BET
16830.02
0.29%
BET-TR
34920.28
0.29%
BET-FI
60128.46
-0.21%
BETPlus
2483.75
0.29%
BET-NG
1209.66
0.34%
BET-XT
1435.89
0.24%
BET-XT-TR
2945.85
0.24%
BET-BK
3088.26
0.35%
ROTX
36969.45
0.25%



Tehnologia va schimba din rădăcini industria asigurărilor

Autor: Financial Market
Timp de citit: 3 minute

Vestea că un robot humanoid numit “Sophia” a primit cetățenia unui stat a bulversat mass-media, știrea ținând capul de afiș pentru foarte multe site-uri de știri și nu numai. Deși nu are parte de același nivel de publicitate, al treilea val al revoluției digitale (primul fiind al dezvoltării internetului, iar cel de-al doilea al impactului generat de social media), reprezentat de folosirea tehnologiei în diverse domenii incluzând și industria asigurărilor, crește încet, încet, iar efectele acestui val încep să se vadă gradual precum cele ale unui tsunami înainte de a lovi cu întreaga forță.

Nivelul de investiții în tehnologie din industria asigurărilor (numit generic InsurTech) crește, numai în 2017 în primele 6 luni capitalul investit ajungând la aproape 1 miliard de Euro (comparativ cu aproximativ 400 milioane de Euro în 2016). La nivel global sunt peste 550 de start-up-uri în InsurTech cu peste 14 miliarde de dolari investiți până în 2017, ceea ce arată că interesul industriei față de valoarea adăugată, generată de tehnologie, este unul imens.

Industria asigurărilor este cunoscută ca fiind foarte conservatoare, cu un grad destul de redus de inovație, însă acest lucru cel mai probabil că se va schimba în viitorul apropiat, lucru facilitat într-adevăr de tehnologie, însă aceasta derivă și din schimbarea comportamentului consumatorilor de asigurari, care este indusă de ‘noua’ economie, de schimbările din societate sau chiar de schimbările politice (ex. Brexit).

Tehnologia conduce la creșterea eficienței operaționale a asigurătorilor, ajută companiile din industrie să valorifice sursele imense de date generate de IoT (Internet of Things – dispozitive electronice, electrocasnice sau autovehicule etc ce sunt legate la internet) și vine în întâmpinarea nevoilor în schimbare a consumatorilor de asigurări schimbând modul în care asigurătorii interacționează cu consumatorii.

Pentru a da un singur exemplu, se estimează că în 2020 vor fi aproximativ 30 de miliarde de dispozitive legate la internet, iar în 2025 numărul lor va ajunge la 75 de miliarde. Acestea vor genera o cantitate imensă de date ce va putea fi colectată și folosită de asiguratori pentru a înțelege mai bine comportamentul consumatorilor de asigurări, a riscurilor generate de aceștia lucru care îi va ajuta să creeze oferte personalizate și să inoveze noi produse și servicii pentru a răspunde mai bine nevoilor consumatorilor. Riscurile cibernetice, noua economie a bunurilor pe care cetățenii le împart (engl. sharing economy) sau vehiculele autonome sunt doar câteva exemple de ”agenți” de schimbare pentru industria asigurărilor.

CITESTE SI:  Acțiunile Adobe, Hidroelectrica și One United Properties domină portofoliile clienților Investimental

În afară de asigurători, și distribuția de asigurări va fi afectată de InsurTech. Conform unui studiu făcut la nivel global de PwC ce a inclus și Europa Centrala și de Est, 26% dintre consumatorii de asigurări au cumpărat polițe on-line și peste 70% au făcut o cercetare prealabilă pe internet înainte de a cumpăra asigurări.

Nu numai consumatorii de retail folosesc tehnologia pentru a cumpăra asigurări: Boston Consulting Group estimează că în SUA 17% din primele subscrise de companiile mici și mijlocii sunt on-line. Ca atare modelele tradiționale de distribuție prin care consumatorii “așteptau” să fie contactați de brokeri/agenți cel mai probabil că vor suferi modificări și de aceea va fi necesar ca aceștia să găsească noi modalități de a adăuga valoare pentru clienți, folosind tehnologia drept facilitator.

Întreg lanțul valoric din industria asigurărilor va suferi modificări datorate tehnologiei, iar cei ce nu se vor adapta probabil că vor avea soarta Polaroid sau a Kodak din industria aparatelor foto.

Deși aceste schimbări par destul de departe ca timp pentru piața româneasca de asigurări, dacă facem o paralelă cu viteza cu care au îmbrățișat românii tehnologia și faptul că o mulțime de asigurători fac parte din grupuri internaționale ce folosesc sau au un investit în InsurTech, este foarte probabil că schimbarea generată de tehnologia din industria asigurărilor va apărea și în Romania mai curând decât ne așteptăm.

Articol realizat cu sprijinul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF)

Foto credit: Dreamstime