BET
16838.36
-0.26%
BET-TR
34937.55
-0.26%
BET-FI
59897.97
-0.98%
BETPlus
2488.64
-0.26%
BET-NG
1205.13
-0.11%
BET-XT
1434.84
-0.36%
BET-XT-TR
2943.66
-0.36%
BET-BK
3096.27
-0.44%
ROTX
36979.69
-0.22%


Strategii de Business 2019 – ce putem învăţa din Big Data şi psihologia comportamentală

Autor: Financial Market
Timp de citit: 3 minute

Cărți de strategie? Cu siguranţă fiecare dintre voi aţi citit deja câteva, mai ales că există destul de multe pe piaţă, unele foarte utile, aplicate, altele mai puţin. Dar aceasta este diferită. De ce?

Discutăm în continuare despre o carte scrisă de către experții McKinsey, Chris Bradley, Martin Hirt și Sven Smit numită „Strategie dincolo de crosa de hochei”- o carte ce se folosește și de caricaturi pentru a încerca să indice rezolvarea problemelor legate de stabilirea unei direcţii în afaceri.

Regăsiți în continuare o scurtă recenzie realizată cu ajutorul autorilor.

 

Întrebare: „De ce această carte?” 

Autorii: „Am vrut să definim abordarea modernă a strategieiDatorită noilor tehnologii, putem să ne uităm la seturi uriașe de date despre performanța companiilor în timp și să legăm rezultatele acestei analize cu ceea ce știm despre modul în care oamenii acționează atunci când efectiv definesc strategia companiei. Este vorba de mai multă informaţie (big data), mai mult empirism, mai puțina teoretizare si inteligența socială, datorată economiei comportamentale și psihologiei.”

Întrebare:„De ce acum?” 

Autorii: „Cartea a fost inspirată de unele cercetări pe care le-am făcut cu privire la motivele pentru care companiile dau greş sau reușesc – nu conform standardelor cunoscute sau teoriilor, ci colectând și analizând datele brute despre performanța companiilor în timp.

Am descoperit câteva lucruri. Primul lucru pe care l-am descoperit a fost că numai o companie din 12 reușește să facă saltul de la o una obişnuită, mediocră, la una de succes în decurs de 10 ani. Acestea nu sunt procente încurajatoare, dar ceea ce asta ne arată este faptul ca lumea strategiei este suficient de dinamică încât să îţi poți schimba poziția pe piață dacă adopți strategia potrivită.”

Datele analizate de către autori au relevat faptul că deciziile îndrăznețe, de impact și depăşirea tendințelor momentului au fost lucrurile care au condus la o strategie de succes.

Deci, cartea este un produs a două idei:  viziunea „de sus”, idealistă si empirică și cea de „pe teren” care este condusă de specificul situației și de partea socială a strategiei unei companii.

Autorii au ţinut să sublinieze că a fost foarte important pentru ei, în scrierea cărții, sa reuşească să transmită mesajul corect, deoarece aceasta nu este o carte care relevă viziunea academică a modului în care ar trebui să fie construită strategia, ci este viziunea practicantului asupra ceea ce se întâmplă de fapt și despre adevăratele provocări legate de crearea strategiei unei companii.

CITESTE SI:  MedLife intrară în acționariatul Personal Genetics și își consolidează poziția pe zona de genetică și biologie moleculară în Romania

De aceea, pentru a transmite mesajele corecte, autorii s-au folosit în carte de caricaturi. Tonul ascuțit al caricaturilor evidențiază  faptul ca strategie înseamnă sa faci mișcările potrivite – să iei deciziile corecte la momentul oportun, construind credință și convingere într-o echipă. Și dacă nu începi prin a înțelege partea socială a strategiei și ceea ce susține inerția în interiorul companiilor, nu vei avea rezultatul scontat.

Cartea spune că există un alt mod de a face strategie: unul care unește ceea ce rezultă din analiza multitudinii de informaţii disponibile (Big Data) cu ceea ce știm despre partea socială a strategiei – și aceasta metodă ajută companiile şi directorii săi să ia acele decizii îndrăznețe, care până la urmă se dovedesc a fi necesare pentru atingerea succesului și depăşirea propriilor limite.

Partea socială a strategiei se referă la dinamica interpersonală și organizațională care împiedică oamenii să aibă acele discuții dificile de care este nevoie uneori pentru a face schimbările mari, de impact, care știm că au cea mai mare şansă de a duce la creșterea performanței unei companii.

„Este vorba despre acel moment când toţi ne îndreptăm către sala de ședințe, fiecare dintre noi având cele mai bune intenții, toți vrem să avem o discuție cinstită și să creăm o viziune clară pentru viitor. Dar atunci când intrăm în sala de ședințe, constatăm că este plin de oameni, iar oamenii au prejudecăti şi totodată există politici interne și concurență pentru aceleaşi resurse disponibile. În aceste momente este necesară intervenția acelei strategii sociale cu ajutorul căreia sunt luate deciziile corecte, alocate corespunzător resursele si totodată aliniate echipele pentru obținerea rezultatelor dorite.”

Directorii Generali (CEO) se bazează, de obicei, pe experiența dar și pe perspicacitatea lor pentru a-și da seama care dintre deciziile de business sunt realiste și care nu. De multe ori perspicacitatea este construită de experienţa de a trece prin multe situaţii criză, situaţii proprii sau experimentate de alti Antreprenori, relatate de autori cum sunt si cei 3 experţi McKinsey.

Prin urmare, ai două opţiuni – „înveţi făcând” – learning by doing sau citeşti cărţi de strategie ca să înveţi din experienţa altora si beneficiezi totodată şi de sfaturile testate ale unor experţi în domeniu.

Cartea pe care o recomandăm: „Strategy Beyond the Hockey Stick: People, Probabilities and Big Moves to Beat the Odds” este disponibilă aici iar articolul original se poate găsi aici.


[ajax_load_more]