BET
8044.12
1.13%
BET-TR
11862.22
1.13%
BET-FI
35453.55
0.52%
BETPlus
1199.92
1.07%
BET-NG
685.9
1.02%
BET-XT
734.08
1%
BET-XT-TR
1096.62
1%
BET-BK
1543.83
0.48%
ROTX
16797.27
1.26%

Noile meserii ale viitorului vor fi din domeniile roboticii, inteligenței artificiale sau biotehnologiilor

Autor: Financial Market
Timp de citit: 4 minute

Domeniul economic, al managementului și al antreprenoriatului este atractiv pentru 13% dintre elevii liceeni pe când 2 din 3 elevi consideră că meseriile viitorului sunt robotica, inteligența artificială și biomedicina.

“Proiectul ”Ghidul Meseriilor Viitorului” s-a încheiat în 2018 cu sondarea a peste 1300 de elevi, părinți și profesori din liceele tehnologice, comerciale și teoretice din București, Timișoara și Pitești. Sondajul ce s-a desfasurat în perioada septembrie – noiembrie 2018 ne indică faptul că noi tendințe se conturează în intențiile de specializare ale tinerilor”, a precizat Andreea Paul, președintele INACO.

IT-ul și medicina sunt cele mai atractive meserii azi pentru elevi

Majoritatea elevilor chestionați din clasele a XI-a și a XII-a, în proporție de aproape două treimi, aleg domeniul IT (32%) și medicină (31%). Meseria pentru care au optat cei mai mulți elevi a fost cea de medic sau stomatolog.

Domeniul economic, al managementului și al antreprenoriatului este atractiv pentru 13% dintre elevii care au răspuns la acest chestionar. 8% optează pentru un loc de muncă în domeniul juridic (avocat, jurist, procuror, judecător). 

Pentru tineri, un loc de muncă în poliție sau armată este de două ori mai atractiv azi decât în educație

Interesant este că pentru tineri, un loc de muncă în poliție sau armată (6%) este de două ori mai atractiv decât în educație sau sport. Interesul pentru meseria de profesor este exprimat de elevi în proporție de doar 3%.

Printre meseriile “exotice” menționate în răspunsurile la chestionare regăsim: pilot de drone și miner spațial.

Doi din trei elevi consideră că noile meserii ale viitorului vin din domeniile roboticii, inteligenței artificiale, calculatoarelor și imprimării 3D în România

Unul din doi elevi consideră că noile meserii ale viitorului vin din domeniul roboticii, inteligenței artificial și al calculatoarelor, 16% din imprimarea 3D, 14% din realitatea virtuală, 13% din internetul tuturor lucrurilor și 6% din blockchain.

Elevii au fost atrași de marketingul digital în proporție de 17%, iar apoi, în procente aproape egale, de următoarele 3 meserii: programatori de roboți și inteligență artificială (15%), ghid turistic spațial (14%), arhitect de spații virtuale, dezvoltator de avatare (câte 13% fiecare).

9% au optat pentru biomedicină sau biotehnologii. La fel pentru analist de baze de date mari sau specialist în protecția datelor. Și doar 3% par interesați să devină inovatori de energii alternative.

Ceea ce remarcăm este deschiderea liceenilor pentru aplicațiile noilor tehnologii ale informației și comunicațiilor în domenii variate de activitate, cu prioritate în economie, turism, arhitectură și medicină.

Visul pensionării de la primul loc de muncă a dispărut în totalitate

Cei mai multi dintre elevi (61%) au apreciat că vor face 2-5 schimbări în decursul carierei. 22% cred că vor schimba macazul în viața lor profesională doar o dată. Restul de 17% mizează pe flexibilitate profesională și cred că vor face peste 5 schimbări în cariera proprie.

CITESTE SI:  Jumatate din meseriile actuale vor fi inlocuite de roboti pana in 2040

Modalitățile cele mai bune prin care elevii consideră că se pot pregăti pentru meseriile viitorului sunt în această ordine: dezvoltarea continuă, informarea/învățarea permanentă, capacitatea de adaptare sau flexibilitatea.

Calități personale care consideră pot ajuta elevii să țină pasul cu schimbările aduse de meseriile viitorului sunt, în această ordine:  adaptabilitatea, deschiderea la nou, pasiunea.

Pe lângă cei peste 1000 de elevi chestionați, au fost intervievați și peste 300 de părinți și cadre didactice din aceleași licee și localități.

Părinții mizează pe IT mai mult decât elevii ca sursă a meseriilor de viitor

Aproape jumătate dintre  părinții și profesorii respondenți (44%) consideră că IT-ul este domeniul de viitor (programare, robotică, inteligență artificială), un procent semnificativ mai mare decât în cazul elevilor (32%). Pe locul doi se află medicina cu un procent de 28%.

Perspectiva meseriei de profesor în rândurile părinților și ale cadrelor didactice este atractivă în viitor pentru doar 5% dintre respondenți, respectiv 2% pentru domeniul juridic (avocat, jurist, procuror, judecător).

Domeniul economic și al afacerilor este atractiv pentru 11% dintre părinții și profesorii care au răspuns la acest chestionar, în timp ce 6% consideră psihologia un domeniu atractiv în viitor.

Unu din trei adulți consideră că noile meserii ale viitorului vin din domeniile roboticii, inteligenței artificiale, calculatoarelor și imprimării 3D în România

Aproape o treime dintre respondenți consideră robotica și inteligența artificială ca sursă principală pentru noile meserii ale viitorului, în timp ce doar 6% au optat pentru blockchain.

Restul de opțiuni sunt relativ echilibrate între: calculatoare (17%); imprimare 3D (17%); internetul tuturor lucrurilor (16%); realitate virtuală (14%).

Robotica, marketingul digital și arhitectura virtuală sunt principalele meserii ale viitorului care s-ar potrivi copiilor în opinia părinților și cadrelor didactice

Pe lângă meserii ca programator de roboți și inteligență artificială (16%), marketingul digital (15%), părinții și profesorii cred în relativ egală măsură că arhitectura de spații virtuale (14%), analiza de date și securitatea cibernetică (13%) sau ghidarea turisticăspațială (13%) sunt meserii de viitor care s-ar potrivi copiilor proprii.

Urmează apoi ingineria biomedicală ca opțiune a părinților și profesorilor, în proporție de 12%, pentru meseriile copiilor proprii și inovația în energie alternativă, cu 7%.

Părinții mizează pe flexibilitatea profesională a propriilor copii mai mult decât elevii

Cei mai multi dintre respondenți (83%) cred că în decursul carierei, copiii lor vor face mai mult de 3 schimbări, în timp ce doar 7% cred că vor schimba macazul doar o dată în privința vieții profesionale.

Observăm că adulții se așteaptă la o mobilitate și flexibilitate profesisonală mai mare decât elevii în viitor.

Modalitățile cele mai bune prin care părinții consideră că elevii se pot pregăti pentru meseriile viitorului sunt, în această ordine: educația, comunicarea, accesul la informație.

Iar calitățile personale necesare tinerelor generații care să-i ajute să țină pasul cu schimbările aduse de meseriile viitorului, în opinia părinților, sunt considerate: adaptabilitatea, curiozitatea, ambiția.

INACO a donat a patra imprimantă 3D Liceului teoretic “Dante Alighieri” din București

Liceul tehnologic Ioniță G. Andron din Negrești Oaș, județul Satu Mare, Școala tehnologică din comuna Fântânele, județul Iași, și Colegiul Național Alexandru Odobescu din Pitești, județul Argeș, au beneficiat de primele imprimante 3D donate de către organizația neguvernamentală INACO – Inițiativa pentru Competitivitate, în cadrul programului său ICOTI – Inițiativa pentru Competitivitatea Tinerilor.

A patra imprimantă 3D, cu softul și materialele consumabile necesare, a fost donată Liceului teoretic “Dante Alighieri” din Sectorul 3, București astazi, 19 decembrie, în preajma sărbătorilor de Crăciun, de către reprezentanții INACO, Andreea Paul și Anca Tamaș.

Rezultatele integrale ale studiului se regăsesc aici: Sondaj liceeni_meserii_INACO_dec 2018