BET
16042.31
0.18%
BET-TR
33283.05
0.18%
BET-FI
58212.93
-0.56%
BETPlus
2381.42
0.18%
BET-NG
1149.33
0.09%
BET-XT
1372.13
0.08%
BET-XT-TR
2814.79
0.08%
BET-BK
3001.38
-0.14%
ROTX
35738.38
0%



Adina China Birta, Managerul General al FinTech-ului Tarfin România: „Vrem să continuăm să ajutăm distribuitorii de inputuri agricole și fermierii români”

Autor: Financial Market
Timp de citit: 4 minute

Adina China Birta, Managerul General al companiei Tarfin România, FinTech care activează în segmentul agricol, a vorbit pentru Financial Market despre evoluția companiei de la intrarea pe piața românească.

Tarfin România, Agri-FinTech care oferă agricultorilor posibilitatea să obțină credite pe care le achită la recoltă, s-a înființat în a doua jumătate a anului 2021, dar activitatea a debutat în anul următor, fiind nevoie de câteva luni pentru a forma echipa și pentru a adapta platforma, creată în Turcia, la piața și realitățile locale.

Diferențele dintre cele două piețe au fost considerabile, însă acest lucru nu a reprezentat un obstacol în atingerea obiectivelor de business, ajungând cu soluțiile sale de finanțare către numeroși distribuitori și fermieri la nivel național, având impact asupra a peste 39.000 de hectare.

Prin soluțiile oferite susținem distribuitorii de inputuri agricole să-și comercializeze produsele în cantități mai mari și cu o siguranță sporită, prin preluarea creditului furnizor pe care fermierii sunt obișnuiți să îl obțină.

Avem în portofoliu distribuitori care au pornit în colaborarea cu noi ca start-up și au ajuns să comercializeze produse de câteva milioane de euro.

Spre exemplu, un distribuitor din județul Dolj, a comercializat cu ajutorul nostru în ultimul an inputuri în valoare de peste 4 milioane lei”, a declarat Adina China Birta.

Tarfin aduce agricultura mai aproape de tehnologie
Compania pune la dispoziția distribuitorilor cu care lucrează o platformă digitalizată în care aceștia introduc datele de identificare ale fermei și câteva informații despre produsele pe care intenționează să le comercializeze, iar Tarfin analizează cererile prin echipa sa de specialiști și un proces digital optimizat, iar dacă acestea sunt fezabile, platforma generează documentația necesară.

Astfel, distribuitorul își primește suma de bani stabilită imediat ce Tarfin primește documentele (factură, bilet la ordin, documentele care atestă livrarea), iar fermierul plătește factura la scadență, fără alte costuri ascunse asociate.

Potrivit managerului companiei, prin intermediul platformei, distribuitorii români se apropie de tehnologie, beneficiind de un model de aprobare financiară pe baza datelor disponibile public, cu un nivel minim de documente necesare din partea fermierilor.

Astfel, Tarfin a integrat algoritmi de tipul machine learning în procesul de aprobare, acesta dovedindu-și eficiența și în Turcia, unde toate aprobările se fac instant, iar rata creditelor neperformante se situează la niveluri foarte reduse, de sub 2%.

În primul an de activitate în România, am reușit să stabilim și consolidăm un portofoliu de parteneri variat din segmentul de retail la nivel național.

În prezent, avem parteneriate cu distribuitori de diferite dimensiuni, cu cifre de afaceri pornind de la câteva zeci de mii de lei și până la milioane de lei, unii dintre ei fiind listați la bursă.

Cu toate acestea, soluțiile Tarfin își dovedesc eficiența în principal în rândul distribuitorilor mici, aflați la început de drum, care au o nevoie mai mare de capital de lucru și nu beneficiază de resurse pentru evaluarea riscului pentru acordarea de credit furnizor fermierilor”, a mai explicat Adina China Birta.

Provocările din agricultura românească
În ceea ce privește provocările actuale ale industriei agricole din România, managerul menționează faptul că distribuitorii de inputuri agricole s-au confruntat recent cu situații diferite față de anii precedenți, anul debutând cu o instabilitate fără precedent a prețurilor și a stocurilor îngrășămintelor chimice solide.

Au existat situații în care, în doar câteva luni, prețurile au crescut și de trei ori pe anumite categorii de produse, acestea revenind cu greu la niveluri accesibile.

CITESTE SI:  Rezultate financiare peste așteptări pentru Apple, Amazon și Meta in trimestrul IV al anului trecut

În ceea ce îi privește pe fermieri, aceștia au fost și ei afectați serios de aceste turbulențe. Înainte de campania de recoltare, prețurile cerealelor au crescut și eforturile financiare ale acestora pentru achiziția îngrășămintelor la prețuri ridicate păreau să dea roade, dar acest lucru nu s-a mai întâmplat, din cauza faptului că România a devenit coridor de transport al cerealelor din Ucraina.

Astfel, piața a devenit suprasaturată cu cereale la prețuri scăzute, contribuind la scăderea prețurilor și generând dificultăți suplimentare fermierilor. De asemenea, efectele schimbărilor climatice s-au accentuat, destabilizând și mai mult activitatea fermierilor.

Un alt factor care i-a destabilizat pe agricultorii români a fost seceta, care a afectat multe regiuni din țară, în special în ceea ce privește culturile de porumb”, a completat Adina China Birta.

Venind cu un concept nou pe piața locală, Tarfin s-a confruntat cu mai multe provocări în crearea portofoliului, în contextul unei reticențe venite din partea distribuitorilor mici. Reprezentanții Tarfin au urmat inițial un proces de vânzare tradițional, mergând fizic la distribuitorii din toate colțurile țării, pentru a le prezenta soluțiile oferite de companie și beneficiile acestora.

Distribuitorilor le era greu să creadă că un finanțator poate să le ofere un răspuns într-un timp atât de scurt în baza a două documente. Aceștia aveau experiența finanțatorilor tradiționali, care îi obligau să parcurgă un proces care implica o documentație greoaie.

Totuși, de la business la business adăugat în portofoliu, compania a reușit să câștige încrederea distribuitorilor și agricultorilor români, unii dintre ei dublându-și cifra de afaceri prin prisma colaborării noastre și devenind tot mai deschiși să își tehnologizeze businessurile.

Aceste acțiuni sunt parte a unui proces pe care ni l-am asumat de la început, acela de a contribui la educația financiară a jucătorilor din sectorul agricol, întrucât deciziile informate cresc productivitatea afacerilor”, mai explică managerul.

Perspectivele pieței de FinTech din România și planurile Tarfin pentru dezvoltare
În ceea ce privește ecosistemul FinTech local, managerul Tarfin România spune că observă un apetit crescut al mediului de business pentru tehnologie, cu atât mai mult pentru companiile din segmentul financiar.

O afacere se poate numi FinTech dacă îndeplinește o condiție importantă, aceea ca soluția pe care o propune să fie inovativă și să rezolve probleme reale din piață.

Așadar, cât timp mai există nevoi de rezolvat, va exista și loc pentru jucători noi”, a mai punctat managerul Tarfin.

În 2023, compania are perspective de creștere și alocă resurse pentru extinderea portofoliului , crescând semnificativ impactul avut asupra eficientizării agriculturii românești.

„Sprijinul pe care ne propunem îl acordăm în continuare distribuitorilor și fermierilor români este legat de scopul care stă la baza companiei noastre, acela de a apropia agricultorii de tehnologie și de a-i sprijini atunci când au nevoie de parteneri de încredere alături de care să ajungă mai repede și mai sigur către obiectivele propuse.

Într-un singur an de când activăm pe piața locală am ajuns la 148 de distribuitori și la sute de fermieri la nivel național, având în plan ca la finalul acestui an să depășim numărul de 300 de distribuitori, prin lansarea unui produs nou de microfinanțare pentru cultivatorii de legume care nu și-au înființat încă companii”, a conchis Managerul General Tarfin România, Adina China Birta.