BET
12732.61
-0.82%
BET-TR
22532.25
-0.82%
BET-FI
51535.44
-0.67%
BETPlus
1898.91
-0.85%
BET-NG
828.93
-1.51%
BET-XT
1111.73
-1.05%
BET-XT-TR
1966.79
-1.05%
BET-BK
2454.83
-1.52%
ROTX
27209.37
-0.64%

Termenul zilei

Anuitate

Reprezintă o suma de bani plătită de către un debitor într-o anumită perioadă in scopul rambursării unui împrumut. Această sumă conţine atât partea din principal cât şi dobânda aferentă acelei perioade. In cazul unui împrumut bancar, anuitatea reprezinta mai degraba "rata lunara" ce trebuie platită. Anuitațile sunt fixe, cand sumele anuale de plata sunt egale sau variabile cand sumele anuale pot varia în functie de rata dobânzii. Din perspectiva produselor de asigurare, anuitatea reprezintă modalitatea prin care o persoana își poate utiliza capitalul acumulat de-a lungul unei perioade mai mari de timp. Astfel, anuitatea se platește de compania de asigurari anuitantului (persoana care primeste o anuitate), fie pe intreaga perioada a vietii acestuia fie pe o perioada mai scurta, convenita in contract. In acest caz, avantajul anuitatilor sau incasarilor periodice il reprezinta suplimentarea veniturilor, de obicei dupa pensionare si permit crearea unei stabilitati financiare diminuând impactul riscului de longevitate.

25.01.2022
Bid - Ask Price: Corelatia Bid - Ask reprezintă o cotație de preț bidirecțională care indică cel mai bun preț la care un titlu de valoare, o acțiune,  sau o monedă poate fi vândută și cumpărată la un moment dat. Prețul ofertei sau "Bid Price" reprezintă prețul maxim pe care un cumpărător este dispus să îl plătească intr-o tranzactie. Prețul solicitat sau "Ask Price" reprezintă prețul minim pe care un vânzător este dispus să îl primească pentru un bun aflat la vanzare, o tranzacție avand loc atunci când cumpărătorul și vânzătorul stabilesc un preț pentru acea tranzactie. Diferența dintre prețul de ofertă și prețul solicitat sau spread-ul, este un indicator cheie al lichidității activului tranzactionat - în general, cu cât este mai mica diferenta, cu atât este mai bună lichiditatea. De exemplu, dacă cotația actuală a prețului unei monede A este de 5,50 lei / 5,55 lei, investitorul X care dorește să cumpere A la prețul curent al pieței ar plăti 5,55 lei, în timp ce investitorul Y care dorește să vândă A la prețul curent al pieței ar primi 5,50 lei. Titlurile de valoare (actiunile tranzactionate la bursa, obligatiunile etc) si monedele sunt intotdeauna reprezentate pe piață atat de prețul "Bid Price" cât și de prețul "Ask Price".
20.01.2022
Capital de lucru - Working capital: Capitalul de lucru, din punct de vedere financiar, reprezintă diferența dintre activele circulante al unei societăți si datoriile curente ale acesteia și arată capacitatea de a-și onora obligatiile financiare scadente. In literatura de specialitate se mai numeste si Fond de rulment net sau Capital de lucru net. Capitalul de lucru este o măsură atât a eficienței unei companii, cât și a sănătății sale financiare pe termen scurt. Raportul privind capitalul de lucru (active curente / datorii curente) indică dacă o companie are suficiente disponibilități banesti, pe termen scurt, pentru a-și acoperi datoriile pe termen scurt. Un rezultat sub 1 indică un capital de lucru negativ, in timp ce un rezultat peste 2 înseamnă că societatea nu-si investeste banii disponibili. Majoritatea analiștilor financiari considera că un raport între 1,2 și 2 este suficient. În cazul în care activele curente ale unei societăți nu depășesc datoriile curente, atunci este posibil să se confrunte cu probleme în cazul plății creditorilor pe termen scurt. Totodata, un raport al capitalului de lucru în scădere pentru o perioadă mai lungă de timp ar putea fi un semnal de alarma privind sustenabilitatea afacerii. Capitalul de lucru oferă, de asemenea, investitorilor o imagine a eficienței operaționale a companiei.
19.01.2022
Monopol: In sens economic, monopolul reprezinta capacitatea unei entitati sau companii de a se constitui ca unic ofertant al unui produs sau serviciu, având control deplin asupra pieţei pe care activeaza, termenul monopol, însemnand unic vânzător. Monopolurile pot fi considerate un rezultat extrem al pieței libere in care o singură companie sau un grup devine suficient de mare pentru a deține toată sau aproape toată piața de desfacere pentru un anumit tip de produs sau serviciu. Un monopol se caracterizează prin absența concurenței, ceea ce poate duce la costuri ridicate pentru consumatori, la produse și servicii inferioare și la comportamente corupte. O companie care domină un sector de afaceri sau industrie poate folosi această dominanță în avantajul său și în detrimentul altora. Poate crea deficiențe artificiale, poate fixa prețurile și eluda în alt mod legile naturale ale cererii si ofertei. Cauzele aparitiei monopolului economic pot fi diverse, dar cele mai cunoscute sunt concentrarea progresivă a producţiei şi liminarea producătorilor mai puţin performanţi, realizarea unei inovaţii sau crearea unui produs nou creând o sursă temporară de monopol, existenţa unor obstacole in ceea ce priveste intrarea altor concurenti pe piata sau dreptul de proprietate asupra unor resurse naturale inaccesibile altor firme.
18.01.2022
Rata lichidității: Rata lichidității este un important indicator financiar care măsoară capacitatea unei companii de a-și plăti datoriile, atat pe termen scurt cat si pe termen lung. Pentru a măsura această capacitate, rația calculează totalul activelor circulante ale unei societăți (lichide și nelichide) în raport cu datoriile totale ale acesteia: Rata lichiditatii curente = Active circulante / Datorii pe termen scurt. O valoare supraunitara indica o capacitate mai mare de a-si plati datoriile fără să apeleze la resurse pe termen lung sau la noi imprumuturi. O valoare subunitară in schimb inseamnă ca firma isi finanteaza o parte din imobilizari prin datorii pe termen scurt, lucru care ii creste riscul de faliment. In practica, un raport intre 1,5  - 2 indica o proportie ce ar asigura acoperirea tuturor datoriilor curente prin activele circulante. Dezavantajul acestui indicator este faptul ca masoară conditiile statice ale activitatii si evaluează capacitatea companiei la un anumit moment, fară a lua in calcul dinamica activitatii generale a companiei. Un test mai restrans este rata lichiditatii rapide (Quick ratio) si se calculeaza ca raport intre activele lichide ale unei companii (numerarul, conturile de încasat și investițiile pe termen scurt) si datoriile curente.
17.01.2022
Cotă de piață (Market share): Cota de piață reprezintă procentul vânzărilor unei companii pe o piață concurențială, într-o anumită perioadă de timp. Cota de piață se calculează împărțind volumul total al vânzărilor societății pe parcursul unei perioade de raportare, la vânzările totale ale industriei în aceeași perioadă. Această valoare este utilizată pentru a oferi o imagine generală a dimensiunii unei societăți în raport cu piața și cu concurenții săi. Cota de piata a unei companii reprezinta "partea sa" din totalul vânzărilor în raport cu piața unde își desfășoară activitatea.     De exemplu, dacă o companie vinde mașini în valoare de 1 de milion de euro pe an, iar volumul total al vanzarilor de mașini este de 10 milioane euro, cota de piață va fi de 10%. Managementul unei companii se uită cu atentie la creșterea sau scaderea cotei de piață deoarece poate fi un semn al competitivității relative a produselor sau serviciilor companiei. Pe măsură ce piața totală a unui produs sau a unui serviciu crește, iar o companie își menține cota de piață, inseamna de fapt vanzari si venituri in creștere. Testează-ți cunoșțintele financiare în quiz-ul despre antreprenoriat!
Pagina 1 din 70