BET
8020.15
4.07%
BET-TR
12838.37
4.07%
BET-FI
39922.11
2.42%
BETPlus
1201.42
4.1%
BET-NG
625.71
3.5%
BET-XT
735.09
3.71%
BET-XT-TR
1184.68
3.71%
BET-BK
1520.16
3.63%
ROTX
16732.65
4.04%

Comisia Europenă amendează Google cu 4.34 miliarde EUR pentru practici ilegale legate de dispozitivele mobile

Autor: Financial Market
Timp de citit: 5 minute

Comisia Europeană a amendat Google cu 4.34 miliarde EUR pentru încălcarea normelor antitrust ale UE. Începând din 2011, Google a impus restricții ilegale producătorilor de dispozitive Android și operatorilor de rețele de telefonie mobilă pentru a-și consolida poziția dominantă în domeniul căutărilor generale pe internet, precizeaza un comunicat al Comisiei Europene.

Astfel, Google trebuie să pună capăt efectiv acestor practici în termen de 90 de zile, riscând, în caz contrar, să fie obligată la plata unor penalități cu titlu cominatoriu echivalente cu până la 5 % din cifra de afaceri zilnică medie la nivel mondial a Alphabet, societatea-mamă a Google.

În prezent, internetul mobil reprezintă peste jumătate din traficul de internet la nivel mondial și a schimbat viețile a milioane de europeni. Cazul de față se referă la trei tipuri de restricții pe care Google le-a impus producătorilor de dispozitive Android și operatorilor de rețele pentru a avea asigurarea că traficul de internet de pe dispozitivele Android este canalizat către motorul de căutare Google. În felul acesta, Google a utilizat Android ca instrument de consolidare a poziției dominante a motorului său de căutare. Din cauza acestor practici, societățile concurente nu au avut posibilitatea de a inova și de a concura pe baza meritelor, iar consumatorii europeni nu au putut beneficia de o concurență efectivă pe această piață importantă a dispozitivelor mobile. Acest lucru este ilegal din perspectiva normelor antitrust ale UE,” a declarat Margrethe Vestager, comisarul UE responsabil cu politica în domeniul concurenței.

Ce a incalcat mai precis, Google:

a solicitat producătorilor să preinstaleze propria sa aplicație de căutare (Google Search) și propria sa aplicație browser (Chrome) ca o condiție pentru acordarea licenței pentru magazinul său de aplicații (Play Store);

a efectuat, în favoarea anumitor mari producători și mari operatori de rețele de telefonie mobilă, plăți condiționate de preinstalarea în exclusivitate a aplicației Google Search pe dispozitivele acestora

a împiedicat producători dispuși să preinstaleze aplicații Google să vândă chiar și un singur dispozitiv mobil inteligent care funcționează cu versiuni alternative ale sistemului Android care nu au fost aprobate de Google (așa-numitele „ramificații ale sistemului Android”).

Strategia Google și domeniul care face obiectul investigației Comisiei

Google obține marea majoritate a veniturilor sale prin intermediul produsului său emblematic, motorul de căutare Google. Societatea a înțeles din timp că trecerea de la computerele de birou la internetul mobil, care a început la mijlocul anilor 2000, ar reprezenta o schimbare fundamentală pentru Google Search. Prin urmare, Google a elaborat o strategie pentru a anticipa efectele acestei tranziții și pentru a se asigura că utilizatorii vor continua să utilizeze Google Search și pe dispozitivele lor mobile.

În 2005, Google a achiziționat dezvoltatorul inițial al sistemului de operare mobil Android, continuând să dezvolte acest sistem. În prezent, aproximativ 80% din dispozitivele mobile inteligente din Europa și din întreaga lume funcționează cu ajutorul sistemului Android.

Atunci când dezvoltă o nouă versiune a sistemului Android, Google publică online codul sursă. În principiu, acest lucru permite părților terțe să descarce și să modifice acest cod pentru a crea ramificații ale sistemului Android. Codul sursă Android, accesibil în mod public, include caracteristicile de bază ale unui sistem de operare destinat dispozitivelor mobile inteligente, dar nu și aplicațiile și serviciile Android aflate în proprietatea Google.

Producătorii de dispozitive care doresc să obțină aplicații și servicii Android aflate în proprietatea societății Google trebuie să încheie cu aceasta contracte care prevăd o serie de restricții impuse de Google. De asemenea, Google a încheiat contracte și a aplicat unele dintre aceste restricții unora dintre marii operatori de rețele de telefonie mobilă, care pot, la rândul lor, să decidă cu privire la aplicațiile și serviciile care sunt instalate pe dispozitivele vândute utilizatorilor finali.

Decizia Comisiei vizează trei tipuri specifice de restricții contractuale pe care Google le-a impus producătorilor de dispozitive și operatorilor de rețele de telefonie mobilă. Aceste restricții au permis Google să utilizeze Android ca instrument de consolidare a poziției dominante a motorului său de căutare. Cu alte cuvinte, decizia Comisiei nu pune sub semnul întrebării modelul de sursă deschisă sau sistemul de operare Android.

Poziția dominantă a Google

Comisia concluzionează că Google deține o poziție dominantă pe piețele serviciilor de căutare generală pe internet, ale sistemelor de operare destinate dispozitivelor mobile inteligente pentru care trebuie să se obțină o licență și ale magazinelor de aplicații pentru sistemul de operare mobil Android.

CITESTE SI:  BVB a implementat măsuri pentru ca activitatea să nu fie afectată de extinderea COVID-19

Serviciile de căutare generală

Google deține o poziție dominantă pe piețele naționale ale căutărilor generale pe internet în întregul Spațiu Economic European (SEE), adică în toate cele 31 de state membre ale SEE. Google deține cote de piață de peste 90 % în majoritatea statelor membre ale SEE. La intrarea pe aceste piețe există obstacole majore. Aceasta a fost, de asemenea, concluzia Deciziei „Google Shopping” din iunie 2017.

Sistemele de operare destinate dispozitivelor mobile inteligente disponibile în vederea obținerii unei licențe

Android este un sistem de operare destinat dispozitivelor mobile inteligente pentru care trebuie să se obțină o licență. Aceasta înseamnă că părțile terțe producători de dispozitive mobile inteligente pot să obțină licențe pentru sistemul Android și să îl utilizeze pe dispozitivele lor.

Prin controlul exercitat asupra sistemului Android, Google deține o poziție dominantă pe piața mondială (cu excepția Chinei) a sistemelor de operare destinate dispozitivelor inteligente mobile pentru care trebuie să se obțină o licență, având o cotă de piață de peste 95 %.

La intrarea pe aceste piețe există obstacole majore care se explică parțial prin efectele de rețea: cu cât utilizatorii care folosesc un sistem de operare destinat dispozitivelor mobile inteligente sunt mai numeroși, cu atât numărul aplicațiilor elaborate de dezvoltatori pentru sistemul respectiv este mai mare, fapt care, la rândul său, atrage mai mulți utilizatori. În plus, sunt necesare resurse importante pentru a dezvolta un sistem de operare de succes destinat dispozitivelor mobile inteligente pentru care trebuie să se obțină o licență.

Fiind un sistem de operare pentru care trebuie să se obțină o licență, Android este diferit de sistemele de operare utilizate exclusiv de dezvoltatori integrați pe verticală (cum ar fi sistemul iOS al Apple sau sistemul Blackberry). Acestea nu fac parte din aceeași piață deoarece nu sunt disponibile pentru obținerea unei licențe de către părțile terțe producători de dispozitive.

Cu toate acestea, Comisia a investigat în ce măsură concurența pentru utilizatorii finali (în aval), în special între dispozitivele Apple și dispozitivele Android, ar putea îngrădi în mod indirect puterea de piață a Google pentru acordarea de licențe pentru Android producătorilor de dispozitive (în amonte). Comisia a constatat că această concurență nu limitează în suficientă măsură Google în amonte din mai multe motive, dintre care merită menționate următoarele:

– deciziile de cumpărare ale utilizatorilor finali sunt influențate de diverși factori (cum ar fi caracteristicile echipamentului hardware sau marca dispozitivului), care sunt independenți de sistemul de operare mobil;

– de regulă, dispozitivele Apple au prețuri mai mari decât dispozitivele Android, motiv pentru care acestea pot să nu fie accesibile pentru o mare parte din baza de utilizatori de dispozitive Android;

– utilizatorii de dispozitive Android trebuie să suporte costuri de schimbare atunci când trec la dispozitive Apple, cum ar fi pierderea aplicațiilor, a datelor și a contactelor și necesitatea de a învăța cum să utilizeze un nou sistem de operare;

– chiar dacă utilizatorii finali ar trece de la dispozitive Android la dispozitive Apple, acest lucru ar avea un impact limitat asupra activității de bază a Google. Acest lucru se datorează faptului că Google Search este motorul de căutare implicit instalat pe dispozitivele Apple și, prin urmare, este probabil ca utilizatorii dispozitivelor acestei mărci să utilizeze în continuare Google Search pentru a efectua căutări.

Magazinele de aplicații pentru sistemul de operare mobil Android

Google deține o poziție dominantă pe piața mondială (cu excepția Chinei) a magazinelor de aplicații pentru sistemul de operare mobil Android. Magazinul de aplicații al Google, Play Store, reprezintă peste 90 % din aplicațiile descărcate pe dispozitivele Android. Această piață se caracterizează, de asemenea, prin bariere importante la intrare. Din motive similare cu cele deja enumerate mai sus, poziția dominantă a magazinului de aplicații al Google nu este îngrădită de App Store, care aparține Apple și este disponibil numai pe dispozitivele iOS.