BET
12579.18
1.18%
BET-TR
23844.43
1.18%
BET-FI
51638.55
1.21%
BETPlus
1876.7
1.17%
BET-NG
939.78
0.85%
BET-XT
1094.89
0.97%
BET-XT-TR
2061.58
0.97%
BET-BK
2294.13
0.71%
ROTX
28071.62
1.33%

Afacerile din turismul de pe Litoral vor depăşi 1,5 miliarde de lei in acest an

Autor: Financial Market
Timp de citit: 2 minute

Afacerile din turismul de pe Litoral, de la hoteluri la restaurante şi baruri, vor depăşi în acest an nivelul de 1,5 miliarde de lei cifră aproape dublă faţă de acum cinci ani. Şi numărul firmelor din HORECA va atinge un record, dovadă interesul major pentru investiţii în acest domeniu.

Afacerile firmelor de pe Litoral au crescut semnificativ în ultimii ani, de la 801,2 milioane lei în 2012 la 1,33 miliarde lei în 2016. Şi profitabilitatea sectorului a avansat puternic, de la 44,9 milioane lei la 205,8 milioane lei în acelaşi interval.
Între 2012 şi 2016, companiile din HORECA de pe Litoral au trecut dintr-o extremă în alta, rezultatul net (care include și pierderile) evoluând de la minus 37,9 milioane lei în 2012 la un plus de 132,9 milioane lei în 2016.

„Business-ul din turism, de pe Litoral, a înregistrat o evoluţie susținută în ultimii ani, semn că tot mai mulţi turişti au privit staţiunile de la malul mării drept o destinaţie tot mai atractivă, asta pe fondul investiţiilor semnificative în dezvoltarea unităţilor de cazare şi masă, de la hoteluri şi pensiuni la restaurante şi baruri”, spun analiştii de la KeysFin.”

Climatul favorabil a fost susţinut şi de finalizarea autostrăzii A2, dar şi de evoluţia internaţională, criza economică din Grecia şi problemele cu terorismul din Turcia influenţând în mod semnificativ deciziile turiştilor români de a-şi petrece concediile de vară în ţară, pe Litoral.

Potrivit studiului realizat de KeysFin, pe litoralul românesc cele mai mari afaceri cu sediul social în Constanța și Tulcea le-a făcut, anul trecut, M.W.Import Export SRL (hoteluri), din Mangalia, de 28,9 milioane de lei.
Compania, cu 44 de angajaţi, este urmată în clasament de Georgio Fast SRL din Constanţa, firmă specializată în restaurante, care a înregistrat afaceri de 23,3 milioane lei, şi de Complex Delta SRL din Tulcea, al cărei business hotelier a depăşit 22,3 milioane lei în 2016.

Top 10 companii este completat de Lascu Bros SRL (restaurante), Underground Club SRL (baruri), Vega Turism (hoteluri), Hagi Sport SRL (hoteluri), Ionuţ Restaurante SRL (restaurante), Voila AS SRL (hoteluri), toate din Constanţa, şi Briza Mării Negre SRL (hoteluri), din Eforie.
Dintre acestea cea mai profitabilă firmă a fost, anul trecut, Lascu Bros SRL, care a raportat un profit net de 5,8 milioane lei.

În ciuda datelor pozitive de pe Litoral, pe ansamblu, turismul românesc se află încă mult sub potenţial. Dovadă datele statistice la nivel european, care ne clasează pe ultimul loc în UE în privinţa ponderii încasărilor din turism la nivel de produs intern brut.

Dacă pentru Malta, Cipru şi Croaţia, turismul reprezintă peste 12% din PIB, România raportează abia 1% din PIB.

Bulgaria reprezintă cel mai bun exemplu privind exploatarea eficientă a turismului. Îşi acoperă 5% din PIB din acest sector, în ciuda potenţialului turistic sub cel al României. Vecinii noştri de la sud de Dunăre au ştiut să atragă mai bine investiţiile, în special cele străine, şi să exploateze mai eficient criza geopolitică din Turcia şi Grecia”, spun experţii de la KeysFin.

Pentru a ajunge din urmă celelalte ţări, România trebuie să investească în primul rând în infrastructura de transport şi în dezvoltarea facilităţilor de cazare la standarde internaţionale.

„Deschiderea noilor unităţi de 5 stele de pe Litoral, cum este Phoenicia Royal din Năvodari, reprezintă un pas înainte, însă avem, în continuare probleme cu traficul rutier, aerian şi feroviar către staţiuni, cu calitatea serviciilor de cazare şi masă şi, mai ales, cu profesionalismul angajaţilor din acest sector”, spun experţii de la KeysFin.