BET
8137.45
0.34%
BET-TR
12314.34
0.35%
BET-FI
35573.9
-0.43%
BETPlus
1216.9
0.34%
BET-NG
705.65
0.12%
BET-XT
737.61
0.22%
BET-XT-TR
1129.26
0.23%
BET-BK
1556.08
0.11%
ROTX
16927.36
0.39%

Ministerul Finantelor a publicat proiectul privind organizarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții

Autor: Financial Market
Timp de citit: 3 minute

Ministerul Finanțelor Publice a publicat recent proiectul revizuit de Hotărâre de Guvern privind organizarea și funcționarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții – S.A. (FSDI), care a fost prezentat în dezbatere publică, pe site-ul ministerului, în data 28 decembrie 2018.

Prin înființarea FSDI se are în vedere crearea unui vehicul public de investiții financiare/intermediere financiară în acțiuni/participații în proiecte/companii profitabile, segment neacoperit în prezent pe piața financiară din Romania, care, pe de o parte, să aibă un rol multiplicator în economie pentru o dezvoltare sustenabilă și, pe de altă parte, să catalizeze/mobilizeze resurse financiare disponibile către economie și proiecte rentabile.

In acelasi timp, Minisiterul de Finanţe prevede în nota de fundamentare că “impactul asupra veniturilor bugetului de stat începând cu anul 2019 în sensul reducerii veniturilor la bugetul de stat cu valoarea dividendelor încasate de FSDI în contul acțiunilor transferate în portofoliul FSDI, este estimată la 4,7 miliarde lei” (echivalentul a 1 miliard de euro), fără a preciza de unde va fi luată această sumă pentru completarea bugetului de stat pe anul 2019 şi nici dacă ea se regăseşte în Legea bugetului de stat.

Conform unei analize a Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din Romania, se arată că “susţinerea că această pierdere va fi recuperată în anii următori primului an de funcționare prin încasarea dividendelor pe care FSDI le va plăti statului, în calitate de acționar unic potrivit hotărârii Adunării Generale a Acționarilor de repartizare a profitului și stabilire a dividendelor, nu are un o justificare reală, deoarece conform art. 11 din OUG nr. 100/2018 “Fondurilor nu li se aplică prevederile OG nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societățile naționale, companiile naționale și societățile cu capital integral sau majoritar de stat, precum și la regiile autonome”.

De asemenea, proiectul de înfiinţare a FSDI prevede că „Capitalul social inițial, subscris al FSDI este în valoare totală de 19.111.850.332 lei și este format din aport în numerar în valoare de 9 miliarde lei, precum și din aport în natură reprezentat de pachetele de acţiuni nominative deținute de stat la operatorii economici în valoare de 10.111.850.332 lei, stabilită la valoarea nominală a acțiunilor aportate”.

CITESTE SI:  FED menține rata dobânzii de politică monetară. Acordul comercial dintre SUA și China ar putea fi anunțat în curând

Aportul în numerar la capitalul social al FSDI, în valoare de de 9 miliarde lei, aproximativ 1,9 miliarde de euro, trebuie vărsat potrivit Legii nr. 31/1990, în termen de maxim 12 luni.

Practic aportul în numerar, de 1,9 miliarde euro, va fi indisponibilizat în capitalul social al FSDI, de Guvernul României. Valoarea reală a aportului în natură va fi cunoscută după ce va fi evaluat de un expert autorizat numit de Registrul Comerţului. Dacă această valoarea va fi mai mică, este posibil ca valoarea aportului în numerar să crească, Guvernul indisponibilizînd noi sume.

Riscuri privind pierderea pozitiei de actionar al FSDI in companiile detinute de stat prin vanzarea activelor

Conform art. 6 din proiectul de HG, FSDI este autorizat sa contracteze imprumuturi, inclusiv prin emiterea de obligațiuni. De asemenea, se prevede că operaţiunile FSDI pot fi finanţate din venituri din vânzarea de pachete de acţiuni din portofoliu şi împrumuturi, inclusiv prin emiterea de obligaţiuni.

Având în vedere că:
Obligaţiunile sunt titluri de credit, care dau naştere obligaţiei de a rambursa sumele împrumutate şi de a plăti dobânzile aferente;

FSDI poate încheia acte juridice, inclusiv acte ce au ca obiect sau pot avea ca efect înstrăinarea, sub orice formă, de acțiuni aduse ca aport în natură la capitalul social al FSDI;

Activitatea principală a FSDI este efectuarea de investiţii financiare în nume şi pe cont propriu, pentru care îşi asumă riscul tranzacţiilor

Rezultă că statul român îşi poate pierde calitate de acţionar al societăţilor care sunt în structura FSDI SA, din cauza imposibilităţii executării obligaţiei de a restitui sumele împrumutate sau prin efectul vânzării pachetelor de acţiuni, statul român își va pierde poziția de acționar al societățiilor respective, sau acţionar majoritar,, multe dintre acestea fiind strategice (ex. Nuclearelectrica, Romgaz, Compania Administratia Porturilor Maritime Constanţa).

Printre cele mai importante companii la care FDSI va fi actionar se numără: Engie România, Electrica, Delgaz, E.ON Energie România, Biofarm, Chimcomplex, OMV Petrom, Telekom România, Antibiotice, Loteria Română, Societatea Naţională a Sării, IAR, Cupru Min, Unifarm, Societatea Naţională a Apelor Minerale, Compania Naţională a Apelor Minerale, Romgaz, Hidroelectrica, Aeroporturi Bucureşti, Nuclearelectrica, Conpet si altele.