BET
16928.98
0.59%
BET-TR
35125.6
0.59%
BET-FI
60700.98
0.95%
BETPlus
2497.77
0.56%
BET-NG
1217.08
0.61%
BET-XT
1445.33
0.66%
BET-XT-TR
2965.22
0.66%
BET-BK
3104.2
0.52%
ROTX
37198.07
0.62%



Autor: Financial Market
Timp de citit: 3 minute

Ce imbunătătiri poate aduce tehnologia in sectorul financiar si cum ne va schimba aceasta modul in care vom plati sau interactiona cu o banca sau societate de investitii?

Tehnologia financiară, sau FinTech pe scurt, se referă la furnizarea unei game extinse de servicii financiare, prin utilizarea pe scară largă a tehnologiei, în special tehnologia comunicațiilor si informaţiei (ITC).

Originea termenului provine din proiectul Citigroup de la începutul anilor ‘90, „Consorțiul Tehnologic pentru Servicii Financiare” (Financial Services Technology Consortium), care a fost proiectat cu scopul de a facilita cooperarea tehnologică.

Cu toate acestea, atenţia dezvoltatorilor, consumatorilor si a legislatorilor nu s-a îndreptat asupra acestui sector decat după criza financiară din 2008. Erodarea colectivă a încrederii în sistemul bancar tradițional s-a dovedit a fi un teren fertil pentru inovaţia financiară în masă, deși abia în 2014 investitorii globali au acordat credibilitate mişcării, redirecționând de trei ori mai mulți bani spre proiecte FinTech faţă de anul precedent.

O examinare mai atentă a mecanismelor prin care FinTech oferă finanțare alternativă și oportunități de investiții conduce la dezvăluirea a două concepte interdependente: crowdfunding și creditare peer-to-peer (P2P).

Cel dintâi are capacitatea de a contesta modelele traditionale de capital de risc prin facilitarea mijloacelor de investiții directe către start-up-uri iar cel de-al doilea concept promovează activitatea IMM-urilor prin acordarea de împrumuturi publice, contribuind astfel la reducerea cotei de piaţă a băncilor tradiționale.

Cu toate ca o multime de „unicorni” (cum ar fi Kickstarter, Indiegogo sau LendingClub) oferă alternative digitale de finanțare, cota lor de piață în sectorul financiar este doar o fracțiune din cea a entităților bancare tradiționale și pe deasupra, mulți potențiali investitori sunt sceptici în a folosi acest tip de servicii din cauza lipsei de informaţii convenționale asupra proiectelor.

Un instrument de investiții alternative adus de valul tehnologiei financiare sunt robo-consilierii: „soluții de investiții automatizate ce furnizează optimizări de portofoliu folosind algoritmi de tranzacționare bazaţi pe investiții pasive și strategii de diversificare.

Robo-consilierii interacţionează cu indivizii prin intermediul instrumentelor digitale oferind o experiență de utilizator avansată, pentru a-i ghida printr-un proces de auto-evaluare și modelare a comportamentul lor de investiții cu scopul de luare a deciziilor bazate pe obiective.

Potențialul de facilitare a investițiilor de capital direct către indivizi este considerabil prin intermediul robo-consilierilor, însă asta nu înseamnă că instrumentul este fără defect. Intr-o recenzie a acordurilor între clienţi si robo-consilieri, Fein (2015) susține că software-ul nu este la fel de eficient pe cat este promovat.

CITESTE SI:  Raiffeisen Bank România lansează funcționalitatea pentru vizualizarea veniturilor din dobânzi, direct în aplicația Smart Mobile

Crearea unor noi modalităţi de plată mobile a fost o altă direcție în care îmbinarea dintre finanțe și tehnologie s-a extins.

Portofele electronice/E-wallets (ex. Google Wallet, Apple Pay), achiziţii (ex. Wells Fargo, First Data), asociații de carduri (ex. Visa, MasterCard), procesori de tranzacții (ex. Chase, GlobalPayments) și furnizori de plăți mobile (ex. Square, Venmo) sunt doar câteva dintre ariile de plăţi în care atat nume consacrate cat şi start-up-uri continuă să crească granularitatea pieței, în ideea de a oferi o experienţă de plată etanşă atat in interacţiunea B2B cat si in B2C.

Cu toate că în țările dezvoltate, aceste servicii ar putea parea doar ca o finisare a mijloacelor tradiționale, potențialul lor complet este dezvaluit în atingerea celor ce nu beneficiază de servicii bancare consacrate (“the unbanked”).

Multiple cercetări susţin faptul că soluțiile de plată și infrastructură mobile pot să substituie lipsa de acces la servicii bancare clasice în regiunile sărace ale lumii, prin urmare, accelerand incluziunea financiara a acestora. Mai mult decât atât, răspândirea vestimentatiei si accesoriilor tech, aduc chiar și mai multe posibilități, de exemplu, permitand plăți contactless prin NFC, ce pot simplifica pana și mai mult utilizarea de e-wallets.

Conceptul de valuta în sine a văzut o schimbare totală de sub arhetipul FinTech odata cu apariția cripto-valutelor, cel mai notabil exemplu fiind Bitcoin.

Tehnologia blockchain introduce modalități radicale de a trata generarea de bani, oferind utilizatorilor individuali capacitățile creationist-monetare prin „minarea” după monezi (rezolvarea unui bloc de puzzle-uri matematice, fiecare cu referire la cel anterior, legate toate într-un lanț crează un lanţ-bloc/the blockchain) și anonimitate totală pentru toate tranzacțiile.

La nivel global, există între 60.000 și 70.000 de tranzacții Bitcoin zilnice, însumand între 17 și 33 de milioane de dolari americani, doar o fracțiune redusă a gigantelor soluții de plată deja existente.

În cele din urmă, un accent semnificativ este plasat asupra experienței clienților. Combinand utilitatea mobilă cu o interfață accesibilă și social networking, modelul FinTech urmăreşte rafinarea instrumentelor de front-end în timp ce oferă acces multi-direcţionat pentru o experiență îmbunătăţită a consumatorului.

Articol realizat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) – Autor: Claudiu-Mihai Ronțu

Mai multe informații puteți găsi pe www.asfromania.ro/edu


 

[ajax_load_more post_type=”post” button_label=”Mai multe articole”]