BET
16352.8
0.65%
BET-TR
33930.13
0.65%
BET-FI
59784.3
0.94%
BETPlus
2418.65
0.62%
BET-NG
1172.93
0.63%
BET-XT
1399.72
0.66%
BET-XT-TR
2871.65
0.66%
BET-BK
3016.45
0.34%
ROTX
35868.04
0.69%


Bugetul de stat pe 2019 este fragil și nu asigură dezvoltarea economică și a investițiilor

Autor: Financial Market
Timp de citit: 4 minute

In cadrul unei conferinte de presa, reprezentantii Consiliului pentru Intreprinderile Private Mici si Mijlocii din Romania prin Florin Jianu, Presedintele Consiliului, a declarat ca bugeul de stat pe anul 2019 este dezechilibrat si are mai multe contradictii, fără a sprijini cresterea economică.

Deși se recunoaște importanța sectorului IMM – contribuitor de importanță strategică la creșterea economică și crearea de locuri de muncă și se menționează susținerea lui prin programe, proiectul bugetului de stat pentru 2019 nu respectă unele dispoziții privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările și completările ulterioare: “Anual, prin legea bugetului de stat se alocă fonduri în valoare de 0,4% din PIB, fonduri europene şi fonduri externe nerambursabile pentru finanţarea programelor de dezvoltare şi a măsurilor de sprijinire a înfiinţării de noi întreprinderi şi de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, la nivel naţional şi local, prevăzute în Strategia guvernamentală pentru susţinerea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii”.

In acest sens, potrivit Anexei nr.3/60 din proiectul bugetului pe anul 2019, pentru programele naționale derulate de Ministerul pentru Mediul de Afaceri Comert și Antreprenoriat, comparativ cu realizările din 2017 (1.2 miliarde lei credite bugetare) este prevăzută doar suma de 545,5 milioane lei credite bugetare, în condițiile în care, potrivit execuției preliminată 2018, pentru aceste programe anul anterior au fost 865 milioane lei, fiind estimată și o continuă reducere a bugetului acestor programe (în 2020: 431 milioane lei, credite de angajament și tot atât, credite bugetare; în 2021: 449,5 milioane lei, credite de angajament și tot atât, credite bugetare; în 2022: 450 milioane lei, credite de angajament și tot atât, credite bugetare).

Mai mult de atat, analiza CNIPMMR relevă faptul ca stabilirea principalilor indicatori macroeconomici și bugetari au fost trasati cu un optimism nerealist, în raport cu evaluările similare ale altor instituții cum ar fi Comisia Europeană, Eurostat, Institutul Național de Statistică, Comisia de Prognoza, ceea ce indică o senzitivitate foarte ridicată a agregatelor de venituri (rezultate din creșterea economică, dinamica numarului de angajați, câștigului salarial brut în sectorul concurențial, TVA, accize) la ipotezele avute în vedere, realizări inferioare prognozelor luate în calcul în construcția bugetară având ca efect un deficit cu mult mai mare decât cel declarat.

Totodată se înregistrează creșteri imense ale creditelor de angajament, chiar și de 5.794,52% în condițiile în care
raportarea se face la anul 2018, an pentru care au fost de asemenea prevăzute creșteri semnificative comparativ cu 2017.

Proiectul Bugetului de stat pentru anul 2019 continuă practica din anul anterior, având prevăzut o dinamică spectaculoasă a creditelor de angajament, care ar putea deveni totodată și principala problemă a situației bugetare în
următorii ani. Orice construcție bugetară bazată pe programare multianuală necesită prevederi distincte: execuția curentă a bugetului, pe de o parte, și execuția multianuală, pe de altă parte.

Creditele de angajament privesc această execuție multianuală a bugetului, adică sumele destinate angajării de cheltuieli multianuale, care atrage efectuarea de plăți în exercițiile bugetare viitoare. Cu cât creditele de angajament prevăzute în prezent vor fi mai mari, cu atât mai mare va fi presiunea  pe bugetele viitoare, prin plățile care trebuie efectuate în contul cheltuielilor angajate în trecut. Un volum record de credite de angajament în 2019, va presa puternic asupra bugetelor viitoare, „bugetul paralel” astfel umflat ținând pe loc sau chiar determinând scăderea important a cheltuielile curente în viitor.

CITESTE SI:  LIFE IS HARD SA își dublează profitul net în 2023 ajutat de performanțele subsidiarelor

Nu in ultimul rând, proiectul bugetului pe anul 2019 prevede pentru Ministerul pentru Mediul de Afaceri Comert și
Antreprenoriat un buget diminuat cu 28,9% comparativ cu 2018.

Potrivit Anexei nr.3/60 din proiectul bugetului pe anul 2019, pentru programele naționale derulate de Ministerul pentru Mediul de Afaceri Comert și Antreprenoriat, comparativ cu realizările din 2017 (1,23 miliarde lei credite bugetare) este prevăzută doar suma de 545,5 milioane lei credite bugetare, în condițiile în care, potrivit execuției preliminată 2018, pentru aceste programe anul anterior au fost 865 milioane lei credite bugetare, fiind estimată și o continuă reducere a bugetului acestor programe.

Potrivit Anexei nr.3/60 din proiectul bugetului pe anul 2019, se reduc drastic creditele bugetare aferente Programului pentru stimularea înființării IMM-urilor “Start-Up Nation – Romania” (de la 778,89 milioane lei credite bugetare în 2018, la 383 milioane lei credite bugetare în 2019).

De asemenea, se reduce semnificativ bugetul Programului pentru dezvoltarea activităților de comercializare a serviciilor pe piață (de la 49,9 milioane lei credite de angajament în 2018, la 15,39 milioane lei credite de angajament în 2019), iar pentru Programului național de microindustrializare creditele de angajament scad de la 74,35 milioane lei în 2018, la 22,67 milioane lei în 2019. Programul pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor aparținând tinerilor întreprinzători nu mai are prevăzute deloc credite de angajament, ci doar credite bugetare de 8,9 milioane lei.

In acest sens, CNIPMMR susține necesitatea revizuirii bugetului de stat pe anul 2019 în vederea consolidării
acestuia, susținerii creșterii investițiilor și dezvoltării economice, solicitând:

• Revizuirea bugetului național raportat la domeniile considerate prioritare pentru bugetul Uniunii Europene din 2019 și creșterea sumelor destinate sprijinirii creșterii economice și pentru crearea de locuri de muncă;

• Revizuirea estimărilor pentru anul 2019 a principalilor indicatori macroeconomici și bugetari (în special creşterea economică: 5,5%, inflaţia medie anuală: 2,8%, cursul valutar de 4,6701 lei pentru un euro, numărului de angajați, creșterea salariului brut): scenariul de creștere economică de 5,5% din construcția bugetului pe 2019 este excesiv de optimist în raport cu evaluările similare ale altor instituții;

• Creșterea finanțărilor alocate programelor pentru IMM-uri privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii: “Anual, prin legea bugetului de stat se alocă fonduri în valoare de 0,4% din PIB, fonduri europene şi fonduri externe nerambursabile pentru finanţarea programelor de dezvoltare şi a măsurilor de sprijinire a înfiinţării de noi întreprinderi şi de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, la nivel naţional şi local, prevăzute în Strategia guvernamentală pentru susţinerea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii”.

• Cresterea investitiilor publice


 

[ajax_load_more]