BET
7778.69
0.07%
BET-TR
10460.29
0.07%
BET-FI
38230.55
-1.18%
BETPlus
1166.2
0.04%
BET-NG
668.97
0.51%
BET-XT
735.31
-0.18%
BET-XT-TR
1006.36
-0.18%
BET-BK
1645.25
-0.31%
ROTX
16031.37
0.16%

Accizele la carburanți: stop-and-go

Autor: Financial Market
Timp de citit: 1 minute

Politica fiscală în materie de accizare a carburanților a deschis recent unele dezbateri în privința impactului acestor accize asupra prețurilor. Probabil că cel mai intens barometru este dat tocmai de socotelile cotidiene ale șoferilor care își alimentează automobilele cu benzină sau motorină. Însă barometrul obiectiv în privința prețurilor vine din sfera statisticii.

Aceasta nu înseamnă că statistica ar fi, cumva, cel mai adecvat mijloc pentru a înțelege dacă lucrurile se întâmplă bine sau mai puțin bine. Însă, pentru a spune dacă prețurile cresc sau scad, este util să privim datele statistice.

Acciza suplimentară asupra carburanților, căci despre ea este vorba, a trebuit mai întâi să fie eliminată (ianuarie 2017), pentru ca mai recent să fie reintrodusă (septembrie 2017). Nu doresc să dezvolt aici motivele acestui stop-and-go fiscal, un ilustru exemplu de impredictibilitate. Doresc doar să evidențiez impactul accizei asupra prețurilor, în contextul dezbaterilor recente.

Pe de o parte, se consideră că eliminarea accizei nu s-a regasit în scăderea prețurilor carburanților în ianuarie 2017. Pe de altă parte, că reintroducerea accizei nu a ridicat deloc prețurile în septembrie 2017, cu alte cuvinte impozitarea ar fi fost perfect neutră.

Statistica ne arată, însă, altceva. Și anume faptul că în ianuarie 2017 prețurile carburanților au scăzut, iar în septembrie au crescut (și probabil vor continua să mai crească, prin cea de-a doua rundă de accizare de 16 bani/litru, de la 1 octombrie).

Citiți continuarea aici.

Autor: Prof. Univ. Dr. Cosmin Marinescu, Consilier Prezidențial 

Foto si text: http://cosmin-marinescu.ro/