BET
17120.96
0.76%
BET-TR
35523.9
0.76%
BET-FI
60272.31
-0.07%
BETPlus
2528.19
0.73%
BET-NG
1224.24
0.8%
BET-XT
1457.49
0.66%
BET-XT-TR
2990.14
0.66%
BET-BK
3138.67
0.31%
ROTX
37580.16
0.75%




Acțiunea zilei: Tesla – Cât de scump este producătorul de vehicule electrice american în comparație cu cei tradiționali?

Autor: Financial Market
Timp de citit: 4 minute

Prețul acțiunilor Tesla (TSLA.US) a suferit o lovitură la începutul acestei săptămâni în urma publicării datelor din primul trimestru al anului 2024 privind livrările și producția.

O ratare masivă a așteptărilor a declanșat o prăbușire de aproximativ 5% a prețului acțiunilor companiei. Deși Tesla a pus performanța slabă pe seama tensiunilor din Marea Roșie și a incendiului provocat la fabrica din Germania, datele fundamentale ale companiei se deteriorează deja de ceva vreme, iar multiplii foarte mari devin tot mai greu de justificat.

Datele privind livrările din primul trimestru dezamăgesc

Acțiunile Tesla au scăzut marți cu aproximativ 5%, după ce compania a raportat datele privind livrările și producția de vehicule pentru primul trimestru al anului 2024.

Compania a raportat o scădere cu 20% a livrărilor față de trimestrul anterior, iar livrările Model 3/Y au scăzut cu 10% față de trimestrul anterior.

Scăderea producției Model 3/Y a fost și mai mare, de 13,5% QoQ. Compania a explicat că acest lucru s-a datorat parțial unui blocaj de producție a Modelului 3 la fabrica sa din Fremont, precum și unui incendiu provocat la fabrica din Germania.

Tesla a mai spus că, conflictul din Marea Roșie a jucat un rol în scăderea producției, precum și faptul că navele au fost deviate pe rute mai lungi. Un raport complet al veniturilor din Q1 2024 va fi publicat pe 23 aprilie 2024, după închiderea sesiunii de pe Wall Street.

Deși blocajele de aprovizionare menționate mai sus au avut un impact negativ asupra producției Tesla, acestea nu explică livrările slabe.

De fapt, un excedent de vehicule produse față de vehiculele livrate a fost de aproape 50.000 în Q1 2024 (linia verde de pe graficul de mai jos) și a fost cel mai mare din istoria companiei. Acest lucru nu numai că implică o mare acumulare de stocuri, dar sugerează și o slăbiciune a cererii.

Tesla în Q1 2024

• Livrări: 386.810 față de 449.080 prognoză (-20,1% QoQ)

– Model 3/Y: 369.783 față de 426.940 prognoză (-10% QoQ)

• Producție: 433.371 față de 452.976 prognoză (-12,5% QoQ)

– Model 3/Y: 412.376 față de 439.194 prognoză (-13,5% QoQ)

Sursa: Bloomberg Finance LP, XTB

Creșterea continuă să încetinească

În timp ce datele din Q1 2024 și explicația oferită de Tesla pot sugera că trimestrul slab a fost un eveniment izolat, o privire asupra datelor pe 4 trimestre arată că nu a fost așa.

Creșterea atât a producției, cât și a livrărilor a stagnat practic în ultimele trimestre. Media mobilă pe 4 trimestre a livrărilor și a vehiculelor în Q1 2024 a fost cu puțin peste 20% mai mare decât în Q1 2023, marcând cel mai lent ritm de creștere din Q3 2020.

Sursa: Bloomberg Finance LP, XTB

Concurența din China

Fiind unul dintre pionierii în domeniul vehiculelor electrice, Tesla a fost promovată de public ani de zile, iar acțiunile sale s-au tranzacționat cu o primă masivă față de valorile fundamentale, deoarece investitorii au încercat să includă un viitor promițător în evaluările lor.

Cu toate acestea, deși Tesla poate că a fost liderul EV mai devreme, nu mai deține această poziție. Chinezii de la BYD au vândut mai multe vehicule electrice decât Tesla în 2022 și 2023, devenind cea mai bine vândută marcă de EV.

Și alți producători chinezi de EV-uri se descurcă bine – Xiaomi a prezentat recent modelul său de vehicul electric premieră, iar comenzile pentru 2024 sau închis în doar 24 de ore de la începerea preluării comenzilor!

Concurența din China este o mare problemă pentru Tesla. Cheltuielile de consum din China au slăbit și, cum EV-urile chinezești tind să fie mai ieftine decât cele ale Tesla, consumatorii de acolo optează pentru mașini chinezești. Acest lucru duce la pierderea de către Tesla a cotei de piață în China, cea mai mare piață auto din lume.

CITESTE SI:  One United Properties se extinde în segmentul locuințelor premium accesibile, printr-o nouă achiziție strategică

Sfârșitul poveștii de creștere?

Marea întrebare este – este sfârșitul poveștii de creștere a Tesla? Raliul acțiunilor Tesla din ultimii ani a fost determinat de așteptări, dar, pe măsură ce realitatea s-a dovedit a fi mai puțin roz, acțiunile au început să șteargă câștigurile.

Spre deosebire de mulți alți producători de vehicule electrice, Tesla nu mai arde bani și înregistrează profituri, fiind cu siguranță un aspect pozitiv.

Asta înseamnă, de asemenea, că afacerea Tesla s-a maturizat, iar ratele de creștere sunt puțin probabile să fie la fel de impresionante ca în trecut.

Există totuși întrebarea: Cum se poziționează compania în comparație cu companiile auto bine stabilite, specializate în mașini cu motoare cu combustie?

Marjele brute și operaționale pentru Tesla și alți 5 producători auto bine-cunoscuți sunt prezentate în graficele de mai jos. După cum se poate observa, Tesla a avut cele mai mari marje din grup încă din primul trimestru al anului 2022.

Cu toate acestea, marjele s-au deteriorat de atunci și sunt acum doar puțin mai mari decât media celor 5 companii.

Marjele brute ale Tesla și ale unor companii auto europene și americane bine cunoscute. Sursa: Bloomberg Finance LP, XTB

Marjele de exploatare ale Tesla și ale unor companii auto europene și americane bine cunoscute. Sursa: Bloomberg Finance LP, XTB

O comparație a marjelor ar putea sugera că Tesla este mai mult sau mai puțin la egalitate cu marii producători auto tradiționali, iar faptul că este o acțiune pur EV o face o investiție mai bună decât alți 5 producători auto. Cu toate acestea, deși profitabilitatea este importantă, este important și cât de mult plătesc investitorii pentru această profitabilitate.

Comparația unor multipli ai Tesla și ai celor 5 constructori auto tradiționali poate fi găsită în tabelul de mai jos. După cum se poate observa, multiplii Tesla sunt semnificativ mai mari decât cei ai constructorilor auto tradiționali.

Calcularea evaluărilor Tesla pe baza mediană ne oferă evaluări care variază de la 10,93 dolari în cazul raportului P/S la 16,59 dolari în cazul raportului P/E. Chiar și cea mai mare dintre aceste evaluări (16,59 dolari) este cu aproximativ 90% mai mică decât prețul actual al pieței!

În concluzie, în condițiile în care perspectivele de creștere a activității Tesla se deteriorează din cauza concurenței crescute și a maturizării activității, acțiunile par semnificativ supraevaluate la prețurile actuale.

Cu excepția cazului în care, compania reușește să convingă investitorii că lucrurile se vor îmbunătăți în viitor, acțiunile ar putea continua să alunece pe fondul unor fundamente relativ slabe și a unor evaluări ridicate.

O privire asupra graficului

Prețul acțiunilor Tesla (TSLA.US) a fost afectat marți, scăzând cu aproximativ 5% pe fondul datelor dezamăgitoare privind livrările și producția din primul trimestru.

Aruncând o privire pe graficul pe intervalul zilnic, putem observa că prețul acțiunii a făcut un alt test al zonei de suport de 165 de dolari, dar taurii au reușit din nou să apere zona.

Cu toate acestea, tendința descendentă de pe grafic este evidentă și, dacă nu vedem o depășire a formațiunii Falling Wedge, perspectivele tehnice vor continua să favorizeze vânzătorii.

O rezistență pe termen scurt care trebuie urmărită în cazul în care acțiunile continuă să revină este zona de 180 de dolari. Cu toate acestea, rezistența cheie poate fi găsită în zona de 200 de dolari și este marcată de reacțiile anterioare ale prețului, precum și de limita superioară a formațiunii Wedge.

Sursa: xStation 5