BET
17945.67
-0.42%
BET-TR
39087.78
-0.41%
BET-FI
59082.89
-0.12%
BETPlus
2659.55
-0.43%
BET-NG
1274.69
0.06%
BET-XT
1530.46
-0.46%
BET-XT-TR
3281.13
-0.45%
BET-BK
3340.69
-0.54%
ROTX
39414.27
-0.41%

Top criterii de căutare a unei locuințe – Ce tipuri de apartamente caută românii?

Autor: Financial Market
5 min

O analiză detaliată a datelor de căutare pe Storia – platforma de imobiliare lansată de OLX, dezvăluie informații relevante despre preferințele și tendințele utilizatorilor în căutarea locuințelor de închiriat sau de cumpărat.

Analiza evidențiază filtrele cel mai frecvent utilizate și tipurile de apartamente căutate de către români, oferind o perspectivă cuprinzătoare asupra pieței imobiliare actuale.

Pe segmentul chiriilor, proprietățile construite înainte de anul 1977 au înregistrat cea mai mare evoluție în căutări, cu o creștere de 98% în perioada noiembrie 2023 – aprilie 2024 (ultimele 6 luni) comparativ cu perioada mai – octombrie 2023, la polul opus aflându-se proprietățile construite între 1991-2020, care au înregistrat o evoluție de doar 3%.

Totuși, căutările pentru apartamentele construite înainte de 1977 sunt minoritare și reprezintă 2% din totalul căutărilor din ultimele șase luni, semn că românii evită locuințele construite înainte de cutremur, atât pe segmentul de închirieri, cât și pe cel al vânzărilor.

Pe segmentul vânzărilor, cele mai mari creșteri în căutări au fost pentru proprietățile construite între 1977 și 1990, cu o creștere de 67% în perioada noiembrie 2023 – aprilie 2024 comparativ cu perioada mai – octombrie 2023, în timp ce proprietățile construite între 2001-2020 au avut o evoluție de 41%.

Cu toate acestea, pe segmentul anului de construcție, căutările din ultimele 6 luni (noiembrie 2023-aprilie 2024) arată diferit. Pe categoria apartamentelor de vânzare, cele mai căutate apartamente din ultimele 6 luni au fost cele construite între 1977-1990 (46%), urmate de cele construite între 2001-2020 (26%).

Următoarele în top sunt apartamentele construite între 1991-2000 (17%), iar pe ultimele locuri se află cele construite înainte de 1977 (6%) și cele construite după anul 2020 (4%).

Pe categoria apartamentelor de închiriat, cele mai căutate apartamente din ultimele 6 luni au fost cele construite între 2001-2020 (46%), urmate de cele construite între 1991-2000 (29%).

Următoarele în top sunt apartamentele construite între 1977-1990 (19%), iar pe ultimele locuri se află cele construite după anul 2020 (4%) și cele construite înainte de anul 1977 (2%).

Am observat că în ultimele șase luni, adică în perioada noiembrie 2023 – aprilie 2024, căutările pentru apartamentele cu prețuri între 100.000 și 150.000 euro au crescut cu 46%, iar cele pentru apartamentele cu prețuri de peste 150.000 euro au înregistrat o creștere de 47% comparativ cu perioada mai-octombrie 2023. Această creștere indică un interes crescut pentru proprietăți mai costisitoare și reflectă o schimbare în preferințele cumpărătorilor”, a declarat Răzvan Ceapă, Head of Operations Storia & OLX Imobiliare.

Care sunt cel mai des utilizate filtre de căutare pe Storia
În perioada noiembrie 2023 – aprilie 2024, cel mai des utilizate 10 filtre pentru căutarea apartamentelor de vânzare au fost: preț maxim (49%), număr camere (46%), suprafață minimă (18%), preț minim (16%), etaj (11%), anul minim de construcție (10%), suprafață maximă (7%), tipul proprietății (5%), anul maxim de construcție (4%) și vechimea anunțului (4%).

Comparativ cu perioada mai-octombrie 2023, în ultimele șase luni (noiembrie 2023 – aprilie 2024) cele mai mari creșteri ale utilizării filtrelor la căutarea de apartamente de vânzare s-au înregistrat la filtrul „vechimea anunțului”, care a fost cu 90% mai utilizat în această perioadă, dar și la alte filtre precum „număr camere” (+68%), „anul minim de construcție” (+58%) sau „etaj” (+44%). Pe de altă parte, și filtrele mai puțin folosite au înregistrat evoluții semnificative.

Așadar, filtrele „loc de parcare” și „grădină” au fost utilizate de două ori mai mult în căutările de apartamente de vânzare din ultimele șase luni, comparativ cu perioada mai-octombrie 2023.

Pentru apartamentele de închiriat, cele mai utilizate filtre au fost: preț maxim (59%), număr camere (47%), preț minim (21%), suprafață minimă (7%), etaj (4%), suprafață maximă (3%), căutare în descriere (3%), vechimea anunțului (3%), tipul proprietății (3%) și anul minim de construcție (2%).

Comparativ cu perioada mai-octombrie 2023, în ultimele șase luni (noiembrie 2023 – aprilie 2024) cele mai mari creșteri ale utilizării filtrelor la căutarea de apartamente de închiriat s-au înregistrat la filtrul „căutare în descriere”, care a fost cu 27% mai utilizat în ultimele șase luni, dar și la alte filtre precum „etaj” (+19%) sau „anul minim de construcție (+6%).

Comparând filtrele utilizate în cazul căutărilor de apartamente de vânzare cu cele folosite în cazul căutării apartamentelor de închiriat, se observă că anul construcției este un criteriu mai relevant pentru achiziții (10% din căutări) decât pentru închirieri (2%).

De asemenea, filtrul „aer condiționat” este utilizat preponderent în sezonul cald. Totodată, deși în cazul căutărilor de apartamente de vânzare oamenii selectează mai multe filtre comparativ cu cei care caută locuințe de închiriat, în cazul închirierilor se caută într-o măsură mai mare locuințe mobilate și renovate.

Ce tipuri de apartamente caută românii, în funcție de numărul de camere
Conform analizei Storia, în ultimele șase luni, respectiv în perioada noiembrie 2023 – aprilie 2024, majoritatea utilizatorilor au căutat apartamente cu două sau trei camere, atât la categoria apartamentelor de închiriat, cât și la categoria apartamentelor de vânzare, indicând preferința pentru spații de dimensiuni moderate, potrivite pentru nevoile familiilor mici sau a cuplurilor.

Comparând căutările pentru garsoniere cu cele pentru apartamente cu maximum patru camere, se observă că garsonierele au înregistrat cele mai mici creșteri atât pe segmentul achizițiilor, cât și pe cel al închirierilor, în timp ce apartamentele cu două, trei sau patru camere au fost cele mai căutate.

Astfel, se confirmă tendința de creștere a căutărilor de apartamente mai spațioase și implicit o nevoie crescândă a românilor de a trăi într-un spațiu mai generos.

Conform datelor Eurostat, în anul 2022 media numărului de camere per persoană din Uniunea Europeană era de 1,6 camere, iar România se afla pe ultimul loc, alături de Polonia, având o suprafață medie de persoană de 1,1 camere, cea mai mică suprafață din Uniunea Europeană.

Așadar, utilizatorii Storia interesați de achiziționarea unei locuințe au căutat în ultimele șase luni preponderent apartamente cu două camere (40%) și apartamente cu trei camere (38%), urmate fiind de apartamentele cu patru camere (14%) și de cele cu mai mult de patru camere (3%), pe ultimul loc în căutări aflându-se garsonierele (5%).

Comparativ cu perioada mai-octombrie 2023, în ultimele șase luni (noiembrie 2023 – aprilie 2024) cele mai mari creșteri la capitolul căutării de apartamente de vânzare s-au înregistrat la apartamentele cu mai mult de patru camere (+76%), urmate de apartamentele cu trei camere (+66%), dar și de cele cu patru camere (+65%), două camere (+61%) și de garsoniere (+37%).

Totodată, în perioada noiembrie 2023 – aprilie 2024, utilizatorii interesați de închirierea unei locuințe au căutat în primul rând apartamente cu două camere (53%), urmate de apartamente cu trei camere (27%), de garsoniere (13%) și ulterior de cele cu patru camere (6%), dar și de cele cu mai mult de patru camere (1%).

Comparativ cu perioada mai-octombrie 2023, în ultimele șase luni (noiembrie 2023 – aprilie 2024) cele mai mari creșteri la capitolul căutării de apartamente de închiriat s-au înregistrat exclusiv la apartamentele cu mai mult de patru camere (+57%).

În același timp, căutările apartamentelor cu două, trei și patru camere au avut scăderi de 3% în perioada menționată, iar în cazul căutărilor de garsoniere de închiriat s-a înregistrat o scădere de 21%.

Analiza a fost realizată de Storia – platforma de imobiliare lansată de OLX, ca parte din inițiativa „Drumul inteligent spre acasă”, prin care brandul își propune să contribuie la transparentizarea informațiilor necesare tuturor cumpărătorilor, chiriașilor, proprietarilor, agenților și dezvoltatorilor, cu scopul de a-i susține să ia decizii imobiliare în cunoștință de cauză.