BET
10549.44
-1.12%
BET-TR
20510.66
-1.13%
BET-FI
47098.09
-0.44%
BETPlus
1575.63
-1.13%
BET-NG
802.45
-0.3%
BET-XT
933.39
-1.02%
BET-XT-TR
1803.12
-1.03%
BET-BK
1984.47
-0.78%
ROTX
23827.7
-1.44%


E prea devreme sa avem un sistem de impozitare pe gospodarie

Autor: Financial Market
Timp de citit: 3 minute

Trimiterea a sute de angajaţi să-şi plătească singuri taxele va fi un lucru ‘foarte delicat’ iar la momentul actual suntem puţin prea tineri să implementăm sistemul de impozitare pe gospodărie a declarat, miercuri, într-o conferinţă de specialitate, Daniel Anghel, coordonator grup de lucru în cadrul Coaliţiei pentru Dezvoltarea României (CDR).

‘Există 18 ţări din Uniunea Europeană, precum Marea Britanie, Italia, Cehia, Portugalia, Suedia sau Finlanda în care nu există conceptul de unitate familială. De asemenea, în patru ţări acest concept este opţional – Irlanda, Germania, Polonia şi Spania, şi doar în şase ţări există acest concept (Danemarca, Franţa, Grecia, Luxemburg sau Olanda). În toate ţările din Uniunea Europeană, angajatorul reţine impozitul pe salarii. România înţeleg că vrea să facă exact invers. Va fi foarte delicat să trimiţi 1.000 de angajaţi, de exemplu, să-şi plătească singuri taxele. Este vorba despre un impozit ce va trebui plătit pentru anul următor. În 2018, va exista practic un gol de încasare. Eu cred că, la acest moment, suntem puţin prea tineri să avem un astfel de sistem. Zona aceasta trebuie mult mai bine pregătită şi din perspectiva conformării voluntare ne-ar mai trebui câţiva paşi. Sunt state în care societatea democratică are zeci, chiar sute de ani şi, încet, încet, au trecut la acest sistem sau nu’, a spus Anghel.

Reprezentantul CDR a susţinut că România trebuie să se gândească foarte bine dacă vrea să implementeze modelul american de impozitare, în condiţiile în care preşedintele Trump îşi doreşte o reducere a fiscalităţii şi o eliminare a beneficiilor fiscale, tocmai din cauza legislaţiei foarte stufoase existente la ora actuală.

‘Mergând mai departe la sistemul american, se pune întrebarea: care este paralela cu sistemul american? Ideea introducerii acestei cote unice de impozitare a apărut în SUA în anii 70, ca reacţie la complexitatea tot mai mare a legislaţiei fiscale de la ei. De la introducerea Codului fiscal american, în 1913, şi până în prezent, legea a devenit tot mai stufoasă. La acest moment, Codul fiscal american este de peste 10 ori mai mare decât Biblia. Timpul pentru completarea unei simple declaraţii fiscale anuale este foarte mare, iar aceasta depăşeşte 100 de pagini. În aceste condiţii, nu este de mirare că cea mai mare parte a americanilor nu-şi pot întocmi singuri aceste declaraţii şi trebuie să recurgă la ajutorul unui contabil sau la consultanţi fiscali. În plus, costurile administrării unui astfel sistem fiscal sunt foarte mari. Temutul IRS – Fiscul din SUA are peste 100.000 de angajaţi. L-am văzut recent pe preşedintele SUA că a anunţat Trump a anunţat că doreşte o reducere a fiscalităţii şi o eliminare a beneficiilor fiscale. De aceea, şi noi ar fi bine să ne gândim de două ori dacă vrem să introducem un astfel de sistem complex şi greu de implementat’, a explicat Daniel Anghel.

Acesta a adăugat că, în privinţa cotei unice de impozitare, CDR îşi doreşte menţinerea acesteia, deoarece şi-a dovedit viabilitatea.

‘În privinţa cotei unice de impozitare, noi ne dorim menţinerea acesteia. Menţinerea cotei unice se află foarte sus în priorităţile Coaliţiei pentru Dezvoltarea României. Aceasta a fost introdusă în anul 2005 în România şi adus rezultate spectaculoase în ceea ce priveşte încasările bugetare, cât şi în creştere PIB. Dacă îmi aduc aminte bine, imediat după implementarea cotei de impozitare unice, veniturile fiscale au crescut de la 17 miliarde de euro la 23 de miliarde de euro, iar ponderea în PIB a crescut de la 27,7% la 28,5%. Asta în ciuda unei cote de impozitare mai scăzute decât sistemul anterior. Acest sistem al cotei unice a creat, la acel moment, peste 150.000 de locuri de muncă ce până atunci erau nefiscalizate şi a reuşit să scoată la suprafaţă veniturile din zona gri sau neagră a economiei’, a subliniat oficialul CDR. AGERPRES

Foto credit: Dreamstime