BET
16971.24
0.14%
BET-TR
35213.26
0.14%
BET-FI
60049.67
-0.72%
BETPlus
2506.82
0.14%
BET-NG
1214.79
0.19%
BET-XT
1445.69
0.1%
BET-XT-TR
2965.92
0.1%
BET-BK
3120.46
0.07%
ROTX
37270.19
0.11%


Meta Platforms, între visele lui Zuckerberg și „problema chineză”

Autor: Financial Market
Timp de citit: 4 minute

Acțiunile Meta Platforms (Facebook), gigantul rețelelor sociale din Menlo Park, controlat de Mark Zuckerberg, a avut în 2022 cel mai slab an bursier de până acum.

În timpul acesta, când criza din sectorul de publicitate a afectat sentimentul investitorilor și performanța financiară a companiei, cheltuielile în creștere pentru construirea tehnologiei de lumi virtuale nu au făcut decât să exacerbeze sentimentul deja deteriorat al acționarilor.

În 2023, compania se va confrunta cu un alt set de provocări pentru că, în conformitate cu declarațiile lui Zuckerberg, intenționează în cele din urmă să transforme Meta într-o companie axată pe noi tehnologii și dispozitive care permit interacțiunea în realitatea virtuală.

Problema este că aproape 100% dintre dispozitivele companiei, cum ar fi căștile Oculus VR, sunt fabricate în China, care sunt în conflict cu SUA și… probabil și Zuckerberg. Acest lucru s-ar putea dovedi a fi foarte costisitor pentru Meta.

Banner 2023

Istoria nu se repetă

În 2016, Zuckerberg a postat fotografii cu el însuși online în Piața Tiananmen din Beijing și a ținut un discurs în mandarină, de parcă ar fi vrut să „cumpere bunătatea” poporului și clasei conducătoare din China.

Dar țara a respins în cele din urmă eforturile Facebook și ale multor alte companii de tehnologie de consum din SUA, bazându-se pe jucători autohtoni care le-au permis să consolideze puterea și să reducă dependența de „Occident”.

Drept urmare, până în 2018, multe companii au abandonat eforturile de a debuta în China. În 2019, însuși Zuckerberg a recunoscut că visul chinezesc s-a încheiat.

De atunci, el a indicat în repetate rânduri că nu-i place viziunea „Internetului chinezesc”, a considerat că este contrară valorilor democratice, americane.

Vorbind în Congresul SUA, el a avertizat că „tehnologia americană” este furată de companiile chineze și a avertizat despre pericolul unei concurențe în creștere rapidă din partea ByteDance și TikTok, legate de China.

În același timp, însă, compania nu a făcut nimic pentru a-și diversifica lanțurile de aprovizionare, așa cum Apple și alte companii de tehnologie din SUA care folosesc Taiwan, Thailanda sau India au încercat să facă de mulți ani.

Drept urmare, compania a rămas pe deplin dependentă de China în contextul dispozitivelor tehnologice.

Banner 2023

Începe un război comercial?

Unii analiști din lumea noilor tehnologii se tem că China va dori să oprească creșterea imperiului lui Zuckerberg și că transferul producției de dispozitive VR avansate nu este o chestiune de unul sau chiar doi ani.

Meta Platforms trebuia să caute modalități de a muta producția în Taiwan, care are o industrie dezvoltată de precizie și tehnologie, pentru a evita „Made in China” și a economisi taxele vamale, dar a fost împiedicată de lanțurile de aprovizionare localizate în China.

În mod similar, nu a putut pune „Made in Italy” pe ochelarii inteligenți Ray-Ban, iar eforturile de a muta producția Oculus în Taiwan s-au dovedit zadarnice.

CITESTE SI:  One United Properties a înregistrat vânzări și pre-vânzări rezidențiale de 57,1 milioane de euro în primul trimestru al anului 2024

China se pare că are un levier puternic asupra lui Zuckerberg și poate profita sau nu de el, desigur, acest lucru reprezentând, fără îndoială, un risc suplimentar pentru acționarii companiei.

În timp ce până de curând problema Chinei nu era importantă pentru companie, deoarece s-a concentrat pe social media și publicitate, astăzi a devenit foarte importantă, pentru că Zuckerberg a confirmat o amploare fără precedent a cheltuielilor către noi tehnologii care permit „Metaversul”.

Localizarea producției pare cu atât mai periculoasă având în vedere probleme politice precum finanțarea de către Meta a AmericanEdge, o organizație cunoscută pentru desfășurarea de campanii și reclame critice față de TikTok și autoritățile chineze, politicile companiei fiind criticate în mod repetat în China.

Progresul se naște prin sacrificii

Compania lui Zuckerberg pare să se confrunte cu provocări fără precedent. În prezent, Meta are de-a face cu preocupările globale legate de sănătatea consumatorilor și recesiunea iminentă, deoarece sectorul publicității este în continuare principala sursă de venituri a companiei.

Ele au, de asemenea, o dimensiune de perspectivă și psihologică, deoarece conceptul Metaverse prezentat de Zuckerberg încă sună abstract și neprofitabil iar mass-media vehiculează știri despre cheltuieli nesăbuite de către angajații departamentului care dezvoltă noi tehnologii pentru Meta, Reality Labs.

Pe lângă toate acestea, preocupările legate de China ies din umbră și probabil că vom auzi despre asta de mai multe ori. O lovitură din partea Chinei ar putea pune capăt expansiunii tehnologice a Meta, în sensul că „cel care nu înaintează, merge înapoi”, deoarece compania nu este singura mega-tech de pe piață care se îndreaptă către realitatea virtuală.

Această tendință este evidentă și la Apple și Microsoft. Dacă Meta ar fi considerată astăzi cu risc scăzut, acțiunile sale ar fi în continuare scumpe, așa cum erau în toamna lui 2021. Însă vânzările recente îi descurajează pe unii, dar îi încurajează pe alții să cumpere.

Analizând afacerea Meta însăși, compania are o bază de utilizatori Facebook de aproape 3 miliarde, ceea ce o face una dintre primele opțiuni pentru agenții de publicitate, inclusiv pentru cei chinezi, care au plătit companiei sume uriașe de bani pentru a putea plasa reclame pentru a ajunge pe o piață globală.

Meta este, desigur, nu numai Facebook, ci și Instagram și WhatsApp. În plus, compania oferă dispozitive VR foarte apreciate, căștile Oculus, a căror tehnologie continuă să o dezvolte.

Pe măsură ce Zuckerberg probabil a simțit că afacerea cu platformele sociale ar putea să își încetinească creșterea din cauza amplorii pe care o atinsese compania, a decis să se concentreze pe tehnologie. Următorii câțiva ani vor arăta dacă va crea un alt „copil de aur” și dacă vom ateriza în lumi virtuale care seamănă la extrem cu realitatea, permițând companiei noi câștiguri fabuloase.

Sursa: Eryk Szmyd, Analist piețe financiare XTB