BET
16900.33
0.42%
BET-TR
35066.17
0.42%
BET-FI
59949.42
-0.3%
BETPlus
2493.66
0.4%
BET-NG
1216.41
0.56%
BET-XT
1440.96
0.35%
BET-XT-TR
2956.25
0.35%
BET-BK
3093.97
0.18%
ROTX
37128.02
0.43%



Cu un preț pe acțiune care se apropie de 100 dolari, Tesla nu mai pare compania de creștere agresivă din trecut

Autor: Financial Market
Timp de citit: 6 minute

Tesla va experimenta probabil pe propria piele ce înseamnă competiția, deoarece modelul Cruise al celor de la General Motors tocmai a fost aprobat pentru serviciul de taximetrie autonomă cu plată în Austin, unde se află chiar fabrica Tesla Gigafactory.

Interesant este că în San Francisco, Cruise a început un serviciu similar din iunie 2022, unde se află și sediul Twitter. Într-adevăr, optica nu pare în favoarea TESLA deoarece CEO-ul și-a dezvăluit în mod neașteptat planurile pentru flote de taxiuri autonome în 2016, promițând și o lansare în 2020 dar după mai multe întârzieri, compania s-a angajat să lanseze un alt taxi autonom în 2024.

În plus, General Motors caută deja aprobarea de reglementare în California pentru a începe testarea publică a unei platforme autonome, prezentarea având deja loc în august 2022.

Odată obținută aprobarea, compania speră să testeze vehiculul în San Francisco. Presupunând o cadență de doi ani similară cu cea a lui Cruise din trecut, putem vedea că data oficială a serviciului va fi 2024, dacă nu chiar mai devreme.[emaillocker]

De asemenea, se anticipează că GM poate reconfigura Cruise pentru livrările de marfă, extinzându-și astfel raza pe piața țintă. De fapt, asta ar fi o dezvoltare foarte interesantă, deoarece o altă companie precum Ford (F.US) a raportat recent o pierdere masivă de 2,7 miliarde de dolari pe platforma ARGO, la fel ca și Volkswagen.

Când TESLA își va pune în aplicare visele de conducere autonomă rămâne de văzut, deoarece GM s-a dovedit a fi mai rapid și mai hotărât în acest sens, acesta din urmă așteptându-se să genereze venituri anuale de 1 miliard de dolari în acest segment până în 2025 și până la 50 de miliarde de dolari până în 2030, cu o CAGR (Rata anuală de creștere compusă) impresionantă de 118,6%.

Deși acest lucru sugerează o abatere semnificativă de la estimările consensuale de 51,44 miliarde de dolari pentru Uber (UBER.US) în 2025, lucrurile s-ar putea îmbunătăți odată ce autoritățile extind în continuare zona de serviciu și orele de funcționare ale Cruise, așa cum s-a văzut până acum în San Francisco.

Pe de altă parte, avantajul celui care face primul pas poate să nu fie întotdeauna benefic, așa cum s-a văzut în alte piețe, cu cota de piață a Nokia (NOKIA.FI) în scădere rapidă după ce Apple (AAPL.US) a lansat primul său iPhone în 2007.

Drept urmare, succesul inițial cu Cruise al GM ar putea să nu sugereze eventuala sa dominație pe piața taxiurilor autonome în viitor. Există o oportunitate imensă pentru mai mulți concurenți majori de a avansa pe piața globală a taxiurilor autonome, deoarece se preconizează că piața va crește de la 617 unități în 2021 la 1,44 milioane până în 2030, cu o accelerare CAGR de 136,8%.

Desigur, am putea asista și la o fază de consolidare agresivă, așa cum s-a observat până acum cu eventuala ieșire a UBER din China, Rusia și Asia de Sud-Est.

TSLA își pierde rapid dominanța și cota de piață

De asemenea, ar trebui să subliniem succesul imens al producătorului chinez de autovehicule electrice BYD de până acum, deoarece este pe cale să livreze 1,9 milioane de vehicule în anul fiscal 2022, extinzându-și în același timp marjele de profit net cu 2 puncte procentuale de la un an la altul, până la 2,6%.

În plus, cumpărătorii au estimat livrări globale de până la 6 milioane de vehicule în 2024, față de indicațiile prudente ale companiei de 4 milioane.

Având în vedere că aceste cifre depășesc proiecțiile pieței TESLA de 1,3 milioane în anul fiscal 2022 și 2,55 milioane în anul fiscal 2024 (pe baza unei creșteri anuale de 40%), s-ar putea părea că piața reacționează, iar valoare mare a celui din urmă este redusă.

Este posibil ca acestea să fi declanșat căderea liberă a prețului acțiunilor de până la 75,5% de la maximele sale până la cel mai recent minim.

Între timp, majoritatea companiilor auto chineze, inclusiv Gigafactory a TESLA din Shanghai, vor vedea probabil o producție redusă până în primul trimestru al anului 2023, din cauza festivităților de Anul Nou Chinezesc.

Acesta din urmă a determinat închiderea fabricii în perioada 20 – 31 ianuarie 2023, deși unii oameni din piață au sugerat posibilitatea unei pauze prelungite până pe 5 februarie.

Situația este agravată și mai mult de reducerea cu 30% a producției modelului Y al companiei în decembrie și vacanța neobișnuită de Crăciun din 25 decembrie 2022 până la 1 ianuarie 2023.

Este important de menționat că aceste evenimente nu au avut loc anul trecut, iar unii analiști au sugerat posibilitatea unei creșteri a numărului de infecții cu COVID în rândul lucrătorilor TSLA din China.

În plus, compania a raportat stocuri mari în ultimele două trimestre, cu un timp mediu de stocare de 52,75 zile de la an la an, comparativ cu o medie de 40,77 zile în aceeași perioadă a anului precedent.

Pe de altă parte, Texas Gigafactory de la TESLA a crescut cu succes producția săptămânală a modelului Y la 3.000, indicând o producție anuală de 150.000, deși încă semnificativ redusă în comparație cu capacitatea sa proiectată de 250.000 pe an.

CITESTE SI:  Agroserv Mariuța raportează vânzari de 80 de milioane de lei în 2023 și o pierdere netă

Performanța sa la Gigafactory din Berlin s-a îmbunătățit remarcabil, cu până la 4.500 de vehicule pe săptămână într-un sistem în trei schimburi, sugerând o producție anuală de până la 225.000.

Drept urmare, credem că cererea consumatorilor din SUA și UE va rămâne suficient de puternică pentru o perioadă lungă de timp. În plus, odată cu creșterea stocării, din cauza problemelor de transport, ne spune că cererea de vehicule electrice continuă să fie puternică.

Din păcate, este evident că TSLA va pierde avantajul primilor pași în domeniu, cota sa pe piața de vehicule electrice din SUA scăzând rapid de la 79% în Q3 2020, la 71% în Q3 2021 și în cele din urmă la 65% în Q3 2022.

Acest lucru este probabil atribuit tipurilor limitate de modele la sedanuri și SUV-uri de până acum, deoarece Cybetruck-ul nu își va face apariția până în 2024, în ciuda introducerii anticipate în 2019.

Potrivit S&P Global Mobility, cota de piață a TESLA va scădea probabil și mai mult până în 2025, numărul de modele EV triplându-se de la 48 în noiembrie 2022 la 159 în următorii trei ani.

Acest lucru subminează și mai mult sentimentul față de acțiuni și evaluări în viitor, fapt agravat și de acțiunile lui Elon Musk care au afectat interesul investitorilor pentru acțiunile Tesla.

Evaluare

Cu o probabilitate de 70% recesiune în 2023, este posibil ca perspectivele macroeconomice pesimiste să persiste. Acest fenomen a fost observat până acum în scăderea unor giganți precum Apple și Amazon.

Gigantul Apple se tranzacționează acum la evaluări P/E pe 12 luni de 20,35x, în mod semnificativ mai mari decât media din 2019 de 16,92x, deși moderat față de media pandemiei de 26,63x și media de 1 an de 25,29x in timp ce Tesla are un P/E pe 12 luni de 21,38x, media pandemiei pe 3 ani fiind de 114,33x și media de 1 an de 64,71x.

Care este viziunea acestor companii pentru următorii 5 ani?

Cu toate acestea, este, de asemenea, evident că TESLA continuă să se tranzacționeze la un preț mare în comparație cu concurenții săi, GM raportând o evaluare P/E pe 12 luni mult mai mică de 5,18x, Ford la 5,81x.

Presupunând că primul este capabil să-și mențină actualele evaluări P/E, Tesla vizează mai întâi 150,51 USD, de fapt, pe baza EPS-ului său estimat pentru  anul fiscal 2026 de 7,04 USD. Interesant este că consensul analiştilor este pentru un preţ ţintă de 249,85 USD, sugerând un potenţial de creştere de 105,1% faţă de nivelurile actuale.

Cu toate acestea, într-un scenariu în care TSLA continuă să cadă liber și se apropie de nivelurile concurenților săi, o țintă de 50 de dolari nu este exclusă, deoarece nimeni nu ar fi putut prezice că actiunea va atinge un minim de 101, 81 de dolari pe 3 ianuarie.

În plus, cu CEO-ul TSLA distras de achizitia Twitter, sentimentul s-a diminuat în mod natural, exacerbat de promisiunile încălcate de a nu mai vinde acțiuni.

Unii au descris situația ca tratând Tesla ca pe un bancomat personal. În ciuda promisiunilor lui Elon Musk de a nu mai vinde acțiuni până în 2024, credibilitatea sa rămâne slabă pentru moment.

În plus, CEO-ul a ales să-și exprime opiniile politice în timpul recentelor alegeri intermediare din noiembrie 2022, ceea ce poate duce la mai multă volatilitate pe termen scurt.

Deși Elon Musk a desemnat un succesor în persoana lui Tom Zhu, rămâne de văzut cum se va îmbunătăți încrederea pieței, mai ales că livrările record de 405.270 în Q4 2022 au ratat, de asemenea, estimările consensuale de 420.760.

Este posibil ca această furtună perfectă să fi contribuit la deteriorarea imaginii TESLA, sentimentul negativ extinzându-se masiv de la 4,2% în noiembrie 2020 la 22% în noiembrie 2022.

Analiză tehnică

Desigur, este imposibil de prezis când piața va atinge nivelul minim și dacă Tesla va atinge din nou evaluările ridicate din perioada pandemică, fapt puțin probabil în opinia noastră.

Aceasta este probabil una dintre ultimele runde de normalizare pentru piața în sine, după trei ani de evaluări umflate ale acțiunilor, destabilizate în mod semnificativ de presiunile inflaționiste și de probabilele creșteri ale ratelor implementate de Rezerva Federală în 2023. Ca urmare, acțiunile TSLA, din păcate, ar putea continua să scadă.

Deoarece prețul nu a traversat nivelul de 100 USD, este posibil ca presiunea de vânzare să țintească cel puțin acest nivel.

Pe de altă parte, având în vedere raportul risc/recompensă relativ atractiv, investitorii cu o toleranță ridicată la risc și un profil de investitor pe termen lung pot lua în considerare intrarea la nivelurile actuale.

Elon Musk însuși s-a angajat deja să găsească un nou CEO pentru Twitter, ceea ce ar trebui să înlăture unele preocupări pe termen scurt. Având în vedere că ambițiile lui Elon Musk cu Tesla sunt conducerea autonomă (FSD) și AI, este posibil ca piața să nu fie încă pregătită să cumpere acțiunile.[/emaillocker]