BET
16901.82
0.11%
BET-TR
35069.22
0.11%
BET-FI
60210.77
-0.46%
BETPlus
2497.46
0.1%
BET-NG
1207.63
0.1%
BET-XT
1440.42
0.03%
BET-XT-TR
2955.11
0.03%
BET-BK
3108.89
-0.03%
ROTX
37114.76
0.14%


Facebook crede că poate înlocui băncile și lansează propria monedă virtuală numită Libra

Autor: Financial Market
Timp de citit: 3 minute

Declaratia de presă dată de Facebook săptămâna aceasta cu privire la lansarea unei criptomonede numită Libra care ar avea scopul de a servi milioane de clienți nebancarizați face ca aceasta să devină cea mai recentă promisiune de uzurpare a rolului băncilor prin modelul său de afaceri din partea unei companii din afara spectrului financiar.

Conform declaratiilor, criptomoneda Libra va fi garantată de un coș de depozite bancare și titluri de stat pe termen scurt. Libra este o monedă digitală ce are la bază tehnologia blockchain și urmează să fie lansată anul viitor. O organizație independentă, compusă din reprezentanți a 100 de companii și organizații non-profit – nu numai Facebook – va guverna aceasta moneda. Iata care sunt acestea:

Asociatia membrilor fondatori Libra – Sursa: CNN Business

Legat de momentul lansării, unii ar spune ca este chiar inoportun ca Facebook să facă o astfel de declaratie să-și dorească să intre în domeniul serviciilor financiare având în vedere recentul scandal Cambridge Analytica. Încrederea clienților în social media este, probabil, la un nivel minim, având în vedere anchetele guvernamentale și faptul că CEO-ul Facebook – Mark Zuckerberg este o țintă frecventă a ambelor părți ale spectrului politic.[emaillocker]

Deși este adevărat că mulți oameni încă nu au încredere în instituțiile financiare tradiționale după criza de acum mai bine de un deceniu, încrederea în Facebook este la fel de șubredă, făcându-l un salvator puțin probabil pentru categoria de clienți nebancarizată.

Insă, Facebook nu este singur în încercarea de a intra în domeniul financiar. Uber, care se numără printre companiile Big Tech care sprijină planurile Facebook de lansare a unei criptomonede, se pare că lucrează la propriul fintech care ar putea include și produse bancare. Dar, la fel ca Facebook, brandul Uber este de asemenea în vizorul investitorilor. Compania a raportat pierderi de 1 miliard de dolari în primul trimestru, a avut un IPO lipsit de valoare și este cercetat de autoritățile de reglementare pentru propriul model de afaceri.

Bineînțeles, este evident că băncile se confruntă cu o amenințare reală de a fi înlocuite de fintech-uri. Mulți bancheri recunosc faptul că experiența bancară oferită clientilor pe telefoanele mobile – și conceptul de banca digitală în general – încă mai trebuie îmbunătățite. Clienții nu înțeleg cum pot comanda un produs instant online, dar trebuie să aștepte zile pentru a afla dacă se califică pentru un împrumut. Fintech-urile au făcut mari eforturi în îmbunătățirea experienței clienților, obținând multe avantaje de-a lungul timpului.

Bancherii se tem, de asemenea, de faptul că giganții din tehnologie precum Google sau Amazon, cu acces vast la datele clienților și obiceiurile lor de consum, ar putea deveni imediat un jucător important în serviciile financiare dacă ar lansa un produs bancar.

CITESTE SI:  Simtel Team a semnat un contract de peste 19 mil euro pentru proiectarea și execuția unei centrale electrice fotovoltaice

Cu toate acestea, este corect să spunem că, în timp ce Facebook are acces la informații despre clienți, nu se află exact în aceeași ligă cu Google sau Amazon – cel puțin atunci când vine vorba de încrederea clienților. În 2017, Facebook se afla la un nivel similar cu ceilalți doi giganti tech în ceea ce privește încrederea clienților. Scandalul Cambridge Analytica însă și informațiile conform cărora Rusia s-a folosit de Facebook pentru a încerca să influențeze alegerile prezidențiale din 2016 au schimbat dramatic această poziție.

Cu toate acestea, este ușor de înțeles de ce Facebook se lansează în această provocare. Este promisiunea de a scala afacerea. Având în vedere amploarea datelor deținute, Facebook poate ajunge la 190 de milioane de consumatori numai în S.U.A. și un potențial de aproximativ de 2 miliarde de clienți din întreaga lume instantaneu.

Sursa foto: Getty Images / CNBC

În momentul de față, Facebook nu intenționează să țintească însă așa de sus. Mizează si intră în domeniul monedelor digitale deoarece este una dintre puținele zone în care reglementarea este încă redusă. Dar acest lucru nu va rămâne așa pentru mult timp. Autoritățile de reglementare încearcă să stabilească în continuare modul în care vor trata vânzările de criptomonede, fie ca titluri de valoare sau instrumente de plată.

Însă, lansarea acestei monede de către Facebook poate accelera acțiunea autorităților de a reglementa utilizarea criptomonedelor. Anunțul Facebook de marți, a făcut deja apel la cereri oficiale de reglementarea a zonei cripto cât și la o dezbatere sporită despre cum să împiedice marile companii din tehnologie să perturbe rolul băncilor centrale în ceea ce priveste monedele digitale. De asemenea, a adus din nou la lumină subiectul confidențialității datelor, chiar dacă Facebook insistă si sustine în continuare că efortul său de lansare a unei criptomonede nu se va baza pe accesul la datele clienților săi.

Ca rezultat al anunțului făcut de Facebook, cele mai importante bănci centrale au declarat că Facebook ar trebui să se aștepte la întrebări dure de reglementare cu privire la noua sa criptomonedă. Președintele Fed, Jerome Powell, a declarat de asemenea că a discutat cu reprezentanții companiei despre moneda digitală.

Este clar că Facebook lansează Libra pentru a-și asigura un loc important in randul companiilor Big Tech care vor presta si servicii financiare, dar cel mai probabil nu va reuși însă până când nu-și va clarifica acțiunile din trecut.[/emaillocker]


 

[ajax_load_more]