
Termenul zilei
Retail sau retail sales se referă la vânzarile cu amănuntul de bunuri și servicii, pe parcursul unei anumite perioade de timp, calculată fie la nivelul economiei în ansamblu, fie la nivelul unei companii sau a unei întreprinderi. Vânzările cu amănuntul ajută la măsurarea cererii consumatorilor și reprezintă un indicator macroeconomic important. Astfel, evoluția vânzărilor retail dintr-o anumită perioadă, poate oferi indicii despre sentimentul și înclinația pro sau contra a încrederii în economie a consumatorilor. Rapoartele ce arată creșterea vânzărilor cu amănuntul, imprimă un sentiment pozitiv la nivel general, cu influențe chiar și asupra evoluției pieței de capital. Retail sales reprezintă de asemenea capacitatea utilizatorului final de a-și satisface nevoile de consum prin achiziții de bunuri și servicii de la diverși furnizori, cum sunt marile lanțuri de magazine specializate în vânzarea cu amănuntul (magazine alimentare, magazine dyi, bricolaj, construcții, retail financiar-bancar, retail telecom, etc). Datorită faptului că o pondere foarte importantă în PIB o au cheltuielile de consum, vânzările cu amănuntul sunt privite ca un factor major al sănătății economice a unei națiuni. În România, vânzările agregate de bunuri și servicii cu amănuntul se compară pe parcursul unei anumite luni cu aceeași lună a anului precedent, având la bază variația care apare de la an la an. Astfel, am putut observa faptul că vânzările cu amănuntul din România în 2023 au accelerat cu 5,3% față de anul precedent, în luna ianuarie. Mărfurile de vânzare cu amănuntul sunt clasificate în mai multe categorii, cum ar fi: • Produse de proximitate: reprezintă categoria de bunuri cumpărate cel mai frecvent de către consumatori, sunt consumate rapid și au un preț relativ mic. Exemplele includ articole de igienă personală, alimente preparate sau produse alimentare. Aici intra și alte tipuri de produse pe care clientul tinde să le cumpere în funcție de preț, dimensiune și calitate. Acestea sunt achiziționate puțin mai rar și, prin urmare, sunt comparate mai atent. Produsele sunt distribuite în mai puține puncte de vânzare, iar ca exemple avem: articolele de îmbrăcăminte, biletele de avion sau mobilierul de casă. • Produse de specialitate: sunt produsele și serviciile care posedă atribute unice purtând denumirea de produse de specialitate. Acest tip posedă o identificare a mărcii de nișă pentru care consumatorii sunt dispuși și capabili să depună efort suplimentar spre a le cumpăra. Nu pot fi comparate între ele, deoarece un consumator care s-a decis să le achiziționeze știe deja ce își dorește și care este motivul pentru care își cumpără aceste produse. Printre exemple se pot enumera elemente precum: îmbrăcăminte de designer, vehicule de ultimă generație sau chiar serviciile oferite de saloanele de cosmetică.
