BET
8042.81
1.2%
BET-TR
11860.28
1.2%
BET-FI
35964.34
0.73%
BETPlus
1199.95
1.11%
BET-NG
678.13
1%
BET-XT
735.49
1.03%
BET-XT-TR
1098.73
1.03%
BET-BK
1552.18
0.6%
ROTX
16768.07
1.23%

Tot mai multe companii antreprenoriale apelează la emisiunea de obligațiuni ca sursă de finanțare viabilă

Autor: Financial Market
Timp de citit: 7 minute

Companiile antreprenoriale din România apelează din ce în ce mai mult la emisiuni de obligațiuni pentru a-și finanța planurile de dezvoltare pe termen mediu.

Un articol de opinie semnat de Cristian Tudorescu, Consultant financiar si co-fondator Investors Club

Când vine vorba de instrumente de datorie, finanțarea bancară și cea de tip leasing financiar sunt între primele opțiuni la care antreprenorii se gândesc în mod automat. In ultimii ani, finanțarea prin obligațiuni, adică împrumutul direct de la investitori, începe să fie luată în calcul.

9 companii antreprenoriale s-au finanțat prin emisiuni de obligațiuni listate la bursă, cu scadențe de 3 până la 7 ani, atrăgând sume pornind de la 0,5 milioane de euro și urcând până la 12,5 milioane de euro. Pe lângă acestea, câteva bănci active în România, respectiv Unicredit, Raiffeisen, Banca Transilvania sau Idea Bank au efectuat emisiuni destinate, în special, investitorilor mari.

Care este profilul companiei mici sau medii care se finanțează prin obligațiuni listate la bursă?

Succesiunea de emisiuni de obligațiuni din ultimii ani, arată că acei emitenți care îndeplinesc cât mai multe dintre caracteristicile de mai jos se pretează la atragerea de finanțare prin obligațiuni listate la bursă:
au planuri de dezvoltare pe termen mediu (3-5 ani sau mai mult), cu ținte realiste de creștere și de profitabilitate. De altfel, odată cu listarea obligațiunilor la bursă, companiile sunt obligate să raporteze cel puțin semestrial rezultatele financiare și e recomandabil să întrețină o comunicare din ce în ce mai consistentă cu investitorii.
au o afacere cu potențial bun de dezvoltare în viitor;
au un „brand” cunoscut cel puțin la nivel local sau la nivel de ramură economică;
au în acționariat un antreprenor în serie sau un investitor instituțional;
de multe ori ele apelează și la alte surse de finanțare, cum ar fi cea bancara, leasing, sau creditul de la furnizori, însa aceste modalități își ating limitele, la un moment dat
doresc să își diversifice sursele de finanțare, pentru a nu depinde excesiv de bănci sau de furnizori.
vor să aibă acces la întregul capital împrumutat. Obligațiunile sunt plătite la scadență, deci compania are acces la “patient capital”, în timp ce un credit bancar de investiții cere rambursări constante, pe toată durata creditului.

De ce emisiunea de obligațiuni?

Atunci când o companie vrea să emită obligațiuni, în esență ea trebuie să convingă investitorii că poate plati dobânzile și principalul la scadență. Așadar, între avantaje, în raport cu creditul bancar:
de regulă, obligațiunile nu implică constituirea unor garanții, așa cum se întâmplă la creditul bancar. Doar în situația în care investitorii nu au suficientă încredere în capacitatea de rambursare, pot cere garanții suplimentare, iar între obligațiunile listate pe AeRO întâlnim un singur caz de acest gen.
compania are acces la capital până la scadență, singura excepție fiind situațiile în care se prevede că se poate activa rambursarea anticipată; exemplu – obligațiunile FruFru (FRU21) cu scadența în 2021.
costul pe toată durata creditului este mai redus decât la împrumutul bancar. La creditul bancar întâlnim comision de analiză, comision de administrare, obligativitatea unor garanții care înseamnă imobilizari de resurse, obligativitatea derulării unui volum de operațiuni prin conturile curente ale băncii și alte elemente care se adaugă dobânzii anuale. Prin comparație, la obligațiuni avem dobânda anuală și costul inițial aferent emisiunii (întocmire documentație, realizare plasament către investitori, cheltuieli cu instituțiile pieței)
compania are nevoie de investitori care să manifeste o flexibilitate mai mare, fiind dispuși să ia în calcul potențialul rezultatelor financiare de peste 1, 2 sau 3 ani, care să arate capacitatea firmei de a rambursa datoria contractată. De asemenea, investitorii acceptă să acorde un credit fără gajuri, bilete la ordin sau alte garanții
compania nu vrea să își asume riscul ca, în cazul unei perioade mai dificile, creditorul să îi ceară rambursarea anticipată a împrumutului. Mai mult, uneori compania vrea să aibă ea posibilitatea să facă o astfel de rambursare dacă o avantajează condițiile de piață.

Cine subscrie în emisiunile de obligațiuni?

Statistica recentă arată că emisiunile situate între 0,5 si 3 milioane de euro au fost subscrise în general de câțiva investitori tip “ancoră” (persoane juridice, fonduri de investiții), la care se adaugă câteva zeci de investitori de retail.
Dat fiind că acestea sunt plasamente private, adică se adresează către cel mult 150 de investitori, rezultă că este necesară investirea unei sume minime, de exemplu 10.000 RON sau 50.000 RON. Sunt și cazuri în care sumele au început de la 100.000 RON sau chiar 100.000 EUR.

Pentru emisiunile mai mari, de exemplu de peste 5 milioane de euro, se țintesc mai degrabă investitorii instituționali care să asigure subscrierea. Odata cu listarea la bursă, orice investitor poate cumpăra de pe piața secundară obligațiuni în sume mult mai mici. Desigur, prețul de piață poate să difere.

In perioada în care ne aflăm, aproape toate obligațiunile companiilor listate se tranzacționează la un preț ușor peste valoarea nominală, însă pe parcursul perioadei până la scadență, pot interveni și situații de tranzacționare sub valoarea nominală.

Care sunt cele 9 companii antreprenoriale cu obligațiuni listate la acest moment?

1) Good People SA (brandul FruFru) – simbol FRU21, suma atrasă 4,56 mil RON în 2016, scadența 2021, dobânda fixă 9% în RON. Obligațiunile au atașate o opțiune de tip Call, adică pot fi rambursate mai devreme și o opțiune de tip PUT, respectiv o parte din deținătorii obligațiunilor pot cere ei rambursarea, suportând o penalitate de 5% din principal.

La momentul atragerii de capital, business-ul FruFru genera o cifră de afaceri de circa 4 milioane de euro (anul 2015), iar la acest moment, ea este estimată la aproximativ 7 milioane de euro pentru anul 2018, datele financiare anuale nefiind încă publicate. Compania este pe profit net în fiecare an de operare.

CITESTE SI:  Companiile din indicele BET au cumulat afaceri de 54,3 mld lei și un profit total de aprox. 10,4 mld lei în 2018

2) Imocredit IFN SA (IMO22) a ridicat suma de 15 mil RON în anul 2015, prin obligațiuni emise pe 7 ani. Dobânda este variabilă, ROBOR6M + 3%.

Imocredit are active de 54 milioane de RON, o bază importantă de capitaluri proprii de circa 30 milioane de RON, așadar obligațiunile reprezintă cea mai importantă sursă de finanțare sub formă de împrumut.

3) Bittnet Systems SA – liderul pieței de training în IT și furnizor de soluții de integrare IT, a realizat o serie de emisiuni de obligațiuni, toate cu cupon anual de 9% în RON:
– în 2016 – suma de 4,2 milioane RON pe 3 ani, cu opțiune de răscumparare mai devreme (CALL). Recent, societatea a anunțat răscumpararea acestei emisiuni
– în 2017 – suma de 4,5 milioane RON pe 5 ani, obligațiunile fiind cotate sub simbolul BNET22
– în 2018 și început de 2019, o serie de emisiuni cumulând peste 18 milioane de RON, scadența finală fiind în 2023, simboluri bursiere BNET23, BNET23A și BNET23C (cea mai recentă emisiune urmează a fi listată).

Bittnet a finanțat prin emisiune de obligațiuni toate achizițiile de companii: Gecad Net, 51% din Elian Solutions, 25% din Equatorial Gaming, iar pe finalul anului trecut, integrarea afacerii Crescendo International. La acest moment, grupul Bittnet ținteste afaceri de 100 milioane RON în 2019, comparativ cu 14 milioane de RON în 2016, atunci când realiza prima emisiune de obligațiuni.

4) Vrancart Adjud (obligațiuni VNC24), suma de 38,25 mil RON atrasă în 2017 pe o perioada de 7 ani, la o dobândă variabilă ROBOR3M + 2%. La anumite momente, obligațiunile pot fi convertite în acțiuni, acestea fiind la rândul lor listate la BVB sub simbolul VNC.

Vrancart, producător de carton ondulat și ambalaje, a realizat în 2018 o cifra de afaceri de 294 milioane RON și un profit net de 17,5 milioane RON.

5) Investia Finance SA – companie cu obiect de activitate închirierea și subînchirierea de bunuri și spații comerciale, are două emisiuni în derulare (INV22 și INV23), ambele pe câte 5 ani: una a fost realizată în 2017, în suma de 1 milion de RON, iar cealaltă în 2018, în suma de 2,25 mil RON. Dobânda este fixă în ambele cazuri, de 7% pe an în RON.

Investia Finance realizează venituri anuale de circa 6 milioane de RON, iar în anul 2017 a încheiat pe o pierdere neta de -0,2 mil RON. Pentru 2018, încă nu sunt disponibile datele financiare.

6) SuperBet (SBG20), a atras în 2017 suma de 9,7 mil RON la dobândă fixă de 12% pe an în RON. SuperBet este operatorul unei rețele de peste 870 de locații pentru pariuri, în aproape toate județele țării, iar titlurile ajung la scadență la începutul anului 2020.

In anul 2017, compania SuperBet Betting&Gaming SA a avut o cifră de afaceri de 274 milioane RON și un profit net de 47 milioane RON, datele financiare pentru 2018 nefiind încă disponibile.

7) Grup Sapte SA (GS21) – obligațiuni de 2 mil RON pe 3 ani, dobândă fixă 10% pe an în RON. Suma a fost atrasă anul trecut, iar titlurile sunt garantate cu o parte din acțiunile majoritarului.

Grup Sapte SA este a doua cea mai mare agenție de activare de brand din România. La momentul realizarii documentației, Grup Sapte estima o cifra de afaceri de 41 milioane de RON și un profit net de 0,45 mil RON pentru anul 2018.

8) Obligațiunile Elefant.ro (ELEF21) – suma de 7,65 mil RON în 2018, cu scadența la 3 ani, dobândă fixă 9% în RON

Retailerul online Elefant.ro a realizat în 2018 o cifră de afaceri netă de 136 mil RON, un EBITDA negativ de -12,8 mil RON și un rezultat net de -19,3 mil RON. Compania estimează că EBITDA va deveni pozitiv în anul 2021 și va trece pe profit net în 2022, când țintește o cifră de afaceri de peste 300 milioane RON.

9) Impact SA – dezvoltator imobiliar cu acțiunile listate pe piața reglementată a Bursei, a emis în anul 2017 obligațiuni în euro, în volum de 12,5 milioane de euro. Scadența obligațiunilor IMP22E este în 2022, iar dobânda este fixă, 5,75% pe an în euro.

Pe datele preliminare, cifra de afaceri a Impact SA a fost de 101,5 milioane RON anul trecut, iar profitul net a fost de 20,7 mil RON. Compania are capitaluri proprii de aproximativ două treimi din bilanț, ceea ce semnifică o bună capacitate de a atenua eventuale șocuri pe piața dezvoltărilor imobiliare.

Tranzacționarea obligațiunilor

Dat fiind profilul investitorului de retail care subscrie 30.000 RON (sau mai mult) într-o emisiune de obligațiuni plasament privat, se pune întrebarea în cât timp ar putea fi transformată în lichidități o investiție de 30.000 RON în astfel de obligațiuni.

Studiind lichiditatea emisiunilor destinate în special investitorilor de retail, în 2/3 din cazuri s-a observat că o poziție de 30.000 RON s-ar fi putut lichida de la câteva zile, mergând până la 2 săptămâni, fără a influența semnificativ prețul din piață.

In concluzie, finanțarea prin obligațiuni capătă viabilitate pentru din ce în ce mai multe companii, astfel încât acestea să aibă o alternativă în scenariul în care canalul de finanțare bancară devine din ce în ce mai restrictiv.
In același timp, investitorii instituționali și cei de retail caută variante de plasament în condiții mai bune de dobândă, însă acestea comportă riscul care ține de capacitatea emitentului de a rambursa sumele atrase.