BET
8761.71
0.34%
BET-TR
14261.34
0.35%
BET-FI
44286.82
-0.66%
BETPlus
1311.62
0.32%
BET-NG
690.87
0.58%
BET-XT
804.19
0.23%
BET-XT-TR
1317.79
0.24%
BET-BK
1704.66
0.22%
ROTX
18224.22
0.34%

Cum va influenţa Tehnologia viitorul Băncilor şi al Antreprenoriatului?

Autor: Andreea Porojan
Timp de citit: 4 minute

Economiile cresc. Piețele bursiere de asemenea. Angajarea este la un nivel sănătos. Acestea sunt semnale pozitive ale pieței văzute ca un întreg.

Soarta Antreprenoriatului însă nu a fost niciodată mai incertă, iar fereastra oportunității se închide pentru multe companii nepregătite sau incapabile să se adapteze la noile realități ale pieței. Mulți factori combinati vor determina evoluția acestora: așteptările nesatisfăcute vor duce la pierderi masive de clienţi, lipsa adoptării transformării digitale se va traduce în pierderea cotei de piață şi modele de afaceri care până acum se dovedeau a fi durabile, nu vor mai da randament şi într-un final vor eşua.

Pentru unii, toate acestea sunt resimţite ca o problemă arzătoare care impune acțiuni îndrăznețe; pentru alții poate însemna o deteriorare treptată, dar reală a afacerii lor. Estimările Forrester pentru 2018 descriu dinamica pieței ca favorizându-i pe cei care iau măsuri agresive şi totodată creând un risc existențial pentru aceia care continuă să facă ce au făcut până acum crezând că lucrurile vor merge în continuare la fel.

Regăsiţi în continuare câteva predictii efectuate de Forrester despre de cum va influenţa tehnologia viitorul companiilor si al Antreprenoriatului.

20% dintre CEO nu vor reusi să acţioneze către Transformarea Digitală

Transformarea digitală déjà nu mai este opţională. Este răspunsul critic şi necesar pentru a satisface așteptările crescânde ale clienților, pentru a livra experiențe individualizate la scară largă și pentru a funcționa la viteza de schimbare ameţitoare a pieței.

Rezultatele ne aduc la realitate: peste 60% dintre directori au afirmat că sunt în urma transformării digitale a afacerii lor. Rezultatele constatate au creat necesitatea unei noi abordari, crescând numarul de CDO – Chief Digital Officer (șefi responsabili cu transformarea digital) și a departamentelor care creează propriile strategii digitale, separate de strategiile de dezvoltari IT obisnuite, aflate în conducerea CIO (Chief Information Officer – responsabilul cu zona de IT).

Zona Digital devine astfel un canal separat care necesita o abordare noua, fresh, dar si o întaietate/prioritizare in dezvoltarile de IT efectuate. Astfel, prin noua abordare, CIO este oarecum eliberat de presiunea de a defini strategia “digitala”, dar totodata lucreaza cot la cot cu CDO pentru a integra solutiile cu aplicatiile native ale companiei sau băncii.

Dar asta nu rezolva neapărat problema. Transformarea digitală este o strategie care se afla mai ales în seama CEO-ului și totodată o problemă economică. Transformarea digitală este de cele mai multe ori extrem de costisitoare. CEO-ul de multe ori nu reuşeşte să realizeze economii operaționale suficient de repede pentru a finanța transformarea și totodată mulţi dintre cei care ocupă această poziţie sunt precauți în ceea ce privește reducerea marjelor de profit.

În 2018 insa, Directorii Executivi (CEO) trebuie să demonstreze si mai multa voință și, împreună cu CIO, CDO și Directorul de Marketing, să orchestreze transformarea digitală în întreaga companie. Unii directori executivi își vor folosi rezultatele pozitive indicate de bilanț pentru a achiziționa soluţii digitale, considerând că prin această decizie vor cumpăra timp. Dar, conform studiului realizat de Forrester, 20% vor fi inca retincenti si nu vor acționa, iar ca rezultat, aceste firme fie vor fi cumpărate sau uşor-uşor vor ieși de pe piaţă.

Open Banking va asedia băncile şi peste 50% dintre acestea vor deveni în câțiva ani doar un serviciu public

Venerabilul și profitabilul model de afaceri bancar este sub atac: așteptările clienților se schimbă, companiile FinTech atacă, băncile sunt deseori incapabile de a aprofunda valoarea relațiilor cu clienții. Open Banking va veni să potenţeze aceste insuficienţe ale băncilor.

Reprezentat de Directiva PSD2, Open Banking-ul va asedia centrul de putere tradițional al băncilor: datele. Băncile nu vor mai deţine astfel monopolul asupra “comorii” reprezentate de datele clienților – istoricul contului care povestește evenimentele vieţii de zi cu zi și dezvăluie date tranzacționale minuțioase – pe baza cărora acestea își crează modele și strategii de cross-sell (vânzare a unor produse complementare).

Majoritatea băncilor însă nu vor reuși să transforme aceste date într-un avantaj strategic. Eșecul va fi accentuat în 2018. Amazon și Google, furnizori fintech bine poziționați, și băncile “challenger” vor exploata accesul la date, scăzând și mai mult intermedierea sau suprimând băncile existente. În 2018, mai mult de 50% dintre bănci nu vor reuși să exploateze oportunităţile oferite de Open Banking, intrând pe drumul lent şi dureros de a deveni doar un serviciu public.

Inteligenţa Artificială va influenţa direct 10% din deciziile de cumpărare

Clienţii deţin acum supremaţia şi au puterea de a schimba regulile pieţei şi de a distruge modele de afaceri robuste. Puterea s-a mutat din mâna instituțiilor în cea a clienților.

Acum vine în centrul atenției, maşina: inteligenţa artificială. Platformele şi agenţii inteligenţi asociaţi vor colecta preferinţele, comportamentele, tranzacțiile și emoțiile, creând o viziune completă asupra unui individ. Inteligența artificială va folosi aceste date pentru a influența din ce în ce mai mult consumatorii, opțiunile și deciziile acestora.

Acest model însă nu este nou. A fost o parte a logicii publicității timp de mult ani, într-o lume în care brandurile aveau o influență mai mare asupra alegerilor clienților. Diferenta acum este că acest model se bazeaza pe relația emoțională şi dinamică dintre inteligenţa artificială și individ.

În 2018, conform predicţiilor Forrester, 10% din deciziile de cumpărare vor fi ghidate de o platformă de inteligenţă artificială, dând astfel startul unui real impact economic al mașinilor.

CITESTE SI:  De ce contează valoarea Brandurilor Românești?

Bugetul de publicitate destinat reclamelor online va fi redirecţionat pe îmbunătățirea experientei clientilor

Pentru asta toate semnalele sunt clare: clienții evită reclama online care a devenit intruzivă, mulţi evită costul unor reclame care se dovedesc a fi în final prost primite de către consumatori, marile branduri anunță reduceri masive a cheltuielilor publicitare. Aceasta nu este o criză a bugetului publicitar, ci doar schimbarea priorităților.

Astfel, în loc să aloce bani pentru cheltuielile tradiționale de media, Directorii de Marketing vor cheltui bugetul pe:

1. Revitalizarea experienţei clienţilor pentru a îmbunătăţi relaţia cu aceştia şi opri churn-ul (rata de pierdere a clienţilor)
2. Sincronizarea programelor de loialitate cu așteptările clienților
3. Înțelegerea modului de decodare a algoritmilor platformelor digitale
4. Avansarea MarTech (utilizarea tehnologiilor în Marketing) pentru a oferi experiențe individualizate la scară largă

Rezultatul: cheltuielile publicitare vor fi liniare în 2018 și vor provoca o corecție dureroasă agenţiilor de media şi pieței de AdTech.

In loc de concluzie: Clienții cer ceea ce vor. Și atunci când companiile sau bancile nu reușesc să livreze experiențele la care ei se aşteaptă sau să facă faţă promisiunii brandului, clienții vor pleca. Evoluția așteptărilor clienților va provoca intreaga lume: liderii (leaders), adepții (followers) și urmaşii (laggards). Clienții vor continua să reevalueze experiențele și definiţia loialității. Liderii se vor adapta și, în cele din urmă, vor prospera. Cei mai reticenţi la schimbare se vor lupta în continuare. Dar distanța dintre ei va crește.

2018 se va dovedi a fi un an de cotitură. Mai simplu spus, distanța dintre așteptările clienților și realitatea din piaţă devine atât de mare încât o tranziție lentă și treptată nu mai este posibilă. Aşa că directorii executivi vor avea două opţiuni: fie încep să-și folosească bilanțul cu înțelepciune, să găsească noi lideri, să dezvolte planuri agresive de revenire împreună cu echipele lor, pentru a-și menține cota de piață și recunoaşterea brandului, fie acceptă că vor dispărea uşor-uşor sau vor fi achiziţionaţi de companii mai mari care au ales prima opţiune.