BET
17019.96
0.29%
BET-TR
35314.34
0.29%
BET-FI
59962.89
-0.14%
BETPlus
2514.01
0.29%
BET-NG
1215.77
0.08%
BET-XT
1448.03
0.16%
BET-XT-TR
2970.73
0.16%
BET-BK
3126.44
0.19%
ROTX
37358.58
0.24%


Cresterea retailului din Romania, peste media europeana

Autor: Financial Market
Timp de citit: < 1 minute

Potrivit unui studiu GfK în peste 32 de ţări europene, Romania inregistreaza cresteri peste media europeana a comertului cu amanuntul principalii indicatori analizati fiind puterea de cumpărare, ponderea cheltuielilor populaţiei în retail din cheltuielile totale, inflaţia si profitabilitatea spaţiilor comerciale.

Castigatorii de anul trecut sunt în prim-plan şi în 2017 – în special România (aproape 10%) şi Ungaria (în jur de 6%) au rate de creştere dinamice. GfK estimează cresterea retailului între 4 si 5,5% pentru Croaţia, Bulgaria şi ţările baltice, iar în Polonia puţin peste 5%, datorită aprecierii zlotului polonez, precum şi creşterii veniturilor şi a preţurilor.

Anul trecut (2016), consumatorii din UE au avut un venit mediu de 16.153 euro/persoană pentru consum, chirie, economii şi contribuţii pentru pensii, o putere de cumpărare nominală mai mare cu 0,7% faţă de anul anterior.

In ceea ce priveste tara noastra, desi cresterea retailului este peste media europeana puterea de cumpărare este printre cele mai mici din Europa. Situaţia este asemănătoare celei din Ucraina, Bulgaria, Serbia şi, parţial, Turcia. Bucureştiul şi judeţele Cluj, Timiş, Arad, Alba, Sibiu, Braşov inregistreza cresteri mai mari fata de media nationala.

CITESTE SI:  Inflația scade la 6,6% în martie, crescând șansele ca Banca Națională să reducă rata dobânzii la ședința din Mai

Pe ansamblu, profitabilitatea a crescut în UE cu aproape 1% în 2016 datorita cresterii populatiei, profitabilitatea spaţiilor a crescut cu 0,4%, dar valorile diferă foarte mult de la o ţară la alta. Austria şi Olanda nu au reuşit să atingă aceleaşi valori la acest capitol în 2016, comparativ cu anul precedent. Ratele de profitabilitate au crescut în Europa Centrală şi de Est pe fondul unei mai bune stări de spirit a consumatorilor şi a ratelor predominant peste medie de creştere a retailului. Extinderile şi deschiderile de magazine de mari dimensiuni au contribuit de asemenea la creşterea profitabilităţii spaţiilor de retail în Spania şi Italia. AGERPRES

Foto credit: Viorel Dudau | Dreamstime.com