BET
16971.24
0.14%
BET-TR
35213.26
0.14%
BET-FI
60049.67
-0.72%
BETPlus
2506.82
0.14%
BET-NG
1214.79
0.19%
BET-XT
1445.69
0.1%
BET-XT-TR
2965.92
0.1%
BET-BK
3120.46
0.07%
ROTX
37270.19
0.11%


Sphera Franchise Group a înregistrat cele mai bune vânzari trimestriale din istorie în T2 2022, veniturile fiind în creștere cu 40% față de T2 2021

Autor: Financial Market
Timp de citit: 4 minute

In al doilea trimestru din 2022, Sphera Franchise Group a realizat cel mai bun trimestru de vanzari din istorie, inregistrand venituri de 327,4 milioane de lei, in crestere cu 40% fata de T2 2021.

Toate cele trei branduri – KFC, Pizza Hut si Taco Bell au inregistrat vanzari record, pe toate pietele in care activeaza, intr-un ritm accelerat, ca urmare a ridicarii restrictiilor pentru COVID-19.

Cresterea semnificativa fata de trimestrul precedent a fost efectul combinat al: a) ridicarii restrictiilor privind accesul in restaurante si a cerintelor de intrare cu certificatul verde in Romania, Italia si Republica Moldova (ceea ce a dus la cresterea tranzactiilor in general), b) contributiei restaurantelor deschise in ultimele 12 luni si c) cresterii preturilor, determinata de scumpiri in toate categoriile de produse.

Per ansamblu, Grupul a incheiat T2 2022 cu un rezultat pozitiv, inregistrand o EBITDA de 17,5 milioane de lei (crestere de 1% fata de T2 2021) si un profit net de 2,2 milioane de lei (o scadere de 54% fata de T2 2021).

Scaderea profitului net in T2 2022 s-a datorat presiunii inflationiste pe partea de costuri, cresterii preturilor la energie ca urmare a razboiului din Ucraina, precum si lipsei de facilitati guvernamentale disponibile, cum ar fi somajul tehnic sau oportunitatile de renegociere a costurilor de inchiriere, care au contribuit la majorarea profitului net in T2 2021.

Totusi, profitul net aferent T2 2022 a inregistrat o crestere substantiala de 13,1 milioane de lei fata de T1 2022.

Performanta foarte bună a cifrei de afaceri si profitul net inregistrat in al doilea trimestru au contribuit la recuperarea unei parti din pierderile inregistrate de grup in primul trimestru din 2022.

In consecinta, pentru primele sase luni din 2022, Grupul a inregistrat venituri consolidate de 606 milioane de lei, o crestere de 36% fata de S1 2021, EBITDA de 21,2 milioane de lei, o scadere de 29% si o pierdere neta de 8,7 milioane de lei, fata de un profit net de 5,2 milioane de lei.

Cheltuielile la nivelul restaurantelor au incetinit usor in T2 2022, ajungand la 95% din costul vanzarilor fata de 98% inregistrat in T1 2022, datorita transferului cu succes al unei parti din costuri catre clientii finali prin cresterile de pret care au avut loc in martie, mai si iunie 2022.

Cu toate acestea, daca ne uitam la prima jumatate a anului, cheltuielile la nivelul restaurantelor au crescut mai rapid decat veniturile, inregistrand o crestere de 42% fata de anul trecut, ajungand la 581,5 milioane de lei.

Aceasta crestere a fost determinata, in primul rand, de o majorare cu 51% a costurilor cu alimentele si materialele, din cauza cresterii preturilor la pui ca urmare a majorarii costurilor de crestere a pasarilor, a cresterii costurilor cu energia, a cresterii salariului minim, precum si din cauza mediului inflationist general.

Preturile cerealelor furajere au continuat sa creasca pe parcursul primelor sase luni din 2022 din cauza razboiului persistent din Ucraina, ceea ce a determinat cresterea preturilor materiilor prime.

Al doilea cel mai mare contribuitor la cheltuielile la nivelul restaurantelor au fost costurile salariale, care au crescut cu 39% fata de anul trecut, ajungand la 141,8 milioane de lei, ca urmare a cresterilor salariului mediu, a unei noi scheme de bonusuri si a cresterii beneficiilor (cresterea valorii tichetelor de masa din martie 2021).

CITESTE SI:  Fondul de Pensii Administrat Privat Metropolitan Life își marește deținerea la Medlife

Numarul de angajati in cadrul companiilor din Grup a crescut cu 19% in S1 2022 fata de S1 2021, in special datorita deschiderii de noi restaurante.

Alte cresteri de costuri au inclus costurile cu chiriile, care au crescut cu 31% fata de anul trecut, ajungand la 44,6 milioane de lei, din cauza oportunitatilor limitate de renegociere a chiriilor in T1 2022 si a lipsei acestora in T2 2022.

Redeventele au crescut cu 37% fata de aceeasi perioada a anului trecut, in concordanta cu cifra de afaceri, ajungand la 36,4 milioane de lei, in timp ce costurile cu publicitatea au crescut cu 61% fata de anul trecut, ajungand la 32,3 milioane de lei, datorita calendarului diferit al campaniilor de marketing si, in general, a unei activitati publicitare mai intense. Deprecierea si amortizarea au crescut cu 12% fata de aceeasi perioada a anului trecut, in principal datorita noilor deschideri in S2 2021 si S1 2022.

Alte cheltuieli de exploatare au crescut cu 38% fata de anul precedent, ajungand la 88,9 milioane de lei, datorita unei cresteri aproape duble a costurilor cu utilitatile, care au ajuns la 21,2 milioane de lei (+91%), si a unei cresteri de 20% a cheltuielilor cu tertii, care au crescut la 45,4 milioane de lei.

Aceasta categorie include si comisioanele agregatorilor, care au crescut cu 16% in S1 2022 fata de S1 2021, ponderea in vanzari a comisioanelor acordate platformelor de livrare reducand-se progresiv in T2 2022 fata de T1 2022 cu 1pp, de la 4,8% la 3,8%.

Datorita cresterii rapide a cheltuielilor cu restaurantele, in special in T1 2022, Grupul a incheiat S1 2022 cu un profit din exploatare la nivel de restaurant de 25,6 milioane de lei, o scadere de 28% fata de S1 2021.

Ponderea cheltuielilor generale si administrative in vanzari a scazut cu 1pp in T2 2022 fata de trimestrul anterior, ajungand la 26,4 milioane de lei pentru S1 2022.

Grupul a inregistrat o pierdere operationala de 0,8 milioane de lei, fata de 10,4 milioane de lei profit operational inregistrat in S1 2021. EBITDA a inregistrat o valoare de 21,2 milioane de lei, in scadere cu 29% in comparatie cu 30 de milioane de lei inregistrate in S1 2021.

Costurile financiare au crescut cu 90%, ajungand la 6,7 milioane de lei, pe fondul cresterii costurilor de finantare de la inceputul anului 2022, in timp ce veniturile financiare au crescut de aproape opt ori, ajungand la 0,4 milioane de lei.

In conditiile unui rezultat financiar negativ, EBT pentru S1 2022 a fost o pierdere de 7,2 milioane de lei, fata de un profit brut de 6,9 milioane de lei in S1 2021.

Cheltuiala cu impozitul pe profit a fost de 0,3 milioane de lei in S1 2022, fata de 0,6 milioane de lei in S1 2021, in timp ce impozitul specific a fost de 1,3 milioane de lei in S1 2022, fata de 1,2 milioane de lei in S1 2021.

Astfel, Grupul a incheiat primele sase luni din 2022 cu o pierdere neta de 8,7 milioane de lei, fata de un profit net de 5,2 milioane de lei in S1 2021.