BET
16905.52
0.15%
BET-TR
35076.92
0.15%
BET-FI
59656.43
-0.75%
BETPlus
2498.69
0.14%
BET-NG
1203.8
0.12%
BET-XT
1438.69
0.04%
BET-XT-TR
2951.56
0.04%
BET-BK
3107.16
0.02%
ROTX
37122.67
0.18%


Către o strategie a Uniunii Europene pentru Inteligenţa Artificială (IA)

Autor: Financial Market
Timp de citit: 4 minute

Cursa către obținerea IA a început! Aceasta reprezintă, în opinia mea, cea mai importantă tendință pentru perioada
următoare în contextul provocărilor la scară globală pe care va trebui să le înfruntăm.

Autor: Mihai Sebe, Expert in cadrul Institutului European din Romania

Pe măsură ce ne pregătim pentru un joc de lungă durată în domeniul IA și al noilor tehnologii, ne confruntăm cu un
amestec de abordări care variază de la strategii complexe similare cu cele pentru șah sau GO către abordări mai
îndrăznețe similare unui joc de poker în care jucătorii adoptă strategii riscante pentru a câștiga, fără a ști ce
avantaje au ceilalți jucători.

În prezent se consideră că „pentru a construi o superputere în domeniul IA în secolul XXI ai nevoie de patru condiții: foarte multe date, antreprenori dedicați, experți în IA pricepuți și politici prietenoase” (China’s next step toward its ‘AI future’, 2018). Având aceste criterii în minte este ușor să evaluăm situația existentă și să identificăm
punctele tari și punctele slabe ale actorilor implicați.

Statele Unite ale Americii, fie că vorbim de o administrație democrată sau republicană, au tendința să favorizeze
un regim minim de reglementări în ceea ce privește cercetarea și afacerile din domeniul IA în scopul de a le oferi un avantaj competitiv.

„Maniera în care am gândit structura de reglementare pe măsură ce IA se dezvoltă este aceea că, la începutul
tehnologiei, o mie de flori trebuie să răsară. Și guvernul ar trebui să aibă doar o influență minimă, investind masiv
în cercetare și asigurându-se că există un dialog între cercetarea fundamentală și cea aplicată”. (Barack Obama, Neural Nets, Self-Driving Cars, and the Future of the World, 2016).

„ÎNDEPĂRTAREA BARIERELOR PENTRU INOVAȚIILE ÎN IA: Administrația Trump permite crearea de noi industrii americane prin îndepărtarea barierelor de reglementare pentru utilizarea tehnologiilor bazate pe IA” (Artificial Intelligence for the American People, 2018).

China investește, de asemenea, masiv în IA în speranța unor descoperiri majore care să îi confere un avantaj competitiv important în deceniile care urmează. Președintele XI Jinping a stabilit ca obiectiv investirea a 150 miliarde dolari pentru a asigura dominația mondială în această zonă a tehnologiilor de vârf până în 2030. China utilizează IA în scopul întăririi regimului său politic și creării unor noi forme de control și implicare politică și socială (sistemul Creditului Social etc.) întrucât dispune de cea mai mare bază de date din lume în ceea ce îi privește pe cetățenii săi (China’s Brave New World Of AI, 2018).

Pentru Uniunea Europeană povestea diferă întrucât nu poate și nici nu trebuie să urmeze aceste două modele
de gestiune a cercetării în domeniul IA. În primul rând acestea nu corespund modelului european al echilibrului
dintre interesul public și interesele private, de asemenea nu respectă preocupările cu privire la protejarea vieții
private a multor cetățeni europeni, precum și tradiția continentală a reglementării și standardizării.

Aspectele etice sunt cruciale și sunt recunoscute ca atare de către o serie de centre de cercetare pe măsură ce
analizează situația prezentă: „Va fi astfel crucial pentru alte jurisdicții, de exemplu Statele Unite și UE, să dezvolte
abordări de reglementare, etice și de dezvoltare care să reflecte valorile proprii” (China’s Plan to ‘Lead’ in AI:
Purpose, Prospects, and Problems, 2017)

CITESTE SI:  Analiză Radu Puiu, XTB: Bursele au început anul cu optimism și cu maxime istorice. Cum arată cifrele acum și ce îi așteaptă pe investitori?

Această idee este larg răspândită în comunitatea de afaceri și cea academică întrucât toate recomandările indică
ideea de standarde ca marcă a UE în domeniu: „Decidenții europeni pot folosi de asemenea mai bine o altă zonă în
care sunt la nivel de top – stabilirea de standarde. Piața europeană de 500 milioane de consumatori relativ bogați
este încă suficient de atractivă încât firmele să se respecte în general regulile UE mai degrabă decât să se retragă. […]
Prin impunerea de reguli comune, astfel de standarde pot ajuta industria indigenă a UE să prospere, dar ar avea de
asemenea și un efect mai subtil – de a face IA din afara Europei mai benignă” (AI, EU, go How Europe can improve
the development of AI, 2018).

Comisia Europeană a recunoscut deja că suntem în întârziere: „Poate copleșită de efortul de a reconcilia numeroase opinii și regimuri de reglementare diferite, Europa s-a dovedit prea înceată în a adopta și promova inovațiile tehnologice, în timp ce restul lumii accelera”.

Cu toate acestea acest proces nu este ireversibil pe măsură ce „Europa are elementele de bază pentru a se poziționa
ca un pionier în lumea digitală (în timp ce) echilibrează obiectivele economice, sociale și de mediu”. Realismul
este necesar întrucât adevărul dur este că, pe termen scurt, „unii vor câștiga mai mult decât alții”. Astfel aceste
„perioade de tranziție necesită anduranță și reziliență, precum și onestitate” (Back in the Game. Reclaiming
Europe’s Digital Leadership, 2017)

Comisia Europeană a prezentat o abordare europeană cuprinzătoare privind IA și robotica în aprilie 2018, pe trei
paliere:

1) Impulsionarea sprijinului financiar și încurajarea recurgerii la IA în sectoarele public și privat 

UE (atât în sectorul public, cât și în cel privat) ar trebui să sporească investițiile în cercetare și inovare în domeniul
inteligenței artificiale cu cel puțin 20 de miliarde euro de acum și până la sfârșitul anului 2020.

2) Pregătirea pentru schimbările socio-economice generate de IA

Odată cu intrarea în era IA vor fi create multe locuri de muncă, în timp ce altele vor dispărea, iar majoritatea vor
suferi transformări. De aceea, Comisia încurajează statele membre să își modernizeze sistemele de educație și de
formare profesională și să sprijine tranzițiile de pe piața muncii pe baza Pilonului european al drepturilor sociale.

3) Asigurarea unui cadru etic și juridic adecvat 

Ca orice tehnologie transformațională, IA poate ridica noi probleme etice și juridice legate de răspundere sau
de procesele decizionale potențial părtinitoare. Progresul tehnologic nu ar trebui să însemne o schimbare a valorilor.
Până la sfârșitul anului 2018, Comisia va prezenta orientări de etică privind dezvoltarea inteligenței artificiale. Acestea vor fi elaborate pe baza Cartei drepturilor fundamentale a UE, ținând cont de principii precum protecția datelor și transparența și luând în considerare lucrările Grupului european pentru etică în domeniul științei și al noilor tehnologii. (http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-3362_ro.htm).

România este de asemenea prezentă în acest proces de reflecție și acțiune – în afara abordării la nivel european
care presupune ralierea la inițiativele comunitare sunt planuri pentru a dezvolta competențele digitale ori pentru
a informatiza fluxurile și procesele interne ale instituțiilor statului (Programul de Guvernare 2018-2020).

Articol preluat de pe site-ul Institutului European din Romania.


 

[ajax_load_more]