BET
8592.48
0.12%
BET-TR
13989.68
0.12%
BET-FI
43129.04
1%
BETPlus
1287
0.14%
BET-NG
684.07
-0.44%
BET-XT
786.53
0.18%
BET-XT-TR
1289.26
0.18%
BET-BK
1645.06
0.19%
ROTX
17880.81
0.07%

Analiză: Sunt “pionierii” in domeniul tehnologic mai bine poziționați față de rivalii lor tradiționali în cursa pentru victorie?

Autor: Financial Market
Timp de citit: 6 minute

Pandemia de coronavirus și implicațiile sale au evidențiat ceea ce se cunoaște de ani buni – tehnologia este unul dintre cei mai importanți factori de creștere a economiei globale.

Imaginați-vă că blocați cele mai dezvoltate economii din lume acum 20-30 de ani. Toți cei care lucrează acasă în momentul de față ar fi probabil incapabili să-și facă treaba, deoarece computerele nu erau la fel de accesibile și răspândite ca în prezent.

Daunele economice cauzate de o astfel de acțiune ar fi atât mai mari încât probabil nici măcar nu ar fi luate în considerare. Dar analizând lucrurile la scară micro, companiile care s-au concentrat pe tehnologie au cu adevărat un avans în fața concurenților mai „tradiționali”?

În acest comentariu vom arunca o privire asupra a 3 perechi de acțiuni care operează în același sector, dar abordarea lor de afaceri este cu mult diferită.

Producătorii auto : Tesla vs Volkswagen

În prima pereche avem Volkswagen, cel mai mare producător auto din lume, și Tesla, producător de vehicule electrice condus de un critic neobosit al combustibilului fosil, Elon Musk. Presiunea de a adopta un mod de viață și de desfășurare a activităților mai ecologic  a crescut în ultimii ani și este puțin probabil să scadă în curând.

Vânzările de vehicule electrice sunt în creștere și producătorii de mașini de școală veche dezvoltă portofolii de modele EV. Pe scurt, revoluția EV este un fapt. Desigur, Tesla are un avans net, deoarece s-a concentra pe acest tip de vehicule încă de la înființare. Cu toate acestea, dimensiunea contează și ea. Tesla poate fi la egalitate sau chiar mai mare decât Volkswagen în ceea ce privește capitalizarea, dar cele două companii nu sunt egale în ceea ce privește operațiunile.

Volkswagen a livrat în 2019 de aproape 30 de ori mai multe vehicule decât Tesla! Tesla este o companie tânără și este în creștere rapidă, dar un astfel de decalaj ar fi greu de acoperit  chiar și în ani de zile. Volkswagen are mai multe uzine de producție, rețele de distribuție răspândite și, mai ales, o experiență în acest joc la scară largă.

În ciuda unui scandal Dieselgate, Volkswagen are încă o poziție puternică și este o companie profitabilă. Nu este o problemă pentru compania germană să își permită o echipă mare de cercetare și dezvoltare.

Pe de altă parte, Tesla este presată de un munte de datorii și, deși a reușit să obțină un oarecare profit, prăbușirea cererii cauzată de Covid-19 o poate împinge din nou în roșu. Rezumând, Tesla are un avans și și-a făcut un nume ca producător de EV, dar pe termen lung, producătorii de mașini tradiționale vor reuși să acopere acest decalaj și, eventual, să depășească Tesla pe partea EV datorită resurselor mai bogate și a unor datorii mai mici (acesta este un avantaj care ar putea ajuta companiile să treacă cu bine peste criza curentă).

Sursa: xStation5

Tesla (TSLA.US) este una dintre cele mai volatile acțiuni importante din SUA în acest an. După ce a crescut cu peste 100% în primele luni ale anului, a scăzut cu peste 60% în timpul vânzărilor din perioada februarie – martie. A urmat o altă creștere de 100%. Prețul acțiunii a retestat ieri zona de suport aflată sub $800 dar există șanse mari să cadă sub ea în condițiile actuale de aversiune la risc. 

Retaileri: Amazon vs Walmart

În următoarea pereche de acțiuni  avem doi retaileri cunoscuți – Walmart și Amazon. Ambele companii oferă aproape tot ce ai putea avea nevoie în viață. Cu toate acestea, modelele lor de afaceri sunt diferite. Walmart se concentrează pe magazinele fizice, în timp ce Amazon este un retailer online.

Ambele au beneficiat de pandemia Covid-19, deoarece Walmart a înregistrat cerere pentru crearea de stocuri, în timp ce Amazon a beneficiat de un interes crescut pentru comerțul electronic. Dar cum se vor schimba rezultatele  celor două companii după ce pandemia se va stinge? De fapt, s-ar putea să nu se schimbe chiar atât de mult.

Desigur, boom-ul comerțului electronic pe care îl observăm în acest moment va schimba probabil obiceiurile a cel puțin unora dintre consumatori și îi va încuraja să facă cumpărături online chiar și odată ce va fi complet sigur să ieși afară.

Cu toate acestea, este puțin probabil ca, comerțul electronic să-i scoată pe retailerii tradiționali din piață. De ce? Rețineți că orice achiziție online de bunuri reale (adică nu servicii, cărți electronice etc.) necesită timp de livrare.

Livrările Intraday sunt oferite de unii retaileri online, dar intraday nu înseamnă instant – pur și simplu, există lucruri de care avem nevoie acum, nu în 2-3 ore. Într-o astfel de situație, va fi o decizie imediată de a merge la un magazin din apropiere, mai degrabă decât să cumperi online și să aștepți un curier. Din această cauză retaileri care au magazine fizice și vând bunuri de necesitate, cum ar fi, de exemplu, alimente, sunt aici și vor  rămâne.

Sursa: xStation5

Atât Amazon (AMZN.US) cât și Walmart (WMT.US, reprezentarea albastru deschis) s-au bucurat de o creștere puternică în ultimii 5 ani. Cu toate acestea, prețul acțiunii Walmart a crescut cu aproximativ 100% în timp ce acțiunile Amazon au înregistrat o creștere de peste 400% în aceeași perioadă! 

Este adevărat că companiile de comerț electronic se pot extinde mai ieftin, deoarece nu au nevoie să înființeze magazine pe piețele noi. Cu toate acestea, mai au nevoie să construiască depozite, la fel ca și retailerii tradiționali. Un lucru care poate determina raportul de performanță între retailerii online și cei tradiționali este tehnologia.

Amazon s-a concentrat pe tehnologie încă de la începuturi și expertiza în acest domeniu i-a permis să se extindă către noi segmente, cel mai bun exemplu de afaceri fiind cloudul AWS. Importanța AWS în defalcarea veniturilor Amazon crește în fiecare trimestru. În afară de aceasta, este de dorit diversificarea fluxului de venituri.

Sursa: xStation5

Acțiunile Amazon (AMZN.US) au crescut în jur de 50% de la minimul din martie și au început  ulterior să se tranzacționeze lateral. Limita inferioară a intervalului de la 2.315 dolari este primul suport care urmează, în timp ce retragerea Fibonacci de 23,6% din creșterea recentă poate fi următorul la rând. Actiunea a testat acest obstacol la începutul săptămânii precedente, dar vânzătorii nu au reușit să continue mișcarea descendentă (cercul galben). 

Divertiment: Netflix vs Walt Disney

În ultima pereche avem două companii de divertisment – Netflix și Walt Disney. Walt Disney este o companie cunoscută în industria divertismentului și este asociată printre altele cu canale TV, filme și parcuri tematice. Netflix, pe de altă parte, este unul dintre pionierii serviciilor de streaming video.

Ambele companii produc filme și seriale, dar diferența constă în modul în care le distribuie. Ani de zile filmele Disney au fost motivele pentru care familiile mergeau la cinematografe la sfârșit de săptămână. Între timp, Netflix permite accesul la cerere la portofoliul său de filme direct de acasă.

Cel puțin, așa au stat lucrurile înainte de noiembrie 2019. Disney+, serviciul de streaming al Walt Disney, a fost lansat în acea lună. Pe de o parte, aceasta este o recunoaștere a faptului că Netflix este pe calea corectă. Pe de altă parte, înseamnă că dominanța Netflix s-a încheiat și concurența va fi mai dură.

Companiile de divertisment precum Netflix și Walt Disney sunt exemple perfecte despre modul în care converg în timp modalitățile de a face afaceri în anumite industrii. Walt Disney operează parcuri tematice, rulează unele canale TV și ecranizează filmele sale în teatre, dar asta este cam tot ce diferă față de Netflix.

Ambele companii realizează filme și seriale și ambele intenționează să se concentreze pe propriile lor platforme de streaming în viitor, ca mod principal de livrare a producțiilor pentru ecran. Pe măsura trecerii timpului, probabil diferențele se vor diminua.

Sursa: xStation5

Netflix (NFLX.US) se tranzacționează aproape de maximele istorice și cu aproximativ 15% peste nivelurile anterioare crizei. Compania a beneficiat de pandemie atât în ​​ceea ce privește performanța acțiunilor, cât și a câștigurilor companiei.

Prețul acțiunilor a sărit peste 445 de dolari pentru o perioadă scurtă ieri, dar nu a reușit să stabilească clar un nou maxim. Cu toate acestea, un risc pentru cumpărători este ceea ce compania a avertizat deja – această creștere  mare  a numărului de abonaților cauzată de pandemiei Covid-19 este puțin probabil să dureze odată ce pandemia se va încheia, iar scăderea numărului de abonați în a doua jumătate a anului este inclusă printre posibilități. 

Rezumând, companiile care se concentrează pe tehnologie nu au neapărat un avantaj față de rivalii lor mai „tradiționali”. Tehnologia conduce la schimbări în modul în care trăim și, la rândul său, în obiceiurile consumatorilor.

CITESTE SI:  Nuclearelectrica a raportat un profit net de 215 mil lei, în scădere cu 1,9% față de perioada similară a anului trecut

Companiile care nu se adaptează pot fi lăsate în urmă și din această cauză, jucătorii „tradiționali” aduc mai multă tehnologie în afacerile lor. Cu toate acestea, în timp ce pionieri precum Tesla sau Netflix ar putea avea un avans , ei ar putea să-l piardă în viitor, deoarece companii cunoscute precum Volkswagen sau Walt Disney au resurse mai mari și o putere mai mare de recuperare.

Concluzia generală este că majoritatea companiilor din aceleași industrii vor urma în cele din urmă aceeași direcție, iar cele care sunt pionieri acum nu vor face față concurenței marilor companii „tradiționale”.

A fi un pionier într-un domeniu este un avantaj doar atunci când îți poți proteja ideile cu brevete (exemplu: biotehnologii). În industriile în care produsele sunt relativ uniforme (adică producători auto), protecția brevetelor nu este la fel de eficientă. A fi un pionier în astfel de industrii înseamnă că îți ajuți oarecum concurenții, permițându-le să se bazeze pe ideile tale. Succesul Walt Disney în serviciile de streaming este un exemplu perfect.