BET
16864.29
-0.09%
BET-TR
34991.35
-0.09%
BET-FI
60119.58
0.02%
BETPlus
2491.73
-0.14%
BET-NG
1203.47
0.1%
BET-XT
1436.79
-0.09%
BET-XT-TR
2947.66
-0.09%
BET-BK
3105.65
-0.03%
ROTX
37038.36
-0.05%


INNOVA Consulting: Mai mult de jumătate dintre firmele listate nu publică informații suficiente care să permită înțelegerea nivelului de performanță economică

Autor: Financial Market
Timp de citit: 2 minute

Conform unei analize realizată de INNOVA Project Consulting, companie independentă de consultanță în raportarea non-financiară și de sustenabilitate, mai mult de 60% din cele 84 de companii listate la Bursa de Valori București nu oferă informații suficiente investitorilor despre performanța lor economică, socială și de mediu.

Analiza s-a realizat pe baza informațiilor publice cuprinse în raportul administratorilor, raportul non-financiar / declarația non-financiară sau alte documente similare aferente exercițiului financiar 2018.

Astfel, problema lichidității cu care se confruntă piața de capital din România este întreținută și de un nivel insuficient de transparență a companiilor listate.

Acestea trebuie să comunice pe de o parte mai mult și mai des informații care ar putea fi de interes pentru investitori, iar pe cealaltă parte să îmbunătățească nivelul de calitate al raportărilor anuale.

Realizarea de raportări non-financiare care să furnizeze investitorilor, dar și altor părți interesate, informații cât mai complete și relevante despre întreaga performanță a companiei, stabilită ca și obligație pentru unele dintre companiile listate, încă nu a ajuns la un nivel de calitate suficient de mare.

Multe dintre companiile care au publicat astfel de raportări nu răspund încă în totalitate la cerințele actului normativ (Ordinul MFP Nr. 1938/2016), având în vedere că nu prezintă procesul prin care s-au identificat informațiile non-financiare considerate relevante, nu oferă o cheie de citire a performanței companiei prin includerea unor indicatorii sau nu descriu modul în care sunt gestionate aspectele non-financiare.

Din păcate, acest lucru nu încurajează și restul companiilor care nu sunt obligate să publice o raportare non-financiară, cu toate că beneficiile sunt foarte mari. Acestea aleg fie să introducă în Raportul Administratorilor un minim de informații sociale și de mediu, dar care nu furnizează o imagine de ansamblu, fie nu comunică niciun fel de informație non-financiară,” se arată in analiza Innova.

CITESTE SI:  Cooperarea piețelor de capital din România și Moldova, susținută puternic de oficialii mediului public și privat la cea de-a doua ediție a forumului Moldova-Romania: Capital Bridges

La nivel internațional, există dovezi din ce în ce mai mari că emitenții care publică informații de calitate privind performanța economică, socială și de mediu, cunoscute și ca informații ESG (Environment, Social and Governance) sunt mai capabile să atragă și să păstreze investitori pe termen lung.

Conform studiului Global Survey of Individual Investors din 2018 realizat de Natixis Investment Managers, 73% dintre investitori sunt mai predispuși să investească într-o companie care își îmbunătățește performanța de mediu prin reducerea amprentei de carbon, iar 56% dintre investitori consideră că o companie care prezintă o integritate mai mare în practicile sale de afaceri, va fi mai performantă decât companiile concurente.

În România, din companiile listate obligate să raporteze, 24 au publicat informații non-financiare prin una din cele doua modalității de raportare prevăzute de Ordinul MFP Nr. 1938/2016 (Raport Non-financiar separat sau Declarație Non-financiară inclusă în Raportul Administratorilor), din care doar 9 utilizând un standard internațional de raportare, 7 companii au publicat o serie de informații non-financiare în mod dispersat în Raportul Administratorilor, în timp ce o companie nu a publicat astfel de informații.

Pe lângă obligativitatea raportării acestor informații non-financiare, companiile, în special cele listate, trebuie să conștientizeze beneficiile pe care le pot avea, cum ar fi întărirea capacității companiei de a atrage noi investitori, prin furnizarea unor informații care explică dezvoltarea sustenabilă a companiei pe termen lung.


 

[ajax_load_more]