BET
10549.44
-1.12%
BET-TR
20510.66
-1.13%
BET-FI
47098.09
-0.44%
BETPlus
1575.63
-1.13%
BET-NG
802.45
-0.3%
BET-XT
933.39
-1.02%
BET-XT-TR
1803.12
-1.03%
BET-BK
1984.47
-0.78%
ROTX
23827.7
-1.44%


Top 3 provocări ale mediului de afaceri în 2018 conform percepţiei Antreprenorilor români

Autor: Financial Market
Timp de citit: 3 minute

Marea majoritate (92%) a Antreprenorilor aflati in pozitii strategice in companiile pe care le conduc, care au răspuns sondajului Barometrul mediului de afaceri românesc nu susțin modelul de creștere economică bazat pe creșterea consumului, iar aproape jumatate dintre ei (45%) sunt neîncrezători sau foarte neîncrezători în privința evoluției economiei românești în următoarele 12 luni.

Raportul realizat de EY Romania în parteneriat cu DoingBusiness.ro, are la bază un sondaj online la care au răspuns 458 Antreprenori (persoane aflate in pozitii strategice in cadrul companiilor, cu putere decizionala) din diverse sectoare ale economiei românești, dintre care marea majoritate (44%) au o cifră de afaceri între 1-10 mil EUR, 34% fiind companii cu o cifră de afaceri între 10-50 mil EUR.

Top trei provocări ale mediului de afaceri: 85% dintre companii își văd puse sub semnul întrebării planurile de investiții în 2018

Întrebati care considera ca sunt provocarile cu care se vor confrunta în 2018, liderii de business din România au declarat ca cele mai importante piedici în dezvoltarea afacerilor țin de politicile publice și de factorii controlați de instituțiile statului, respectiv: incertitudinea fiscală și legislativă (80% dintre respondenți), lipsa stabilității politice și de viziune a politicilor publice (69%) și birocrația (46%).

Majoritatea covârșitoare a oamenilor de afaceri, respectiv 85%, declară că incertitudinile fiscale și legislative din ultimul an vor avea un impact negativ direct asupra planurilor de investiții aferente anului 2018 pentru companiile pe care le conduc. Doar 13% dintre companii consideră că nu le sunt afectate investițiile, în timp ce 2% nu pot estima impactul.

Cu privire la mediul de afaceri in 2018, procentul optimiștilor este în scădere față de edițiile anterioare ale studiului, ilustrând un fond de îngrijorare alimentat de creșterea economică bazată pe consum, de presiunile inflaționiste și incertitudinile fiscale și legislative, acestia fiind doar câțiva potențiali factori considerati ca avand influența asupra  deciziilor strategice pe care Antreprenorii vor fi nevoiti sa le ia pentru afacerile lor.

Top trei priorități strategice și de capital

În top trei priorități strategice și de capital pentru Antreprenorii români, atât la nivelul tuturor companiilor respondente, cât și pe eșantionul companiilor mai mari, cu cifră de afaceri de peste 10 milioane EUR, se regăsesc aceleași deziderate: accelerarea creșterii organice și investiții în operațiunile existente (74%), eliberarea de numerar și îmbunătățirea managementului capitalului circulant (55%) și transformarea digitală (49%).

Transformarea digitală este însă pe locul al doilea în prioritățile companiilor de peste 10 milioane EUR (cu 55% dintre opțiuni), urmată de eliberarea de numerar și îmbunătățirea managementului capitalului circulant.

CITESTE SI:  Transformarea digitală: prioritatea nr.1 in Strategia de dezvoltare a organizațiilor la nivel global
Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România, a declarat: „Automatizarea, digitalizarea și volatilitatea economică și politică au dominat agenda companiilor din România în ultimul an. Aceste schimbări determină business-urile să își regândească viziunea legată de modelul de creștere. A fi parte din schimbare este o necesitate pentru toți liderii de business din România.”

Avansul economic estimat de Institutul Național de Statistică în anul 2017 s-a ridicat la 7%, fiind stimulat mai ales de creșterea consumului, acesta contribuind cu 6,4% la creșterea PIB, în timp ce formarea brută de capital fix a avut o contribuție de 1,2%.  Cele mai multe prognoze de creștere economică pentru 2018 se situează sub 5%: Oxford Economics se așteaptă la o creștere de 4,8%, Comisia Europeană – 4,5%, FMI – 4,4% și BERD – 4,2%.

În acest context, companiile românești sunt mai puțin încrezătoare în evoluția mediului economic local, comparativ cu optimismul exprimat de acestea față de evoluția economiei globale: cererea de produse și servicii (42% optimism la nivelul economiei locale vs 60% economia globală), profitabilitate (20% vs 35%), stabilitatea piețelor (15% vs 32%), accesul la creditare (24% vs 40%), evoluția evaluării companiilor (18% vs 31%) și investițiile private (22% vs 41%).

Cele mai mari discrepanțe apar în cazul stabilității pieței și a evoluției investițiilor, o posibilă explicație pentru aceasta fiind impactul instabilității fiscale și legislative din România.

Strategie de țară: 99% dintre companiile respondente afirmă necesitatea unei strategii de țară orientate către o creștere sustenabilă 

Un astfel de model ar putea asigura trecerea României din categoria țărilor cu venit mediu la cea de economie avansată. Pentru această trecere, politicile publice trebuie adaptate caracteristicilor structurale ale economiei, pentru a evita dezvoltarea unor industrii în lipsa unor fundamente economice. De asemenea, e nevoie ca dezvoltarea infrastructurii de transport să devină o prioritate reală.

Un alt factor important este demografia, existând pericolul să “îmbătrânim” înainte de a deveni “bogați”. Unele studii sugerează de exemplu că o pătrime din creșterea economică a Chinei din ultimele 3 decade este rezultatul structurii demografice. Acestea sunt doar câteva aspecte de luat în calcul într-un nou model economic pentru România. 

Rezultatul complet al sondajului Barometrul mediului de afaceri românesc poate fi descarcat aici.