BET
10994.22
1.77%
BET-TR
21375.6
1.77%
BET-FI
47621.86
0.77%
BETPlus
1641.28
1.79%
BET-NG
846.73
0.66%
BET-XT
971.15
1.6%
BET-XT-TR
1876.15
1.6%
BET-BK
2060.87
1.94%
ROTX
24931.93
1.73%


Termenul zilei

Licitație olandeză

O licitație olandeză este un tip de licitație care se desfășoară in cadrul unei oferte publice în care prețul este stabilit după ce au fost luate in considerare toate ofertele depuse pentru a determina cel mai mare preț la care se poate vinde oferta totală. În acest tip de licitație, investitorii depun o ofertă pentru suma pe care sunt dispuși să o investească din punct de vedere cantitativ și al prețului. O licitație olandeză se referă, de asemenea, la un tip de licitație în care prețul unui articol este redus până la obținerea unei contraoferte. Prima ofertă făcută este oferta câștigătoare și are ca rezultat o vânzare, presupunând că prețul este mai mare decât prețul minim. Acest lucru apare în contrast cu licitațiile obișnuite, unde prețul crește pe măsură ce ofertanții concurează. Dacă o companie folosește o licitație olandeză pentru o ofertă publică inițială (IPO), potențialii investitori își introduc ofertele pentru numărul de acțiuni pe care doresc să le cumpere, precum și pentru prețul pe care sunt dispuși să îl plătească. De exemplu, un investitor poate plasa o ofertă pentru 100 de acțiuni la prețul de 100 lei, în timp ce un alt investitor oferă 95 lei pentru 500 de acțiuni. In cadrul unei licitații de tip olandez, prețurile sunt ridicate la inceput și scad succesiv până când un ofertant acceptă prețul. Odată ce un preț este acceptat, licitația se încheie. Un exemplu elocvent al licitației de tip olandez a fost IPO-ul companiei Google. Initial, compania a oferit spre vanzare 25,9 milioane de actiuni la un pret cuprins intre 108 si 135$. Dar compania și-a revizuit așteptările cu aproximativ o săptămână înaintea ofertei efective, după ce analiștii au pus la îndoială motivarea din spatele acestor cifre și au sugerat că Google își supraestima prețul acțiunilor sale. Prin urmare, în estimarea revizuită, Google s-a oferit să vândă publicului 19,6 milioane de acțiuni la un preț cuprins între 85 și 95 USD. Ulterior, oferta a fost considerat o dezamăgire pentru investitori. Deși Google a era considerată o companie foarte bună, investitorii au evaluat acțiunile sale la 85 de dolari, la minimul segmentului de pret. Însă, până la sfârșitul primei zile, acțiunile se cumpărau deja cu 100,34 dolari, o creștere de 17,6% în prima zi de tranzacționare. In Romania, oferta de obligatiuni a companiei Qualitance a fost de tip olandez.

03.10.2022
Raport Non Farm Payrolls - NFP: Indicatorul NFP este publicat în SUA lunar de US Bureau of Labour Statistics și reprezintă unul dintre cele mai semnificative rapoarte macroeconomice care provine din cea mai mare economie a lumii. Este în mod curent publicat în prima zi de vineri a fiecărei luni la ora 15:30 CET+1 și reprezintă modificarea numărului de angajați din sectorul non-agricol al economiei americane. Indicatorul NFP este un raport important care ajută la determinarea stării curente a economiei americane și are o influență puternică asupra piețelor valutare, indicilor și acțiunilor. Publicarea unei valori NFP peste așteptări indică îmbunătățirea evoluției economiei americane și are adesea un efect pozitiv asupra dolarului american și acțiunilor. Datorită faptului că economia globală este puternic conectată cu evenimentele de pe Wall Street, valorile publicate peste așteptările pieței vor avea de asemenea un impact important asupra indicilor la nivel global. În timp ce numărul job-urilor adăugate lunar este parametrul care atrage cel mai mult atenția, NFP-ul include și informații importante precum: ce procent din forța totală de muncă este reprezentat de rata de șomaj, din ce sectoare a provenit creșterea sau descreșterea numărului de locuri de muncă, câștigurile medii pe oră sau revizuirea valorii NFP din luna anterioară. Toți acești factori combinați fac ca piețele să fie foarte sensibile la orice publicare a NFP-ului care este în afara consensului analiștilor. Așadar, așteptați-vă la volatilitate ridicată în preajma publicării NFP-ului și fiți în mod special atenți în cazul în care aveți poziții deschise pe indici sau pe perechile valutare majore care includ dolarul american. (Sursa XTB Romania)
28.09.2022
Certificat index: Certificatul index face parte din categoria instrumentelor financiare derivate si are la bază un anumit activ suport, care poate fi un alt instrument financiar (de ex. acțiuni), un indice bursier sau valutar, o rată a dobânzii, o marfă sau chiar combinații formate din alăturarea acestor instrumente, precum și orice alt activ sau indicator. Aceste certificate urmăresc evoluția unui activ suport „unu-la–unu” si sunt caracteristice investitorilor care urmăresc investiții pe termen mediu și lung, riscul investiției fiind echivalent cu riscul de piață, dacă raportarea se face exclusiv la activul suport. Astfel, acest instrument permite investitorului expunerea la activul suport fără a realiza o investiție directă pe piața acestuia, performanța certificatului evoluând în același sens cu cea a activului. Certificatul index este cel mai simplu și popular tip de certificat în rândul investitorilor datorită transparenței și structurii simple în ceea ce privește modalitatea de funcționare, investitorii beneficiind în mod direct de evoluția activului suport, similar cu investiția directă în acesta, fiind o metodă eficientă de administrare a riscului de portofoliu.
27.09.2022
Clean price - Dirty price: Clean price este cunoscut in finanțe ca fiind prețul de vanzare al unei obligațiuni care nu include dobânzile acumulate între plățile programate ale cuponului pentru acea obligațiune. Opusul clean price este dirty price. De obicei, plata cuponului sau dobânzii unei obligatiuni se plătește semestrial (de două pri pe an), dar în funcție de emitent, putem găsi obligațiuni care plătesc un cupon anual, trimestrial sau chiar lunar. In contast cu clean price este dirty price, acesta fiind pretul de vanzare care include si dobânda acumulată până la zi. Obligatiunile sunt cotate fie procentual din valoarea nominală, fie in valoare absolută. De exemplu, daca pretul afișat este de 98, acesta reprezinta 98% din valoarea inițială (par value). Prin urmare, daca valoarea nominală a unei obligatiuni este 100 lei, prețul de vanzare va fi in cazul de față 98 de lei, acesta fiind de altfel clean price. Deși obligatiunile sunt cotate clean price, acestea se tranzacționează la dirty price, cu exceptia cazului in care are loc in ziua plății cuponului. Conform graficului de mai sus, imediat după plata cuponului, pretul obligatiunii revine la prețul initial unde pretul clean este egal cu cel dirty. Apoi, dobânda incepe să se acumuleze din nou până la urmatoarea resetare (plată a cuponului).
24.09.2022
Bloomberg: Bloomberg este unul dintre cei mai importanți furnizori la nivel mondial, de știri și informații financiare, ce transmite date despre cotatiile instrumentelor în timp real și istoricul acestora, știri de tranzacționare și analize de piata, precum și alte categorii de știri generale. Serviciile sale sunt transmise prin intermediul propriei platforme online, televiziune, radio și reviste si oferă o multitudine de instrumente profesionale de analiză. Una dintre cel mai importante surse de venit pentru companie este Terminalul Bloomberg, o platformă integrată care transmite informații despre prețuri, analize  financiare, știri și tranzacții la peste 300.000 de clienți din întreaga lume.  Bloomberg a fost fondată de Michael Bloomberg în 1981 ca furnizor de tehnologie, analiză și informare financiară. Compania a debutat cu platforma Bloomberg Terminal, ajungand la peste 10.000 de unități instalate în primii 10 ani de funcționare. Acesta și-a consolidat ulterior pozitia prin implementarea Bloomberg News, un furnizor de știri financiare internaționale. Abonamentele pentru Bloomberg News au crescut la 150.000 în decursul celor 10 ani, iar compania a lansat apoi Bloomberg Tradebook, permițând companiilor din domeniul financiar să tranzacționeze direct prin Bloomberg. Inca de la inceput, Bloomberg a devenit una dintre cele mai importante companii financiare din lume, avand in prezent peste 300.000 de abonamente la serviciile sale profesionale, aproape 1 milion de abonamente la revista Bloomberg Businessweek și peste 150 de birouri de știri la nivel internațional.
22.09.2022
Agenție de rating: Agențiile de rating sunt companii specializate care evaluează bonitatea titlurilor de valoare (de obicei a obligațiunilor) în baza analizei riscului asociat emitenților. Emitentii sunt de obicei state, dar si companii private care emit titluri de stat sau obligatiuni corporative. Cele mai cunoscute agentii de rating sunt Standard and Poor's, Moody's și Fitch. Fiecare utilizează un sistem unic de rating prin care transmit informații investitorilor din piata financiara dacă o obligațiune poartă un risc scăzut sau ridicat de neplată și dacă emitentul este stabil din punct de vedere financiar. Obligațiunile (și emitenții acestora) sunt evaluate atat la momentul emiterii lor, dar sunt si periodic reevaluate pentru a vedea dacă o schimbare a ratingului este justificată. Ratingurile obligațiunilor sunt importante nu numai pentru rolul lor în informarea investitorilor, dar mai ales pentru că ele afectează rata dobânzii pe care companiile și guvernele le plătesc pentru obligațiunile emise. De exemplu, ratingul maxim atribuit de Standard and Poor's este AAA, iar cel mai mic rating, D, indică faptul că obligațiunea este în stare de "Default" (emitentul nu isi poate respecta angajamentul de plata al dobânzilor si principalului către deținătorii de obligațiuni).
Pagina 1 din 70