BET
10549.44
-1.12%
BET-TR
20510.66
-1.13%
BET-FI
47098.09
-0.44%
BETPlus
1575.63
-1.13%
BET-NG
802.45
-0.3%
BET-XT
933.39
-1.02%
BET-XT-TR
1803.12
-1.03%
BET-BK
1984.47
-0.78%
ROTX
23827.7
-1.44%


Viața la bloc, ALTFEL: 2 imobile premiate la Gala Anuala de Arhitectură

Autor: Financial Market
Timp de citit: 3 minute

O echipă de arhitecți autohtoni demonstrează că a locui într-o clădire de apartamente in Romania nu trebuie să fie ceea ce ne-am obișnuit pana acum.

Pentru o bună parte dintre români, a locui la bloc reprezintă ceva normal – iar majoritatea dintre noi avem, probabil, o părere destul de clară despre ce înseamnă aceasta.

Un proiect premiat recent de Ordinul Arhitecților București, în cadrul „Anualei de Arhitectură 2017”, reușește însă să ofere o nouă perspectivă asupra traiului într-o clădire de apartamente. Ansamblul Londra Housing din cartierul Dorobanti, dezvoltat de Forte Partners și proiectat de ADN BA, a fost premiat alături de o casă individuală din Sectorul 5 al Capitalei în cadrul secțiunii „Arhitectura locuinței”.

Soluție pentru parcelele mici și înguste ale orașului

Interesant de menționat este că cel dintâi proiect este prezentat ca o alternativă viabilă din punct de vedere financiar la apartamentele cu patru camere din „noua generație” de ansambluri rezidențiale. Imobiliare.ro a prezentat detalii despre acest concept, premiat de către arhitecți.

Este vorba despre o locuință ridicată pe un lot de dimensiuni reduse dintr-o „mahala” a Capitalei, clădirea fiind structurată pe parter (78 de metri pătrați) și etaj (58 de metri pătrați). Autorul proiectului, arh. Mihai Duțescu, și-a dorit ca, prin această lucrare, să „recupereze tipologia specific bucureşteană de casă-vagon – un tip de casă dezvoltat din adaptarea casei rurale la parcelele mici şi înguste ale oraşului”.

„Un amănunt esenţial: costul unei astfel de case (inclusiv terenul) este relativ acelaşi cu al unui apartament de patru camere, dar cu o suprafaţă şi cu facilităţi mult mai reduse, situat într-unul din noile ansambluri imobiliare răspândite ubicuu prin Bucureşti”, punctează arhitectul.

„Această casă de dimensiuni reduse a fost construită pe un teren de 160 de metri pătrați într-una din mahalalele tipice ale Bucureştiului; mai exact, într-un cartier cu locuinţe individuale caracterizat printr-o densitate semnificativă, fără niciun fel de calităţi arhitecturale, însă cu un anumit farmec şi cu o populaţie multi-etnică ce încă păstrează în bună măsură un stil de viaţă pitoresc şi liniştit, undeva între rural şi urban.” Arh. Mihai Duțescu

 

Construcția lasă loc și de curte/grădină

Ce este, mai exact, o casă tip vagon? Amplasată pe un teren dreptunghiular, o asemenea locuință este lipită, de regulă, de una dintre laturile lungi ale terenului – şi, câteodată, de spatele casei vecine, se arată în descrierea proiectului în discuție. O astfel de clădire se desfăşoară în profunzimea lotului şi păstrează o curte/grădină lungă şi îngustă, de-a lungul faţadei principale (care e, în mod normal, şi cea mai însorită). Nu în ultimul rând, o casă-vagon are, de obicei, ferestre pe cel mult două laturi.

Cand arhitectura tine cont de imprejurimi


Localizat în zona centrală a Bucureștiului, între Piața Victoriei și Piața Dorobanți, imobilul de tip „boutique” este structurat pe patru etaje și alcătuit din șapte apartamente. „Zona intersecției străzilor Londra și Washington are un caracter aparte față de restul cartierului, caracter dat de gabaritul și masivitatea ansamblului de imobile de raport de pe strada Londra, de la numerele 16-20, monument istoric, ce constituie frontul de vizavi al inserției”, se arată în descrierea proiectului.

„Structura casei se dematerializează pe verticală – etajele se retrag succesiv, iar ferestrele se măresc, pereții structurali laterali fiind perforați până la limita rezistenței. Cele șapte apartamente beneficiază de panorame urbane spectaculoase, ce devin parte a spațiilor interioare, în vreme ce locuirea se lasă întrezărită din stradă prin ferestrele ample, îmbogățind experiența urbană. ”ADN Birou de Arhitectură.

Ferestrele ample – legatura dintre public si privat


Pentru a se încadra în „peisajul” urban de la fața locului, dorința celor de la ADN Birou de Arhitectură a fost aceea de a crea o structură „cu greutate” – în cadrul căreia cele două travee laterale sunt destinate locuirii, iar porțiunea dintre ele, mai îngustă, adăpostește zona de circulație. Amploarea construcției este însă contrabalansată de suprafețele vitrate mari, ce „se citesc ca substracții din volumul masiv de piatră” și sunt menite să faciliteze comunicarea dintre spațiul public și cel privat. „Orașul este în casă și casa este în oraș”, sintetizează autorii proiectului.

Powered by