BET
10549.44
-1.12%
BET-TR
20510.66
-1.13%
BET-FI
47098.09
-0.44%
BETPlus
1575.63
-1.13%
BET-NG
802.45
-0.3%
BET-XT
933.39
-1.02%
BET-XT-TR
1803.12
-1.03%
BET-BK
1984.47
-0.78%
ROTX
23827.7
-1.44%


66% dintre antreprenorii români dezaproba înlocuirea impozitului pe profit cu cel pe cifra de afaceri

Autor: Financial Market
Timp de citit: 4 minute

Aproape 66% dintre antreprenorii români dezaproba înlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri pentru toate companiile din România, începând cu 1 ianuarie 2018, în timp ce numai 28% susţin această măsură, conform unui sondaj realizat, în perioada 10 – 13 iulie 2017, la care au răspuns 385 de antreprenori.

În opinia a 75,3% dintre antreprenori, cele mai afectate întreprinderi vor fi cele din sectoarele care înregistrează tradiţional rulaje mari şi margini de profit, iar 75,6% consideră că sectorul distribuţiei şi al vânzărilor cu amănuntul va avea cel mai mult de suferit.

Sondajul privind înlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri a fost realizat de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), iar din cei 385 de antreprenori care au răspuns, 52,4% deţin o microîntreprindere, 19,5% o întreprindere mică, 19,5% întreprindere mijlocie, 2,4% întreprindere mare, 0,1% ONG (asociaţie, fundaţie), altă formă juridică (patronat) – 6,1%.

„Întrebaţi dacă sunt de acord cu înlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri pentru toate companiile din România începând cu 1 ianuarie 2018, 65,9% au răspuns ‘Nu’, 28% au răspuns ‘Da’, iar 6,1% au oferit alt răspuns”.

La întrebarea „În cazul în care se va înlocui impozitul pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri pentru toate companiile, ce cotă de impozit consideraţi că ar trebui avută în vedere?”, 78,3% au răspuns că aceasta ar trebui să fie de 1%, 12,5% au considerat că aceasta ar trebui să fie de 2%, iar restul de 9,2% au considerat că trebuie să fie de 3%.

De asemenea, respondenţii au considerat că, în cazul în care se va înlocui impozitul pe cifra de afaceri, cele mai afectate întreprinderi vor fi cele din sectoarele care înregistrează tradiţional rulaje mari şi margini de profit mai scăzute (75,3%), întreprinderile care trebuie să îşi modernizeze dotările şi să facă investiţii (48,1%), întreprinderile care exportă, majorarea de impozit regăsindu-se în preţurile produsului final şi afectând competitivitatea lor (35,8%) sau întreprinderile nou înfiinţate (22,2%).

În ceea ce priveşte sectoarele cele mai afectate de înlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri, sectorul distribuţiei şi al vânzărilor cu amănuntul (75,6%) va avea cel mai mult de suferit confirm antreprenorilor intervievaţi, urmat de sectorul transporturilor (28,2%) şi sectorul turismului (23,1%).

În plus, sectorul sănătate şi asistenţă socială (34,9%) şi cel al tranzacţiilor imobilare (34,9%) vor înregistra reduceri ale poverii fiscale din înlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri.

Conform răspunsurilor antreprenorilor, în domeniul fiscal, aceştia consideră strict necesar pentru ei şi pentru mediul de afaceri din România asigurarea predictibilitatea impunerii, stabilitatea impozitelor, taxelor şi contribuţiilor obligatorii, pentru o perioadă de timp de cel puţin un an, în care nu pot interveni modificări în sensul majorării sau introducerii de noi impozite, taxe şi contribuţii obligatorii (74,1%), reducerea fiscalităţii (70,4%), asigurarea informării din timp a contribuabililor, cu modificarea/completarea codurilor „prin lege, care intră în vigoare în termen de minimum 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al României” (35,8%)”, se arată în document.

CITESTE SI:  Întâlnirea BCE de joi va ține capul de afiș al calendarului economic săptămâna viitoare

CNIPMMR consideră că este absolut necesar ca înainte de adoptarea unei hotărâri privind înlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri să fie realizate analize de impact, testul IMM, fundamentări ample şi dezbateri cu toate părţile interesate.

„Deşi înainte de a lansa orice propunere de modificare legislativă cu impact asupra mediului de afaceri, guvernul ar trebui să realizeze Testul IMM, acest lucru nu se întâmplă. Astfel, CNIPMMR, tratând profesionist şi responsabil acest subiect, a decis să realizeze un test IMM sub forma unui studiu care să reflecte percepţia antreprenorilor din România cu privire la această modificare. Rezultatele sondajului au reflectat faptul că, cvasitotalitatea antreprenorilor intervievaţi se opun introducerii impozitului pe cifra de afaceri”, afirmă Florin Jianu, preşedinte CNIPMMR.

Potrivit sursei citate, aplicarea unei cote diferenţiale de impozit pe cifra de afaceri generează dificultăţi majore pentru întreprinderile noi şi pentru cele care investesc, blochează înfiinţarea şi dezvoltarea societăţilor comerciale, poate crea discrepanţe concurenţiale importante pentru întreprinzătorii români comparativ cu întreprinzătorii din celelalte state membre ale UE, afectând direct volumul exporturilor.

CNIPMMR solicită ca pentru reformele fiscale să fie respectate principiile fiscalităţii, respectiv asigurarea informării contribuabililor, cu modificarea/completarea codurilor ‘prin lege, care intră în vigoare in termen de minimum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I’, precum şi predictibilitatea impunerii, conform cu care trebuie să se asigure ‘stabilitatea impozitelor, taxelor şi contribuţiilor obligatorii’, ‘pentru o perioadă de timp de cel puţin un an, în care nu pot interveni modificări în sensul majorării sau introducerii de noi impozite, taxe şi contribuţii obligatorii’.

„Principiile stabilităţii legislative şi predictibilităţii sunt foarte importante, investitorii pentru realizarea unei investiţii luând măsuri vizând veniturile şi cheltuielile pe cel puţin 3 – 5 ani şi luând în calcul toate elementele, inclusiv fiscale”, se mai spune în comunicat.

Pentru reformele fiscale este necesară consultarea confederaţiilor patronale reprezentative la nivel naţional, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare (…) care prevăd ‘consultarea obligatorie a partenerilor sociali asupra iniţiativelor legislative sau de altă natură cu caracter economico-social’, coroborate cu dispoziţiile din Legea 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii.

În noul Programul de Guvernare 2017-2020 este menţionată înlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri, şi anume: „vom introduce impozitarea veniturilor pentru toate companiile din România, (impozit pe cifra de afaceri) începând cu 01 ianuarie 2018. Acest impozit va înlocui impozitul pe profit şi va avea 2 sau 3 trepte de impozitare”.AGERPRES

Fotocredit: Dreamstime | Alphaspirit