BET
16951.17
0.19%
BET-TR
35171.63
0.19%
BET-FI
60227.85
-0.17%
BETPlus
2504.49
0.15%
BET-NG
1207.98
0.05%
BET-XT
1444.24
0.19%
BET-XT-TR
2962.95
0.19%
BET-BK
3113.73
0.23%
ROTX
37212.6
0.2%


Sphera Franchise Group a încheiat T1 2022 cu o pierdere netă de 10,9 milioane lei pe fondul creșterii accelerate a cheltuielilor

Autor: Financial Market
Timp de citit: 3 minute

In primul trimestru al anului 2022, Sphera Franchise Group a continuat sa-si imbunatateasca performanta, inregistrand o crestere de 31,8% a vanzarilor fata de T1 2021, ajungand la 278,6 milioane lei.

Vanzarile din Romania au contribuit la veniturile totale cu 241,6 milioane lei, inregistrand o crestere de 28% in T1 2022 fata de T1 2021, Italia cu 33,5 milioane lei, crestere cu 70%, in timp ce Republica Moldova a contribuit cu 3,4 milioane lei, crestere cu 23% comparativ cu T1 2021.

Performanta excelenta de vanzari a KFC Italia, care a inregistrat al doilea cel mai bun trimestru din istorie, a crescut ponderea in totalul vanzarilor generate in Italia de la 9,3% in T1 2021, la 12% in T1 2022.

La nivel de brand, vanzarile KFC s-au apreciat cu 29% in T1 2022 fata de T1 2021, fiind inregistrate venituri de 236,2 milioane lei, Pizza Hut a crescut cu 55% contribuind cu 28,4 milioane lei la vanzarile totale, in timp ce Taco Bell a crescut cu 48% fata de T1 2021, inregistrand venituri de 14,1 milioane lei in primele trei luni ale anului curent, in martie 2022 inregistrand cele mai mari vanzari din istoria sa la nivelul restaurantelor comparabile.

Performanta imbunatatita a Pizza Hut in Romania determinata inclusiv de deschiderea de noi unitati, printre care si conceptul Fast Casual Delivery, a crescut ponderea veniturilor generate de Pizza Hut in vanzarile totale de la 8,6% in T1 2021 la 10,2% in T1 2022.

Cheltuielile la nivelul restaurantelor au crescut mai rapid decat vanzarile in T1 2022, fiind inregistrata o majorare de 39% fata de T1 2021, determinata, in primul rand, de presiunea la nivelul costurilor cu alimentele si materialele care au crescut cu 40,7%, ajungand la 97,8 milioane lei (+28,3 milioane lei).

Cresterea cheltuielilor cu alimentele si materialele a fost determinata de o crestere semnificativa a preturilor carnii de pui, din cauza majorarii costurilor cresterii pasarilor, a costurilor in crestere cu energia, a majorarii salariului minim, precum si a mediului inflationist general. In special in contextul razboiului care persista in Ucraina, este de asteptat ca preturile cerealelor furajere sa creasca si, in consecinta, va exista in continuare o crestere la nivelul preturilor materiilor prime.

O parte din aceste costuri au fost transferate consumatorilor printr-o crestere a preturilor in martie 2022, dar aceasta a fost totusi mai mica decat cresterea totala a costurilor inregistrata in T1 2022. Istoric, Grupul a crescut intotdeauna preturile in mai multe etape, ca urmare, in continuare sunt prevazute cresteri succesive ale acestora.

CITESTE SI:  Electrica prelungește mandatul Directorului General si anunță planul de investiții pe 2024

In contextul unei piete a fortei de munca limitate si tot mai solicitante, pe parcursul anului 2021, Grupul s-a concentrat pe motivarea si retentia angajatilor prin implementarea de cresteri salariale (22% in medie), o noua schema de bonusuri si beneficii majorate (cresterea tichetelor de masa). In consecinta, costul salariilor a crescut cu 40% in T1 2022 fata de T1 2021, ajungand la 66,9 milioane lei (crestere cu 19,1 milioane lei).

Datorita cresterii rapide a cheltuielilor cu restaurantele, grupul a incheiat T1 2022 cu un profit din exploatare la nivel de restaurant de 6,5 milioane lei, in scadere cu 58,4% fata de T1 2021.

Cheltuielile G&A au crescut cu 7,6% ajungand la 13,6 milioane lei conducand astfel la pierderea operationala pentru perioada analizata de 7,1 milioane lei, fata de profitul operational de 3,1 milioane lei inregistrat in T1 2021. EBITDA a fost de 3,8 milioane lei in T1 2022, in scadere cu 70,5% fata de T1 2021.

Costurile financiare au crescut cu 42,5%, ajungand la 2,9 milioane lei, in timp ce veniturile financiare au crescut de la 2 mii lei in T1 2021 la 152 mii de lei in T1 2022.

Cu rezultatul financiar negativ, EBT pentru primele trei luni din 2022 a fost o pierdere de 9,9 milioane de lei. Cheltuielile cu impozitele au fost de 1 milion lei in T1 2022 (fata de 0,5 milioane lei in T1 2021). In consecinta, Grupul a incheiat T1 2022 cu o pierdere neta de 10,9 milioane lei, comparativ cu un profit net de 0,5 milioane lei in T1 2021.

Cheltuielile generale si administrative au crescut cu 7,6% in T1 2022, in principal datorita cresterii cu 13,3% a salariilor si a beneficiilor angajatilor, care s-au ridicat la 9,1 milioane lei, cresterea cu 29,4% a serviciilor executate de terti care au ajuns la 1,7 milioane lei, o crestere cu 19,1% a deprecierii si amortizarii care au ajuns la 0,9 milioane lei precum si o crestere cu 73,8% a cheltuielilor cu transportul, care au ajuns la 0,3 milioane lei.

Cu toate acestea, cresterea costurilor G&A a fost mai lenta decat cresterea veniturilor, intrucat ponderea cheltuielilor G&A in vanzarile consolidate a scazut cu 1,1 pp in perioada analizata.