BET
9049.5
-0.42%
BET-TR
14485.47
-0.42%
BET-FI
39868.88
-0.72%
BETPlus
1352.09
-0.41%
BET-NG
730.38
-0.77%
BET-XT
818.77
-0.52%
BET-XT-TR
1318.39
-0.52%
BET-BK
1704.35
-0.57%
ROTX
18855.35
-0.44%

Ce drepturi am în calitate de consumator de servicii financiare?

Autor: Financial Market
Timp de citit: 2 minute

Deseori auzim că noi, românii, ducem lipsă de cunoștințe sau educație financiară atunci cand alegem un serviciu sau un produs bancar, de investitii sau de asiguare și de cele mai multe ori realitatea o confirmă.

Fie că nu știm care sunt drepturile intr-o relatie cu un furnizor de servicii financiare sau care sunt costurile care insoțesc o astfel de achiziție, se crează o vulnerabilitate pe care tot noi, in calitate de cumpărători o vom suporta de-a lungul duratei de viață a acelui produs, iar implicatiile pot fi profunde.

“EU, CLIENTUL, am dreptul să ştiu!” este deviza sub care CFA Romania, asociatia profeșionistilor in investiții a dezvoltat cu ceva timp in urma „Declaraţia Drepturilor Investitorilor”.

Informarea cumpărătorilor despre conduita la care sunt îndreptăţiţi să se aștepte de la furnizorii de servicii financiare este considerată esenţială de CFA Institute, prin urmare a fost creată „Declaraţia Drepturilor Investitorilor”, iar menirea CFA România ca asociaţie locală este aceea de a populariza aceste drepturi” precizează un comunicat a asociatiei.

Aceste drepturi se aplică produselor și serviciilor financiare precum managementul investiţiilor, analiză/cercetare și consultanţă, personal banking, asigurări dar si in domeniul imobiliar.

Fie ca stabiliţi un plan de investiţii, lucraţi cu un broker, vă deschideţi un cont bancar sau cumpăraţi o casă, „Declaraţia Drepturilor Investitorilor” este un instrument creat să vă ajute cu informaţiile de care aveţi nevoie și serviciile pe care le așteptaţi și le meritaţi.

Iată care sunt drepturile consumatorilor atunci cand solicită servicii financiare:

CITESTE SI:  5 greșeli clasice ale investitorilor începători. Tu le faci?

1. Comportament onest, competent și etic, care este în conformitate cu legislaţia în vigoare.
2. Consultanţă și asistenţă independentă și obiectivă, bazată pe analiza în cunoștinţă de cauză, judecată prudentă și efort diligent.
3. Interesele mele financiare au prioritate faţă de cele ale profesionistului și organizaţiei.
4. Tratament echitabil în raport cu alţi clienţi.
5. Dezvăluirea existenţei oricărui potenţial conflict de interese în furnizarea de produse sau servicii către mine.
6. Înţelegerea circumstanţelor mele, astfel încât orice sfat oferit să fie adecvat și bazat pe obiectivele mele financiare și constrângeri.
7. Comunicări clare, exacte, complete și în timp util, care folosesc un limbaj simplu și sunt prezentate într-un format care transmite în mod eficient informaţiile.
8. Explicarea tuturor taxelor și costurilor suportate de către mine și informaţii care să demonstreze că aceste cheltuieli sunt echitabile și rezonabile.
9. Confidenţialitatea informaţiilor mele.
10. Evidenţe adecvate și complete în sprijinul activităţii desfășurate în numele meu.

Evident, cele de mai sus constituie un set de reguli de bază, un punct de plecare atunci cand vă decideți să cumparați un serviciu financiar. Cerând profesioniștilor din pieţele financiare să respecte aceste drepturi constituie premisele creării unui mediu de încredere reciprocă cu persoana şi/sau firma cu care colaboraţi, şi astfel, să reconstruiţi încrederea, respectul şi integritatea în pieţele financiare.