BET
9713.16
-0.2%
BET-TR
15546.31
-0.2%
BET-FI
44809.75
0.49%
BETPlus
1450.15
-0.19%
BET-NG
789.75
0.15%
BET-XT
886.19
0.03%
BET-XT-TR
1427.91
0.03%
BET-BK
1836.01
0.25%
ROTX
20311.02
-0.18%

Transgaz a inaugurat săptămâna trecută stația de comprimare gaze naturale de la Podișor. De ce este BRUA atât de specială?

Autor: Andreea Mihaela Palici
Timp de citit: 4 minute

Transgaz a inaugurat săptămâna trecută stația de comprimare gaze naturale de la Podișor, parte a proiectului BRUA. Este a doua inaugurare a unei componente BRUA în decurs de o lună, după ce, în septembrie, Transgaz a inaugurat stația de comprimare de la Jupa. De ce atâta vâlvă în jurul ei?

Ce este BRUA?

BRUA este o conductă de gaze naturale, care trece prin Bulgaria (B), România (R), Ungaria (U) și Austria (A). Este posibil să nu mai ajungă în Austria, așa cum era prevăzut în proiectul inițial, pentru că Ungaria refuză să realizeze conducta care leagă Ungaria de Austria. Flux bidirecțional al proiectului înseamnă că gazul va circula atât în direcția România Bulgaria (România Ungaria), cât și invers, Bulgaria-România (Ungaria-România).

Sursa: adaptare după Transgaz Draft Planul de dezvoltare a SNT 2019-2028 (RO)

Cum contribuie BRUA la diversificarea surselor de aprovizionare cu gaze ale României?

Rusia este, în prezent, principalul furnizor de gaze al României, țara noastră fiind in căutarea unor surse alternative de aprovizionare cu gaze, pentru a importa mai ieftin, precum și spre a evita riscul de a rămâne fără gaze în perioadele cu vârf de consum (iarna). Prezentăm mai jos pe scurt cele mai viabile opțiuni de import de gaze naturale pentru România în anii următori.

Import din Azerbaidjan prin Coridorul Sudic și Coridorul Vertical (2021). Sursa: sgc.az

Sursa: energynomics.ro

România poate importa gaze din Marea Caspică prin Coridorul Sudic, gaze care vor fi transmise prin interconectorul Grecia-Bulgaria (parte din Coridorul Vertical) și apoi preluate prin BRUA și trimise în Sistemul Național de Transport (SNT).

Import din Rusia prin conducta TurkStream (2021). Sursa: Gazprom Export via balkan.eu

Țara noastră mai poate importa gaze din Rusia prin TurkStream, care vor trece prin Bulgaria și de acolo gazele vor fi preluate la Ruse și trimise prin BRUA în SNT.

Import din SUA prin terminalul LNG de la Alexandroupolis, Grecia (2022). Sursa: Gastrade

În 2020, societatea Gastrade, la care Romgaz este acționar, va construi terminalul de gaz lichefiat (LNG) de la Alexandroupolis cu termen de finalizare spre sfârșitul anului 2021. România va avea astfel posibilitatea să importe LNG și din SUA prin acest terminal, unde vor fi regazificate și transmise prin interconectorul Grecia-Bulgaria (parte din Coridorul Vertical) și apoi preluate prin BRUA și trimise în SNT.

Statele Unite ale Americii vor avea însă acces nelimitat la terminal, deoarece compania americană Cheniere Energy ar fi negociat un contract multianual, care îi va permite să exporte gaz lichefiat în Europa. Această soluție (terminalul LNG) este incertă totuși, deoarece decizia de investiție depinde de aprobarea finanțării din fonduri UE a cheltuielilor eligibile, care va fi cunoscută spre sfârșitul anului 2019.

Import din Turkmenistan sau Azerbaidjan prin conducta submarină White Stream (2023). Sursa: White Stream

Gazele din Turkmenistan ar urma să ajungă în Azerbaidjan prin conducta TCP (finalizare: 2020) și de acolo la Constanța prin White Stream, care va fi conectată cu Tuzla-Podișor (finalizare: 2022), iar de la Podișor gazele vor fi preluate prin BRUA și trimise în SNT.

White Stream ar putea întări poziția portului Constanța de lider în transportul mărfurilor la Marea Neagră (37 milioane tone de mărfuri în 2017), mai ales că România vrea să aducă la Constanța fluxul de mărfuri provenit din China spre Europa via Turkmenistan, Azerbaidjan și Georgia, cu ultimele trei state semnând o declarație politică privind crearea unei rute de transport în martie 2019.  Această soluție (White Stream) este incertă, deoarece decizia de investiție va fi luată în 2020, după ce TCP va deveni operațională.

BRUA favorizează securitatea energetică a UE în Europa Centrală și de Est și va ajuta România să devină un hub (nod) regional de gaze

CITESTE SI:  Aurul beneficiază de discursul dur al lui Trump în timp de traderii s-au reorientat către active mai sigure

Diversificarea surselor și rutelor de aprovizionare cu gaze constituie un pilon important al securității energetice a UE. BRUA este o rută importantă pentru țările UE din Europa Centrală și de Est, contribuind la securitatea energetică a UE în regiune. Potrivit fostului ministru Anton Anton, elementele constitutive ale unui hub gazier sunt „poziționarea geografică strategică, rețelele interconectate de transport, capacitățile de stocare, platforma de tranzacționare, accesul la hub al surselor de aprovizionare și cadrul de reglementare care guvernează hub-ul”.

Astfel, proiectul potențează interconectarea SNT cu țările vecine și cu infrastructura europeană, pentru ca România să îndeplinească a doua condiție menționată mai sus.

Crearea unei piețe lichide de gaze în România 

OMV Petrom și Romgaz își vor putea vinde gazele din 2020 printr-o platformă de tranzacționare, pentru înființarea căreia Transgaz va colabora cu CEGH Austria (deținut de OMV). În noiembrie 2019, BVB a înființat Contrapartea Centrală, care va facilita tranzacționarea de produse derivate pe active precum acțiuni, indici sau mărfuri (inclusiv gaze). BRUA va permite astfel livrarea gazelor care sunt active suport pentru produse derivate, deoarece este conectată la infrastructura europeană, adică rețeaua de conducte interconectate din UE, prin care gazele sunt transportate în diverse părți ale continentului.

Totodată, va permite OMV Petrom și Romgaz să devină jucători importanți pe piața europeană de gaz lichefiat (LNG), producătorii români având posibilitatea să importe mai ieftin din Azerbaidjan, prin Coridorul Sudic și Coridorul Vertical și să exporte gaz lichefiat format din amestec de gaz românesc și azer către sudul Europei la Alexandroupolis (Grecia), în formă lichidă, gazul putând fi transportat cu vaporul oriunde în lume. 

Mai mult, BRUA va ajuta Azerbaidjan-ul să câștige cotă de piață, acesta furnizând deja aproximativ 5% din necesarul de gaze al UE. În 2021, Azerbaidjan își va mări această cotă, deoarece va avea la dispoziție mai multe rute de export al gazelor din Marea Caspică, cele mai importante fiind Coridorul Sudic, prin care gazul azer ajunge în Italia și Grecia și Coridorul Vertical, de unde fac parte, printre alții, BRUA și interconectorul Grecia-Bulgaria, iar Azerbaidjan va avea posibilitatea să exporte, în principal, în Europa Centrală și de Est, dar și în țări ca Germania și Austria.

După cum putem vedea, BRUA joacă un rol strategic pentru România și UE, pentru că facilitează diversificarea surselor și rutelor de aprovizionare cu gaze ale UE și dă posibilitatea producătorilor români să exporte gaze, inclusiv în formă lichefiată, pentru a deveni jucători importanți la nivelul UE.

Disclaimer: Autorul articolului deține acțiuni emise de Romgaz și de Transgaz

Sursă foto: transgaz.ro