BET
16939.61
0.12%
BET-TR
35147.64
0.12%
BET-FI
60043.72
-0.48%
BETPlus
2502.56
0.07%
BET-NG
1207.27
-0.01%
BET-XT
1442.61
0.08%
BET-XT-TR
2959.61
0.08%
BET-BK
3105.98
-0.01%
ROTX
37188.6
0.13%


Petrolul a intrat la apă: cum reacționează emitenții de la BVB?

Autor: Financial Market
Timp de citit: 3 minute

Ce s-a întâmplat
Țițeiul WTI a scăzut luni, 20 aprilie, sub 0$ pe baril, pentru prima dată în istorie, ajungând la -37.63$. Deținătorii contractelor futures cu livrare fizică în mai nu au dorit să primească țiței, pentru că nu au unde să îl depoziteze, întrucât depozitele de țiței sunt pline, iar cererea este în continuare scăzută, pe fondul luptei cu noul coronavirus.

Cum au reacționat bursele lumii
Cotațiile țițeiului au alimentat frica de recesiune, care bântuie piețele încă de anul trecut, ducând marți la scăderi pe linie ale prețurilor acțiunilor, față de ziua precedentă.

În SUA, S&P 500 s-a diminuat cu 3.07%, în Japonia Nikkei 225 a scăzut cu 0.74%, iar în Australia ASX 200 s-a redus cu 2.46%. În Europa, DAX (Germania) a pierdut 3.99%, CAC40 (Franța) 3.77%, FTSE100 (Marea Britanie) 2.96% și IBEX35 (Spania) 2.88%.

Europa de Est a resimțit mai puternic șocul petrolului, deoarece piețele emergente sunt mai riscante decât cele dezvoltate, iar în momentul unei crize, investitorii străini își vor închide pozițiile deținute în aceste țări și vor plasa capitalul în titluri de stat emise de o țară dezvoltată. SOFIX(Bulgaria) s-a diminuat cu 4.06%, BUX(Ungaria) cu 4.07% și WIG20 (Polonia) cu 3.63%.

Cum a reacționat bursa noastră
Scăderi pe toate fronturile la BVB: indicii s-au diminuat comparativ cu ședința de tranzacționare precedentă, cu valori cuprinse între 1.48% pentru BET-FI și 3.23% pentru BET-NG. Indicele BET, care cuprinde cele mai tranzacționate acțiuni de la noi, a pierdut 2.7%, adică mai puțin decât alte piețe din regiune. În continuare vom analiza evoluția de marți, 21 aprilie, a prețului acțiunilor principalelor societăți din sectorul petrolier listate la BVB, față de ziua anterioară.

Câștigătorul zilei a fost Oil Terminal (simbol: OIL), ale cărui acțiuni s-au apreciat cu 8.7%. OIL transportă țiței de la producători la clienți. Pentru clienți (rafinării) țițeiul este materie primă, adică un cost, iar dacă acesta se ieftinește, rafinăriile vor cumpăra mai mult, OIL va transporta mai mult, ceea ce îi va mări veniturile.

O parte din avansul de la bursă este dat de faptul că se apropie Adunarea Generală a Acționarilor (joi, 23 aprilie), iar OIL a înregistrat profit în 2019, ceea ce dă dreptul acționarilor la dividende (dividend propus: 0.00195233 lei/acțiune).

Perdantul zilei a fost Rompetrol Well Services (simbol: PTR), acțiunile sale s-au depreciat cu 10.23%. PTR prestează servicii pentru sondele de petrol și gaze. Dacă prețul țițeiului este mic, extracția sa nu va mai fi profitabilă sub un anumit preț (calculat de fiecare companie în parte), ceea ce înseamnă că PTR va avea mai puțini clienți și venituri mai mici.

Acțiunile OMV Petrom (simbol: SNP) au pierdut 5.06%. SNP extrage țiței și gaze și produce derivate din petrol, în special benzină și motorină. SNP este lovită pe partea de extracție de țiței din cauza prețului mic al țițeiului și pe cea de vânzare cu amănuntul, datorită restricțiilor impuse de lupta cu noul coronavirus, care a redus drastic transporturile.

CITESTE SI:  MedLife suplimentează cu 50 de milioane de euro creditul sindicalizat, ajungând la o valoare totală de 268.3 milioane de euro: “Păstrând o abordare prudentă, noile fonduri vor fi utilizate cu precădere pentru noi achiziții”

Societatea poate stoca țiței în depozitele sale, dacă va fi nevoită să importe mai mult, în cazul în care prețul va scădea sub un anumit nivel și va opri exploatarea unor zăcăminte, care vor deveni neprofitabile. Modelul de business al SNP constă în extracția țițeiului, prelucrarea acestuia în rafinăria proprie (Petrobrazi) și vânzarea produselor petroliere rezultate, deci nu va importa țiței din exterior, decât dacă va fi absolut necesar.

Prețul acțiunilor Conpet (simbol: COTE) a crescut cu 1.34%. COTE transportă țiței, în principal prin conducte, iar prețul mai mic al barilului de țiței este o oportunitate de creștere a veniturilor la fel ca și în cazul OIL. COTE a câștigat mai puțin față de OIL, probabil pentru că investitorii au luat în considerare faptul că tariful de transport pe subsistemul import s-a înjumătățit în acest an comparativ cu cel anterior și că societatea este dependentă de doi clienți, OMV Petrom și Petrotel Lukoil, pe când OIL are o plajă mai largă de clienți semnificativi (avea 10 în anul 2018), chiar dacă tot Petrom și Lukoil sunt majoritari, iar tarifele reglementate nu au suferit modificări semnificative în acest an.

Acțiunile Rompetrol Rafinare (simbol: RRC) au scăzut cu 2.5%. Considerăm surprinzătoare evoluția prețului acțiunilor RRC. Pentru RRC, scăderea prețului barilului de țiței ar trebui să fie un lucru pozitiv, țițeiul fiind materie primă, iar țiței mai ieftin înseamnă cost mai mic, deci profit mai mare pentru RRC.

Este posibil ca investitorii să pună la îndoială capacitatea RRC de a profita de oportunitatea ivită, întrucât compania probabil că nu se pricepe să facă hedging profitabil, cheltuielile financiare fiind mai mari decât veniturile financiare.

Potrivit rezultatelor financiare preliminare, în anul 2019, RRC a înregistrat profit operațional (EBITDA) de 131 milioane lei (-12% față de 2018), EBIT de 24 milioane lei (-2%), cheltuieli financiare nete de 55 milioane lei (+20%) și o pierdere de aproape 49 milioane lei (+77%).

Considerăm că prețul petrolului ar putea să se redreseze luna următoare, adică să nu mai ajungă pe teritoriu negativ, dacă președintele SUA va propune Congresului american să cumpere 75 de milioane de barili de țiței pentru rezerva strategică a țării. În plus, unele țări europene, printre care și Germania, încep să relaxeze restricțiile de transport impuse pentru a lupta cu noul coronavirus.

Articol scris de Andreea Mihaela Palici


 

[ajax_load_more]