BET
12426.54
-0.72%
BET-TR
23556.1
-0.72%
BET-FI
50751.65
-0.86%
BETPlus
1853.83
-0.68%
BET-NG
942.34
-0.52%
BET-XT
1083.46
-0.71%
BET-XT-TR
2040.13
-0.71%
BET-BK
2267.04
-0.85%
ROTX
27712.32
-0.81%

Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR) setează o agendă de priorități legislative pentru dezvoltarea pieței de capital

Autor: Financial Market
Timp de citit: 3 minute

Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România – ARIR, singura asociație specializată în Relația cu Investitorii din România, a anunțat în cadrul Forumului Anual ARIR agenda de priorități legislative pentru următorii 3 ani, în linie cu bunele practici internaționale ale asociațiilor similare din piețele dezvoltate și emergente.

Demersul reflectă viziunea companiilor listate cu privire la dezvoltarea pieței de capital din România, prin creșterea atractivității, eficiență și o mai mare relevanță.

La începutul acestui an, membrii ARIR au inventariat problemele legislative și de politici publice percepute în activitatea lor din domeniul pieței de capital.

Cele mai frecvente probleme întâmpinate de membrii ARIR cu privire la piața de capital locală și reglementările aplicabile emitenților se referă la multiplele forme și sisteme de raportare pentru aceeași informație – lipsa unei platforme unice, a unui sistem integrat de raportare către BVB și ASF.

Emitenții își doresc să existe un singur raport anual, o simplificare a înregistrărilor și a duratei privitoare la modificările de capital și procesarea evenimentelor corporative.

Dublarea raportărilor către BVB și ASF și suprapunerea documentației ce trebuie pregătită măresc inutil complexitatea procesului de raportare.

De asemenea, simplificarea și clarificarea raportării beneficiarilor reali, a cerințelor privind raportarea tranzacțiilor cu părți afiliate și a formalităților prevăzute în Legea 24/2017 ar ușura implementarea raportărilor integrate.

Primele direcții de acțiune vor viza:
Scurtarea la jumătate a duratei operațiunilor de majorare de capital și a altor operațiuni corporative pentru companiile listate este un deziderat al comunității ARIR;
Reducerea birocrației pentru emitenții de acțiuni și obligațiuni, precum și eficientizarea dialogului inter-instituțional pentru unificarea platformelor de raportare și evitarea dublării raportărilor financiare și non-financiare;
Reflectarea rolului pieței de capital de finanțator al economiei, infrastructurii, bugetului și reformelor în programele, strategiile și politicile de guvernare, atragerea de noi emitenți la Bursa de Valori București din rândul IMM-urilor cu potențial de dezvoltare și scalare a afacerii, și de noi investitori de retail prin educație financiară.

Pentru a crea un mecanism unitar și eficient de dialog instituționalizat cu autoritățile relevante pentru piața de capital și a fi singura voce profesionistă a emitenților în relația cu autoritățile, ARIR înființează un grup de lucru intern pe legislație, politici publice și advocacy, compus din reprezentanți ai emitenților, juriști și avocați, specialiști în politici publice și advocacy, monitorizare legislativă și comunicare.

Primii membri care s-au alăturat demersului sunt:
– Adrian Tănase, CEO Bursa de Valori București;
– Marius Ștefan, CEO și Fondator, Autonom;
– Marian Năstase, Președinte Consiliu de Administrație, ALRO;
– Ioana Olănescu, Chief Governance Officer, Banca Transilvania;
– Claudiu Cercel, Director Adjunct, BRD Group Societe Generale;
– Constantin Sebeșanu, CEO IMPACT Developer & Contractor;
– Eugen Comendant, COO Purcari;
– Huang Liang Neng, CEO Romcarbon;
– Alexandru Stânean, CEO TeraPlast;
– Daniela Șerban, Președinte ARIR;
– Narcisa Oprea, avocat, Partener Schoenherr;
– Mircea Mitruțiu, consultant advocacy și politici publice.

CITESTE SI:  Claudiu Cazacu, XTB: Se apropie o furtună economică pe mai multe continente? În SUA, riscul recesiunii, în Europa, o posibilă criză a datoriilor suverane

Conform unei analize independente contractată de ARIR și realizată de expertul Mircea Mitruțiu, modul cum statul român înțelege și valorifică la ora actuală rolul, potențialul și instrumentele pieței autohtone de capital este incomplet și ineficient pentru rezolvarea nevoilor complexe de finanțare, dezvoltare și reformă a economiei și a bugetului.

Pe de o parte, Programul de Guvernare 2021-2024 include măsuri propuse pentru Ministerul Finanțelor de consolidare a statutului de piață emergentă a Bursei de Valori București și dezvoltarea acesteia prin: sprijinirea activă a listării de noi companii; stimularea pieței obligațiunilor, inclusiv prin facilități fiscale, pentru creșterea transparenței, accesului la finanțare și performanțelor guvernanței corporative; deschiderea unor noi oportunități de investiții și economisire pentru populație.

Pe de altă parte, Monitorizarea Planurilor Strategice Instituționale (PSI) 2019 -2022 ale ministerelor relevante pentru piața de capital relevă următoarele:
Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat: Planul Strategic Instituțional nu face o legătură între piața de capital și finanțarea dezvoltării IMM-urilor cu potențial de export sau internaționalizare a afacerilor, fiind concentrat în exclusivitate pe programele naționale de finanțare a IMM-urilor și antreprenoriatului de la bugetul de stat.
Ministerul Economiei: interesul pentru piața locală de capital este asociat strict guvernanței corporative a întreprinderilor de stat, unde lipsa de independență în ceea ce privește politica de management și dividend este evidențiată drept un punct slab.
Ministerul Finanțelor Publice: interesul pentru piața locală de capital este asociat strict optimizării procesului de finanțare a deficitului bugetului de stat și de refinanțare a datoriei publice pe termen mediu.

În primii trei ani de la înființare, Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România – ARIR s-a implicat activ în dialog cu instituțiile pieței de capital pe subiecte precum: clarificarea legislației privind desfășurarea AGA în format hibrid în contextul pandemiei, susținerea necesității unui singur punct de raportare pentru emitenți, amânarea implementării formatului unic de raportare european (ESEF), clarificarea implementării în legislația locală a aspectelor privind politica și raportul de remunerare, introducerea în COR a două noi ocupații pentru specialist și director pentru relația cu investitorii, clarificarea cerințelor pentru raportarea non-financiară pentru emitenți. Toate aceste subiecte rămân de interes și pe viitor.

ARIR va acționa în direcția simplificării și eliminării obligațiilor de raportare și informare solicitate emitenților care nu sunt relevante și utile investitorilor, ci reprezintă doar o povară și o sarcină administrativă nejustificată. Urmărim implementarea măsurării costurilor și sarcinilor administrative primare și secundare de conformare – pe baza Modelului costului standard, Testului IMM și sondajelor online realizate periodic în rândul emitenților și investitorilor.