BET
8555.65
-1.3%
BET-TR
14386.13
-1.3%
BET-FI
38886.29
-1.57%
BETPlus
1280.8
-1.24%
BET-NG
634.11
-0.97%
BET-XT
764.72
-1.27%
BET-XT-TR
1292.25
-1.26%
BET-BK
1619.73
-0.74%
ROTX
17156.08
-1.1%

Analiză de portofoliu Tradeville: Sphera Franchise Group și Purcari Wineries, două companii din sectorul Horeca listate la BVB

Autor: Financial Market
Timp de citit: 5 minute

Trecerea primelor cinci luni ale acestui an s-a soldat, la nivelul economiei nationale, cu un deficit al balantei comerciale cu produse agroalimentare de 807.3 mil. EUR, față de aceeasi perioadă a anului precedent, scaderea fiind de 13.2%. Totodata, in perioada ianuarie-mai 2020, exporturile de produse agroalimentare au crescut cu 12.4% fata de perioada similara din 2019, insumand 2.93 mld. EUR. La randul lor, importurile au crescut cu 5.7%, ajungand la 3.74 mld. EUR, se arata intr-o analiza a casei de brokeraj Tradeville.

Mai mult, exporturile au urmat aceeasi dinamica, majorandu-se cu 12.4%, fata de perioada ianuarie-mai 2019, pana la 2.93 mld. EUR. Principalele cresteri in valoarea exporturilor provin din comertul cu bunuri precum porumbul (+135.4 mil. EUR vs. ianuarie-mai 2019), graul (+74.6 mil. EUR vs. ianuarie-mai 2019) sau orzul (+47.9 mil. EUR vs. ianuarie-mai 2019).

Anul trecut, Romania a produs aprox. 3.9 mil. hl de vin, plasandu-se pe locul 6 in UE si pe locul 12 la nivel mondial. Fata de 2018, productia este mai mica cu 23.41%. Astfel, consumul de vin pe cap de locuitor a scazut cu 25.44% din 2018 in 2019, pana la 21.4 litri/cap de locuitor.

Exporturile de vin totalizau, la finalul anului trecut, 30.9 mil. EUR, cu 0.5 mil. EUR mai mult decat in 2018, pe cand importurile de vin, exprimate valoric, au ramas neschimbate, la 62.9 mil. EUR. Aceeasi lipsa de dinamica se observa si in privinta suprafetei totale cu vita de vie, statornicite la nivelul a 182.6 mii hectare, la finalul lui 2019.

Conform unui studiu privat, impactul crizei raspandirii virusului COVID-19, a generat modificari ale comportamentului general de consum, in randul populatiei. In prima jumatate a acestui an, romanii au ales sa consume mai multe conserve de carne sau peste, alimente instant, crema de ciocolata, faina si malai, aditivi pentru prajituri, specialitati de branza si napolitane. Fata de
primul semestru din 2019, piata bunurilor de larg consum a crescut cu 12%.

Totodata, in S1 2020, preturile acestui segment au avansat cu 5%. Contributia principala la crestearea pietei bunurilor fast moving consumer goods (FMCG) se datoreaza cresterii consumului de bunuri inferioare, cu preturi mai mici.

Sursa Tradeville

Sphera Franchise Group administreaza companii detinatoare de drepturi de franciza pentru operarea unor restaurante cu serviciu rapid si mancare la pachet, respectiv pizzerii, sub marca Taco Bell, Pizza Hut, in Romania, precum si sub marca KFC, atat in Romania, cat si in Italia si Republica Moldova.

Grupul se recunoaste drept unul dintre cei mai importanti angajatori din industria HoReCa din Romania. Potrivit unei scrisori deschise a Organizatiei Patronale a Hotelurilor si Restaurantelor din Romania, criza marcata de raspandirea virusului COVID-19 a determinat o reducere, fata de anul anterior, cu aprox. 70% a cifrei de afaceri a industriei ospitalitatii romanesti, o industrie dependenta de cea alimentara.

Sursa Tradeville

Drept urmare, la 30 iunie 2020, Sphera Franchise Group a raportat o pierdere neta de 26.34 mil. RON (vs. +13.7 mil. RON in S1 2019), o cifra de afaceri de 304.58 mil. RON (-31.64% vs. S1 2019), iar EBITDA a avut un sold de 28.48 mil. RON (-52.57% vs. S1 2019).

In Romania, cifra de afaceri, dupa prima jumatate a acestui an, a insumat 270.59 mil. RON (-32.52% vs. S1 2019), pe cand in Italia a fost de 30.64 mil. RON (-21.93% vs. S1 2019) si, in Republica Moldova, de 3.35 mil. RON (- 38.02% vs. S1 2019).

In Romania, sub marca KFC, s-au generat vanzari de 221.6 mil. RON, sub marca Taco Bell s-au atras venituri de 12 mil. RON, iar
sub brand-ul Pizza Hut s-au realizat vanzari de 36.8 mil. RON.

In primele sase luni ale acestui an, detinerile de numerar ale Grupului au crescut cu 23.63 mil. RON, pana la 80.91 mil. RON. Dinamica este pusa pe seama intrarilor net pozitive de numerar, generate din activitatea de exploatare (38.43 mil. RON) si din activitatea de finantare (3.72 mil. RON).

CITESTE SI:  Patria Bank încheie cu succes a doua ofertă de obligațiuni subordonate intermediată de SSIF TradeVille

Activitatea de investitii a generat iesiri nete de numerar de 18.52 mil. RON. Din acestea, cheltuielile de capital au reprezentat -17.7 mil. RON, la 30 iunie 2020.

In cursul T3 2020, Grupul a deschis patru noi restaurante. Dupa redeschiderea restaurantelor la interior, de la 1 septembrie, Sphera are active 157 din cele 158 de restaurante din cele trei tari in care opereaza. Printre principalele riscuri care, manifestandu-se, ar putea avea un impact negativ asupra activitatii Sphera Franchise Group, in S2 2020, regasim:
• Instituirea unei noi perioade de carantina, pe fondul aparitiei de noi cazuri de infectare cu virusul COVID-19;
• Inrautatirea situatiei economice globale, afectata de pandemie;
• Limitarea accesului la produsele alimentare si variabilitatea costului acestora.

Grupul Purcari Wineries este unul dintre principalii producatori de vin din Europa Centrala si de Est. In gestiunea Grupului se afla cca. 1,400 de hectare de podgorii si patru platforme de productie, trei dintre care produc vin, iar a patra produce brandy. Marcile de bauturi comercializate de Grup sunt Purcari, Bostavan si Crama Ceptura (vinuri), respectiv Bardar (brandy).

Purcari Wineries este cel mai mare exportator de vinuri din Republica Moldova, avand piete de desfacere in peste 30 de tari din Europa, in SUA si in Asia. Totodata, in Romania, Grupul este liderul de piata in segmentul vinurilor premium.

La sfarsitul primei jumatati a acestui an, Grupul a raportat un profit net de 15.57 mil. RON (-9.02% vs. S1 2019), o cifra de afaceri de 84.89 mil. RON (- 3.31% vs. S1 20190 si un indicator EBITDA de aprox. 28.3 mil. RON (-6.02% vs. S1 2019).

La 30 iunie 2020, in Romania, vanzarile au crescut cu 24% fata de S1 2019, ajungand pana la 42.94 mil. RON. Brandul cel mai vandut a fost cel al vinurilor Purcari (+29% vs S1 2019), care a generat venituri de 27.6 mil. RON.

Vanzarea vinurilor Crama Ceptura a contribuit cu 13.66 mil. RON (+18% vs. S1 2019) la cifra de afaceri obtinuta in Romania, iar brandurile Bostavan si Bardar au atras venituri de 1.18 mil. RON , respectiv 502.17 mii RON (+51% vs. S1 2019).

Alte vanzari semnificative s-au realizat in Polonia, unde cresterea cifrei de afaceri a fost de 6%, fiind in cuantum de 10.95 mil. RON. Pe segmentul brandurilor Purcari si Bardar, vanzarile s-au dublat. De asemenea, in Ucraina, brandul Purcari a inregistrat o crestere a vanzarilor de 90%, iar veniturile totale s-au majorat cu 51% fata de S1 2019.

Sursa Tradeville

In contrast, la finalul primului semestru din 2020, in Republica Moldova, veniturile s-au redus cu 49%, pana la 8.99 mil. RON, iar Grupul estimeaza o recuperare lenta a vanzarilor. Aceeasi dinamica se observa si in Asia, unde veniturile au ajuns la 1.64 mil. RON (-70% vs. S1 2019), pe fondul pandemiei cu noul coronavirus.

In schimb, in Cehia si Slovacia, vanzarile au scazut cu doar 4%, pana la 4.51 mil. RON, insa din trimestrul al doilea, vanzarile s-au
redresat.

Numerarul detinut de Purcari Wineries, la 30 iunie 2020, era in sold de 15.9 mil. RON, cu 12.57 mil. RON mai mult decat la inceputul acestui an. Intrarile nete de numerar provin exclusiv din activitatea de exploatare (23.61 mil. RON), pe cand iesirile nete de numerar corespund activitatilor de investitii (- 12.93 mil. RON), respectiv de finantare (-7.22 mil. RON).

In privinta activitatii din al doilea semestru din 2020, Grupul Purcari considera ca inrautatirea situatiei pandemice, manifestarea riscurilor financiare, precum riscul cresterii ratei de dobanda, riscul de curs de schimb sau majorarea impozitelor indirecte, ori manifestarea unor fenomene meteorologice adverse, ar putea afecta activitatea operationala a companiei.