BET
16882.42
-0.77%
BET-TR
35029
-0.77%
BET-FI
60301.58
-0.24%
BETPlus
2495.95
-0.73%
BET-NG
1210.27
0.09%
BET-XT
1440.85
-0.75%
BET-XT-TR
2956.01
-0.75%
BET-BK
3107.11
-0.88%
ROTX
37073.64
-0.76%



Analiștii de la Erste recomandă Cumparare pentru acțiunile Transport Trade Services și un preț țintă de 14.4 lei

Autor: Financial Market
Timp de citit: 4 minute

Datele financiare preliminare din 2022 prezentate de transportatorul de mărfuri Transport Trade Services (BVB: TTS) au aratat o imagine solidă a evoluției companiei pe parcursul anului trecut.

Deși operațional datele de segment nu au fost înca publicate, tendințele după primele nouă luni ale anului 2022 ar fi trebuit să continue și în timpul ultimului trimestru, deși într-un ritm mai lent decât în trimestrul T3.

Potrivit TTS, pe parcursul anului 2023 aceste tendințe vor continua, cu o mică abatere față de anul precedent, conducerea companiei răspunzând prompt și mod flexibil provocărilor prezentate de criza regională și redesenarea lanțurilor logistice.

Mai mult, compania este în proces de achiziție a unui operator portuar (încă nedezvăluit) care ar îmbunătăți capacitatea operațională.

Acest grad ridicat de adaptare la schimbarea modelului de afaceri a permis TTS să profite de un climat tarifar favorabil și să genereze numerar care urmează să fie folosit la plata dividendelor și la investiții în creșterea capacității.

În timp ce randamentele dividendelor sunt încă modeste, analiștii Erste Group consideră ca politica de dividende a companiei contribuie la atractivitatea în creștere a acesteia și poate fi multiplicată în continuare pe viitor, în funcție de oportunitățile de investiții ce vor apărea.

În absența oricăror detalii operaționale, analiștii mențin prețul țintă de 14.4 lei/acțiune și recomandarea de cumpărare a companiei.

În prezent, acțiunile TTS se tranzacționează la un preț de 12,52 lei/acțiune, creșterea potențială fiind de aprox 15%.

Creșterea veniturilor pe fondul unor tarife și operațiuni mai mari

Veniturile consolidate înregistrate la finalul anului trecut au fost de 934 mil lei, o creștere de 56% față de anul precedent și aproape cu 80% mai mari față de 2020.

Trimestrial, T4 a adus venituri de 270 de milioane de lei și au fost cu 83% mai mari comparativ cu aceleași perioada a anului trecut, în timp ce acestea au crescut cu 3,4% față de trimestrul T3 2022.

Întrucât compania nu a raportat date operaționale, putem doar presupune că tendințele din primele nouă luni ale anului au rămas valabile și în ultimul trimestru.

Astfel, criza regională creată de războiul din Ucraina a întrerupt câteva lanțuri logistice importante din zonă care trebuiau înlocuite.

Conducerea TTS a reacționat în timp util și flexibil, atât în ceea ce privește flota, cât și instalațiile portuare, împreună cu o abordare fluidă a expedierii și crearea de noi lanțuri logistice.

Acest lucru a permis companiei să profite din plin de cererea și tarifele mai ridicate, reflectate în veniturile totale.

Cu toate acestea, se observă o diminuare a creșterii veniturilor trimestru pe trimestru.

Dacă in T1 compania a avut o creștere de 9,4%, în T2 a ajuns la 50% și a coborât la 8,7% în trimestrul al treilea și, în final, ajungând la mai puțin de 4% în timpul ultimului trimestrului, posibil din cauza unor factori sezonieri sau externi.

După toate probabilitățile, tarifele pentru produsele agricole au scăzut de la vârful anterior pe fondul deschiderii portului Odesa și a lanțurilor logistice relativ stabile la exporturile de cereale după încheierea acordurilor care facilitează exportul direct din Ucraina.

Cheltuielile cresc mai puțin decât veniturile

În cursul anului 2022, cheltuielile de exploatare totale s-au ridicat la 724 mil. lei și au crescut cu mai puțin de 40% față de 2021 și cu aproximativ 58% față de 2020.

CITESTE SI:  Analiză XTB: Proprietarul Jean Paul Gaultier pregătește listarea la bursă. Cel mai mare eveniment din ultimul deceniu din Spania poate genera miliarde de euro

Trimestrial, în T2 2022 cheltuielile totale de exploatare au crescut cu aproape 62% față de ultimul trimestru al anului precedent și cu 29% comparativ cu cheltuielile din T3.

Combustibili, salarii, subcontractori

Pe o bază anuală, cea mai mare parte a creșterii cheltuielilor de exploatare s-a datorat costurilor cu combustibilul, onorariile subcontractanților și costurile legate de personal. Toate aceste creșteri ale costurilor erau atât așteptate, cât și inevitabile.

Costurile de intrare au crescut în cursul anului 2022, în timp ce onorariile subcontractanților au crescut pe fondul creșterii utilizării și a tarifelor într-o perioadă cu cerere mare.

Mai mult, diversificarea lanțurilor logistice angajate de companie a dus la o creștere a transportului feroviar care a contribuit și la creșterea costurilor cu subcontractanții.

În timp ce costurile cu combustibilul sunt cel puțin parțial acoperite prin clauze și se regasesc în tarife, acoperirea se referă doar de barje care transportă marfă și nu se aplică călătoriilor fără marfuri.

Rentabilitate record pentru anul 2022, scădere în ultimul trimestru

Rezultatele anului 2022 arată o creștere semnificativă a profitului operațional cu 163% față de anul precedent și 238% față de 2020.

EBITDA s-a dublat față de 2021 și a crescut cu aproximativ 150% față de 2020.

Venitul net a urmat aceeași tendință a profitului operațional (EBIT), aproape identic.

În ultimul trimestru al anului 2022, profitul operațional cât și net, a crescut de mai multe ori față de aceeași perioadă a anului precedent.

Cu toate acestea, a existat o scădere comparativ cu marjele record din trimestrul III.

Profitul operațional și venitul net au scăzut cu aproape jumătate, în timp ce EBITDA a scăzut cu aproape 40%.

Din nou, acest lucru s-a mai văzut în ultimele trimestre ale anilor precedenți, însă nu este clar dacă sezonalitatea este principalul factor sau o tendință permanentă.

Cel mai probabil, este o combinație a ambelor, cu creșterea exporturilor de cereale ucrainene din Odesa contribuind la o relaxare a tarifelor și, ca urmare, la scăderea profitabilității.

Cash pentru investiții

Potrivit anunţurilor companiei, aceasta se află într-un stadiu avansat cu achiziţia unui terminal portuar. Ne așteptăm ca numerarul acumulat în bilanț să fie utilizat pentru această achiziție.

Investiția anterioară a companiei, respectiv modernizarea portului Giurgiu incepută în cursul anului 2022, a fost cofinanțată din fonduri UE.

Modernizarea instalațiilor portuare din Giurgiu, finanțate din fonduri UE, a creat și o datorie care este contabilizată la „alte datorii”.

Perspective 2023

Potrivit conducerii companiei, tendințele din 2022 par a fi în concordanță cu așteptările pentru anul curent.

Volumul de minerale ar trebui să continue să sufere din cauza lipsei cererii de la combinatele metalurgice Galați și Tulcea, în timp ce cererea pentru transportul cerealelor și operațiuni portuare ar trebui să rămână puternică.

Achiziția anunțată fără orice alte detalii semnificative, altele decât speculațiile de presă negate de conducere, ar trebui să constituie principalul eveniment corporativ al anului, sub rezerva aprobării de către Consiliul Concurenței.

Dacă achiziția nu va avea loc, din orice motiv, conducerea a semnalat că ar putea fi dispusă să mărească randamentele pentru investitori printr-un dividend în numerar sau prin distribuție de acțiuni gratuite.

Important de reținut că politica de plată a aproximativ 40% din dividende se referă la conturile individuale TTS și nu la conturile TTS Group.

Raportul integral poate fi accesat aici.