BET
17038.8
0.65%
BET-TR
35353.47
0.65%
BET-FI
60610.63
-0.15%
BETPlus
2512.34
0.58%
BET-NG
1228.54
0.94%
BET-XT
1453.44
0.56%
BET-XT-TR
2981.86
0.56%
BET-BK
3113.73
0.31%
ROTX
37437.36
0.64%



Grupul BRD a încheiat primele nouă luni cu un profit net de 738 milioane RON, în scădere cu 40% față de aceeași perioadă din 2019

Autor: Financial Market
Timp de citit: 3 minute

Criza sanitară în care România și întreaga lume au intrat în primul trimestru al anului a continuat să afecteze toate sectoarele economice, dacă trimestrul al doilea a fost marcat de o scădere accentuată a producției de credite ale persoanelor fizice în contextul măsurilor restrictive, activitatea Grupului BRD a revenit totuși în trimestrul al treilea, cu creditele de consum nou acordate depășind nivelurile de dinaintea crizei, profitul net atingând 738 milioane RON, în scădere cu 40% față de aceeași perioadă din 2019, înfluențat de o cheltuiala netă cu provizioanele (în comparație cu o eliberare netă de provizioane în perioada similară a anului trecut), ce reflectă perspectiva înrăutățită asupra mediului macroeconomic, precizează un comunicat al banci pe site-ul BVB.

În primele nouă luni, venitul net bancar al Grupului BRD a fost de de 2.308 milioane RON, mai mic cu 5,7% față de perioada similară a anului trecut, scădere determinată în principal de contracția veniturilor nete din comisioane și a altor categorii de venituri, în timp ce veniturile nete din dobânzi au fost destul de reziliente.

Veniturile nete din dobânzi au scăzut ușor, cu 2,3% în dinamică anuală, influențate în cea mai mare parte de ratele de dobândă mai mici (media ratei de dobândă ROBOR la 3 luni a fost de 2,49% în primele 9 luni din 2020 față de 3,16% în primele 9 luni din 2019).

Scăderea veniturilor nete din comisioane, de -12% an pe an, în primele nouă luni din 2020, a fost determinată în principal de veniturile mai mici din tranzacțiile de daily banking ca urmare a intrării în vigoare a reglementărilor SEPA și volumului redus de tranzacții în perioada restricțiilor. Evoluția altor venituri bancare a fost influențată de câștiguri semnificative din reevaluare înregistrate în 2019.

Evolutie pret actiuni BRD. Sursa BVB

”În timp ce a asigurat un răspuns rapid la efectele crizei, BRD s-a concentrat pe materializarea oportunităților, încurajând adoptarea digitalizarii și accelerând proiectele de automatizare a fluxurilor. În ciuda mediului economic semnificativ deteriorat, BRD a obținut o performanță financiară care dovedește reziliența modelului nostru de afaceri și adecvarea acțiunilor întreprinse ca răspuns la criză”, a declarat François Bloch, Directorul General al BRD Groupe Société Générale.

Model de afaceri rezilient în context de criză

Creditele nete ale Grupului BRD, inclusiv creanțele din leasing, au înregistrat o ușoară creștere (+0,2% față de finalul lunii septembrie 2019). Creșterea creditelor retail de bază (core retail loans), de +0,9% în dinamică anuală, deși afectată de măsurile restrictive din primavară, reflectă revenirea creditelor de consum nou acordate începând cu jumatatea lunii mai, pană la un nivel superior performanței lunare din anul precedent, în luna septembrie 2020. Finanțarea IMM-urilor a crescut (+7,3% în dinamică anuală) prin participarea activă la programul IMM Invest, cu credite aprobate de 700 milioane RON și avansul puternic al portofoliului de leasing de +17,5% față de aceeași perioadă a anului trecut.

CITESTE SI:  BRK Financial Group recomandă CUMPĂRARE și un preț țintă de 61,1 lei/acțiune pentru Romgaz

Depozitele clienților au înregistrat o continuă consolidare a unei baze deja extinsă. Depozitele retail au avut un ritm de creștere accelerat (+9,1%), determinat de intrări mai mari de la clienții persoane fizice (+8,3% în dinamică anuală). Depozitele companiilor au înregistrat o creștere de două cifre, determinată de un avans puternic al resurselor IMM-urilor (+23,8% în termeni anuali). Indicatorul credite nete/depozite a fost de 65,0% la finalul lunii septembrie 2020, în scădere cu 6 puncte procentuale față de finalul lunii septembrie 2019.

În contextul crizei, BRD s-a concentrat pe promovarea adoptării digitalizării (o treime din clienții noștri au utilizat în mod activ canale la distanță la sfârșitul lunii septembrie) și pe accelerarea proiectelor de automatizare a fluxurilor. BRD a continuat să lanseze noi funcționalități care acoperă într-un mod inovator nevoile clienților săi (Apple Pay a fost lansat în iulie).

Penetrarea digitală pe segmentul companiilor a atins noi maxime, 99% din tranzacțiile clienților companii mari și 95% din tranzacțiile IMM-urilor au fost efectuate prin intermediul canalelor digitale. Experiența digitală a clienților corporate pe platformele de e-banking a continuat sa fie îmbunătățită. De exemplu, versiunea actualizată a platformei de gestionare a numerarului a fost adoptată masiv de companiile mari.

Indicatorii privind calitatea activelor bancii au ramas solizi, dupa cum o reflecta rata NPL (creditele neperformante, conform definitiei ABE), care a atins 3,4% la finalul lunii septembrie 2020 (fata de 4,0% la finalul lunii septembrie 2019), precum si nivelul ridicat de acoperire cu provizioane a expunerilor neperformante (grad de acoperire de 76,4% la finalul lunii septembrie 2020 fata de 74,1% la finalul lunii septembrie 2019).

Costul riscului a inregistrat o cheltuiala neta cu provizioanele de 253 milioane RON in comparatie cu o eliberare de provizion de 207 milioane RON in primele 9 luni din 2019, determinata in principal de impactul inrautatirii scenariilor macroeconomice asupra pierderilor estimate din activitatea de creditare.