BET
12111.5
0.58%
BET-TR
23561.08
0.58%
BET-FI
50303.71
0.62%
BETPlus
1809.07
0.52%
BET-NG
919.25
1.76%
BET-XT
1054.53
0.71%
BET-XT-TR
2038.83
0.71%
BET-BK
2293.13
0.49%
ROTX
26906.35
0.2%


Teraplast a raportat o cifră de afaceri de 711 mil lei in 2022, în creștere cu 16% față de anul precedent. EBITDA s-a situat la 52,7 mil de lei, -29%

Autor: Financial Market
Timp de citit: 4 minute

Anul 2022 a fost al doilea cel mai bun an din istoria Grupului TeraPlast, dupa nivelurile record din 2021. Grupul a finalizat, de asemenea, implementarea celui mai ambitios plan de investitii din istoria sa, ajungand cel mai mare procesator de polimeri din Centrul si Estul Europei.

Grupul TeraPlast a reusit sa-si consolideze cota de piata in anul 2022, iar pozitia de lider ii va permite sa fructifice oportunitati de afaceri odata ce pietele in care activeaza isi vor reveni in urmatorii ani.

Investitiile majore finalizate in perioada 2021-2022, in suma de 219 milioane de lei, se adauga celor realizate in ultimii ani cu scopul de a diversifica domeniul de activitate, amprenta geografica a Grupului, de a creste independenta energetica si pentru substituirea materiilor prime virgine cu material reciclat.

Totodata, este firesc ca in primii ani de operationalizare a investitiilor, a unor noi capacitati de productie de ultima generatie, rezultatele financiare sa nu straluceasca pe fondul provocarilor enorme determinate de contextul economic mondial si regional fara precedent.

Cu toate acestea, Grupul priveste permanent un orizont lung de timp, de peste 5 ani, in scopul maximizarii valorii adaugate pentru actionari. Asadar, reprezentantii Grupului raman increzatori in potentialul pe termen lung al proiectelor investitionale demarate in ultimii ani.

Scaderea fata de buget, dar si fata de revizuirea de la 9 luni, a fost cauzata de schimbarea radicala a dinamicii pietelor materiilor prime ca efect colateral al razboiului din Ucraina.

Un alt impact l-au avut pornirea mai lenta a segmentului de Ambalaje flexibile si o performanta sub asteptari a segmentului Ferestre & Usi generata de intarzieri in transferarea costurilor de productie in piata.

Provocarile imediate, desi au erodat marjele din 2022, nu au afectat dezvoltarea pe termen mediu si lung a Grupului, o dezvoltare cu o componenta de sustenabilitate in crestere.

Pentru anul in curs, Grupul TeraPlast tinteste cresteri semnificative ale performantei financiare, estimand o accelerare a lucrarilor de infrastructura asteptata cel tarziu la inceputul T3/2023.

Cifra de afaceri a Grupului TeraPlast a crescut in 2022 cu 16% comparativ cu 2021, ajungand la 711 milioane de lei. EBITDA s-a situat la 52,7 milioane de lei, in scadere cu 29% fata de rezultatul anului precedent, ca urmare a volatilitatii preturilor la materiile prime si a unui nivel sub estimari a lucrarilor de apa – canal finantate din fonduri europene si bugetare.

Segmentul Instalatii & Reciclare – „motorul Grupului” – in ciuda celui mai provocator an din ultimii 5 ani, a reusit sa depaseasca EBITDA record inregistrata in anul 2021.

Acesta a generat circa 97% din EBITDA consolidat la nivelul Grupului pe fondul necesitatii unui timp sporit de ajungere la „breakeven” a unor investitii noi, menite sa diversifice portofoliul de business-uri al Grupului.

Marja EBITDA s-a erodat pe parcursul anului si a ajuns la 7,4% la finalul anului 2022. Rezultatul a fost marcat in principal de provocarile intampinate de segmentele Ferestre & Usi si Ambalaje flexibile, unde s-au resimtit intarzierile la indexarea preturilor de vanzare, respectiv costurile mari de pornire si de patrundere pe piata.

Segmentul Instalatii si Reciclare a pastrat un trend pozitiv comparativ cu rezultatul record din 2021: EBITDA s-a imbunatatit sensibil in suma absoluta si a ajuns la 51 milioane de lei. Marja EBITDA a ramas solida, 10,4% pentru intreg anul 2022.

Cifra de afaceri a acestui segment s-a majorat cu 20% comparativ cu 2021, pana la 488 milioane de lei. Desi cifra de afaceri a segmentului Instalatii a crescut datorita inflatiei, volumele au stagnat raportat la 2021, ceea ce a generat presiuni pe marja, respectiv transferul partial al costurilor in piata.

CITESTE SI:  Analiștii de la Concorde Securities recomandă ″Cumpărare″ pentru acțiunile Digi Communications și un preț țintă pe 47 lei pe următoarele 12 luni

Obiectivul atins in anul 2022 a fost consolidarea cotei de piata, pozitia de lider fiind esentiala in vederea fructificarii oportunitatilor de afaceri odata ce activitatea in domeniu isi va reveni.

Segmentul Granule si Reciclare s-a confruntat cu o situatie atipica in piata, cu aparitia unor factori perturbatori, imposibil de anticipat. Pe fondul costurilor marite cu energia din Uniunea Europeana au aparut diferente semnificative de cotatii intre materiile prime din UE, inclusiv Romania, si cele din afara Uniunii Europene.

Acest climat, a pus presiune pe marje, insa Grupul s-a concentrat pe conservarea cotei de piata si mentinerea pozitiei de lider pe acest segment.

Contextul a lasat urme in evolutia cifrei de afaceri a segmentului Granule si a determinat o reducere a EBITDA cu 53% fata de 2021. Marja s-a mentinut la un nivel de 10,1%, peste media TeraPlast.

Linia de business Ferestre & Usi, gestionata de TeraGlass, a avut o cifra de afaceri in crestere cu 30%, venita inclusiv din cresterea volumelor de vanzari.

Segmentul s-a confruntat cu preturi ale materiilor prime aflate in crestere accelerata, cele mai mari influente putandu-se simti la profilele de PVC si la sticla.

Capacitatea Grupului de a transfera pe lantul valoric aceste costuri a fost limitata in conditiile in care clientii sunt marile lanturi de bricolaj ale Europei, cu o putere considerabila de negociere.

Ca urmare, marjele au avut de suferit, iar EBITDA pentru aceasta linie de business a cunoscut o contractie de 65% fata de 2021.

Segmentul de Ambalaje flexibile a fost puternic grevat de lipsa unei incarcari optime a liniilor. Cantitatile produse in 2022 sunt la jumatate fata de capacitatea de productie.

Costurile de omologare, traduse in sarje mici de productie, au contribuit de asemenea la ineficienta liniei de business. Rentabilizarea acestei noi divizii in cadrul Grupului necesita mai mult timp decat estimarile initiale.

Cu toate acestea, in a doua jumatate a anului 2022 s-au omologat unele produse industriale si au intrat in vigoare contracte cu marile lanturi de retail, inclusiv pe piete externe, ceea ce indica un trend crescator.

Profitul net al anului 2022 a fost de aproape 15,4 milioane de lei, in scadere cu 64% fata de rezultatul exceptional din anul precedent.

Evolutia a fost determinata pe de o parte de costurile cu amortizarea, pe fondul cresterii bazei de active a Grupului in urma investitiilor mari realizate si, pe de alta parte, de cresterea ratelor dobanzilor la lei, ceea ce pentru Grup a insemnat o cheltuiala suplimentara de 8,3 milioane lei in 2022 fata de 2021.

Tragem linie dupa un an dificil, plin de provocari care ne-au pus la incercare abilitatile de gestionare a situatiilor complexe. Desi unele segmente au performat la nivel record, rezultatul consolidat poarta amprenta perioadei pe care am parcurs-o.

Am mers in continuare pe calea dezvoltarii, in pofida contextului dificil, pentru a continua sa livram crestere actionarilor nostri. Chiar daca profitabilitatea a fost sub asteptari, avem baza pentru a livra rezultate odata cu inceperea normalizarii situatiei generale.” a declarat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast.

„In acest moment consideram ca ce a fost mai greu a trecut, iar anul curent va aduce o revigorare, o reasezare, un context mai bun din perspectiva volatilitatii preturilor, lucruri care pregatesc urmatoarea perioada de crestere.

Ne propunem cresteri pe toate segmentele si stim ca efortul va fi sustinut din partea echipei Grupului TeraPlast, asadar in conditiile actuale de predictibilitate suntem increzatori in atingerea bugetului.” a continuat dna Birta.