BET
8615.95
0.18%
BET-TR
12543.85
0.18%
BET-FI
36926.6
-0.16%
BETPlus
1282.04
0.16%
BET-NG
724.65
-0.07%
BET-XT
784.76
0.14%
BET-XT-TR
1156.25
0.13%
BET-BK
1625.04
0.12%
ROTX
17852.52
0.08%

Digitalizarea aduce cu ea şi aparitia de noi taxe la nivel de EU

Autor: Financial Market
Timp de citit: 3 minute

Liderii financiari europeni, formaţi din miniştri de finanţe ai G20 şi guverantori ai băncilor centrale, s-au reunit la sfârşitul lunii iulie în Argentina, pentru a avansa discuţiile cu privire la progresul normelor globale de impozitare a economiei digitale.

Conform reuters.com, s-a reafirmat angajamentul de a aborda impactul tranziției către o economie digitală asupra sistemului fiscal internațional până în 2020.

Comisia Europeană, propunea la începutul acestui an dezvoltarea unor noi norme de taxare a economiei digitale care să impoziteze site-urile în ţara în care utilizatorii interactionează cel mai mult cu respectiva companie şi în care se înregistrează profitul, giganţii americani precum Alphabet (Google), Facebook și Amazon fiind principalii vizaţi şi cei care ar fi cei mai afectati de aceasta prevedere.

Aproximativ 200 de companii ar intra sub incidența noii taxe, fiind estimate venituri anuale suplimentare de aproximativ 5 miliarde de euro (6 miliarde de dolari). „Companiile digitale importante trebuie sa-si plateasca cota parte de impozite, pentru ca vorbim despre dreptate aici”, a spus Pierre Moscovici (Comisarul European pentru Afaceri Economice si Financiare), la intalnirea G20. Acesta a cerut adoptarea unui impozit pe profit pentru aceste companii, pana la final de 2018, ca solutie interimara.

Cele mai afectate de aceasta masura cu siguranta vor fi companiile americane, a caror valoare in afara tarii-mama este dificil de masurat in scopul impozitarii reclamelor online pe teren european. Cu toate acestea, unii membri ai UE și-au exprimat îngrijorarea că ţările lor ar putea fi afectate de o astfel de taxă, iar partenerii internaționali ar putea răspunde cu măsuri de represalii.

“Una dintre marile provocări este că impozitarea economiei digitale este, desigur, o impozitare a companiilor americane – deoarece acestea sunt principalii jucători din lume – astfel încât Statele Unite consideră că acesta este un atac asupra economiei lor digitale, ceea ce nu este adevărat”, a declarat reprezentantul Consiliului Europei la G20, Hubert Fuchs. Secretarul de Trezorerie al SUA, Steven Mnuchin, a mentionat într-o declarație făcută la începutul acestui an că “se opune cu fermitate propunerilor de a discrimina companiile digitale”, menționând că aceste companii au contribuit în mod esențial la economia SUA.

CITESTE SI:  Comerțul conversațional este următoarea frontieră digitală

Trezorierul Australiei, Scott Morrison, a declarat că discuțiile de la G20 au fost utile pentru că au stabilit rădăcina problemei: aceea ca “nimeni nu știe” cum să măsoare în scopuri fiscale valoarea utilizatorilor de date din serviciile media sociale create în afara țărilor de care aceste companii apartin, cum ar fi Facebook. El a declarat că dacă aceste probleme tehnice nu ar fi rezolvate la nivel global, multe țări ar începe să ia “măsuri provizorii” locale. “Nu suntem convinși în acest moment cu privire la eficacitatea măsurilor provizorii – care sunt, de principiu taxe pe vânzările din publicitatea digitală”, a spus Morrison. “Este mai important să ne concentrăm mai degrabă pe rezolvarea acelor aspecte tehnice decât pe abordarea ‘borcanul cu aur’ – sau mai bine zis sa estimam câte venituri pot fi obtinute in urma acestor legi”.

Comisia Europeană dorește o soluție globală pe termen lung, bazată pe o nouă metodă de calculare a cotelor de impozitare, dar a impins între timp impozitul pe venit să recupereze veniturile pierdute de statele UE în marile firme digitale, au afirmat oficialii. Punerea în aplicare a “impozitării echitabile a giganților digitali” ar fi, de asemenea, o modalitate de a “dovedi că Europa este unită și puternică” într-un moment în care liderii regiunii se simt presați de administrația președintelui american Donald Trump, a mentionat un membru European senior in cadrul reuniunii G20. “Nu putem accepta ca IMM-urile noastre (întreprinderile mici și mijlocii) să aibă un nivel de impozitare cu 40 de puncte mai mare decât nivelul de impozitare al giganților de internet”, a declarat oficialul care a cerut anonimatul pentru a vorbi sincer despre discuțiile purtate in cadrul reuniunii G20.

“Impozitarea ar trebui să fie prezenta oriunde sunt realizate venituri și dacă economia digitală face banii în toată lumea, nu are nici un sens ca ei sa își declare veniturile doar în Statele Unite”, a declarat Fuchs, secretar de stat al Austriei pentru finanțe.

Taxa propusă de UE pe cifra de afaceri a corporatiilor ar constitui o trecere importantă de la normele existente, prin care societățile sunt impozitate doar pentru profit și nu plătesc niciun impozit dacă inregistrează pierderi.