BET
17764.46
-0.94%
BET-TR
37601.78
-0.92%
BET-FI
57975.17
-0.81%
BETPlus
2622.42
-0.93%
BET-NG
1277.3
-0.75%
BET-XT
1506
-0.92%
BET-XT-TR
3150.68
-0.9%
BET-BK
3247.27
-0.54%
ROTX
39071.04
-0.94%




Raport analiză Medlife: Target price 4,19 lei/acțiune și downgrade de recomandare

Autor: Financial Market
Timp de citit: 4 minute

Analiștii de la Erste Bank care acoperă Medlife au publicat o actualizare a raportului de evaluare a companiei in urma publicarii rezultatelor financiare anuale.

Astfel, pe fondul scăderii profitabilității din cauza creșterii costurilor de finantare, Erste reduce prețul țintă la 4,19 lei / acțiune cu recomandare de PASTRARE de la ACUMULARE.

Nu am avut altă alegere decât să reducem estimarea valorii pentru MedLife, la 4,19 RON/acțiune și recomandarea noastră la PĂSTREAZĂ, având în vedere rezultatele destul de dezamăgitoare de la sfârșitul anului.

Deși rezultatele pro-forma arată într-adevăr mai bine, rezultatele pro-forma au arătat întotdeauna mai bine, în timp ce rezultatele conform IFRS arată o tendință descendentă în rentabilitate, atât la nivelul profitului net, cât și al marjei operaționale.

Deși s-ar putea să fim de acord cu strategia, așteptăm de asemenea cu interes o imagine mai bine definită a capacității grupului de a integra, eficientiza și a face eficiente multitudinea de afaceri pe care le-a achiziționat.

Am primi cu plăcere o înțelegere mai clară a evoluției rentabilității entităților consolidate, dar până atunci, modelul nostru, prevede o creștere organică rezonabilă a unităților și o creștere medie sensibilă a veniturilor, ca o succesiune de îmbunătățiri trimestriale ale marjei,″ se arată în raport.

Rezultatele din 2023 au arătat o creștere mai bună a veniturilor comparativ cu anul precedent, cu costuri mai mari.

Rezultatele MedLife pentru 2023 arată o creștere semnificativă a veniturilor, cu vânzări consolidate crescând cu 23%. În același timp, cheltuielile operaționale au crescut cu 24%, conducând la un profit operațional practic identic cu cel din 2022, dar la un EBITDA cu 16% mai mare, în timp ce rezultatul net a fost o pierdere din cauza costurilor semnificativ mai mari de finanțare, conform tendinței prezente în primele nouă luni ale anului.

Marja operațională a scăzut de la 5,25% în 2022 la 4,25% în 2023 și marja EBITDA s-a redus de la 13,6% la 12,9%.

Pe o bază trimestrială, situația a fost mixtă, veniturile din T4 2023 crescând cu 23% an-pe-an, în timp ce costurile au crescut cu 19%, rezultând totuși într-un profit operațional pozitiv față de pierderea din T4 2022 și un venit net mult mai puțin negativ.

EBITDA, însă, a crescut considerabil, cu 43%. Rentabilitatea a crescut, cu marja EBITDA urcând de la 10,2% la 11,9%. Cu toate acestea, pe o bază trimestrială, tendința de rentabilitate a luat din nou o întorsătură negativă, după rezultatele pozitive din al treilea trimestru al anului 2023.

La o creștere trimestrială a veniturilor de 3,5%, cheltuielile operaționale au crescut cu 5,5%, ducând la un venit operațional cu 36% mai mic și un EBITDA cu 8% mai mic.

Aceasta a fost ușor amplificată de creșterea rezultatului financiar net negativ cu 4% trimestru-pe-trimestru, rezultând într-o pierdere netă mai mare, de 9,5 milioane RON, comparativ cu pierderea de 1,2 milioane RON în T3 2023. Compania a emis de asemenea un raport de venituri proforma abreviat, ajustat cu rezultatele financiare istorice ale companiilor achiziționate în timpul anului care arată mai bine.

Acest raport transpune achizițiile ca și cum acestea ar fi avut loc la începutul anului prin combinarea rezultatelor financiare cu cele ale grupului și eliminarea anumitor cheltuieli incluse în contul de profit și pierdere consolidat pe care compania le consideră a fi neoperaționale și/sau neobișnuite prin natura lor. Compania încearcă să ilustreze efectul achizițiilor finalizate în 2023 și să ofere o estimare a EBITDA recurent.

CITESTE SI:  Rezultate în scădere pentru iHunt Technology după primele trei luni pe fondul dezvoltării unei noi lunii de business

Mai mult, cifrele consolidate (IFRS) includ suma integrală a datoriei contractate pentru finanțarea achizițiilor finalizate până la sfârșitul anului 2023, dar doar o parte din veniturile anuale ale achizițiilor.

Rezultatele financiare ale companiilor achiziționate au înregistrat vânzări totale de 32 milioane RON, însă, după deducerea subvențiilor de 135 milioane RON primite la nivel de grup (clinici și spitale) de la Programul Național de Sănătate pentru medicamentele de chimioterapie, impactul net este o scădere a vânzărilor de 103 milioane RON față de 2022.

Cheltuielile proforma sunt, de asemenea, diminuate de costurile legate de Programul Național de Sănătate pentru oncologie (104 milioane RON) și de costurile one-off și non-recurente de 26 milioane RON, legate de achiziții, costurile proiectelor abandonate și investițiile în stadiu incipient, în timp ce costurile companiilor achiziționate au fost de aproximativ 31,3 milioane RON.

Sub această reprezentare, rentabilitatea grupului a fost semnificativ mai bună, cu un EBITDA ajungând la 318 milioane RON și o marjă EBITDA de 15%, comparativ cu 12,9% sub IFRS, în timp ce marja netă a crescut marginal la 0,8%, comparativ cu o marjă netă negativă de 0,3% sub IFRS.

Creșterea veniturilor în toate segmentele de afaceri

Sub IFRS și pro-forma, toate segmentele de afaceri au înregistrat o creștere semnificativă a veniturilor pe parcursul anului, cu excepția stomatologiei care a crescut doar ușor, și a farmaciilor care au înregistrat o scădere a veniturilor.

Cea mai mare expansiune a fost înregistrată în clinici, pe fondul creșterii numărului de clinici și al cererii susținute pentru serviciile medicale ambulatorii.

Astfel, veniturile clinicilor au crescut cu mai mult de 35% comparativ cu 2022, în timp ce veniturile spitalelor au crescut cu 27%, stomatologia cu 2%, laboratoarele cu 15% și abonamentele corporate cu 17%. Veniturile farmaciilor au scăzut cu aproximativ 25%, în timp ce alte venituri au crescut cu 27%.

Rentabilitate în scădere

Scăderea rentabilității nu a fost determinată doar de venitul operațional cu 36% mai mic, dar și de creșterea costurilor de finanțare, care au crescut cu 49% an-pe-an și cu 4% trimestru-pe-trimestru.

Cu toate acestea, dinamica creșterii tarifelor medii arată ceea ce ar putea fi începutul unui trend pozitiv în ceea ce privește creșterea trimestrială an-pe-an a tarifelor medii pentru clinici, cel mai mare generator de venituri pentru companie.

Compania nu publică date comparabile, și – deoarece țintele de achiziție fac parte dintr-un univers divers, este dificil de evaluat dacă variația în tarifele medii reprezintă o dezvoltare organică intrinsecă, sau efectul achiziționării afacerilor cu caracteristici și structuri de tarife diferite.

Faptul rămâne, totuși, că, indiferent de aspectul mai bun prezentat în pro-forma la fiecare perioadă de raportare, rentabilitatea generală globală rămâne pe o tendință descendentă.

Raportul in întregime poate fi consultat aici.